• linn74

Läggning av 6-åring.Lite problem...

Hej alla mammor o pappor!
    Vi har en dotter som är 6 år som inte vill somna själv. Hon har egentligen aldrig viljat det...
    Vi har provat några ggr med gråt som följd o då är vi tillbaka i samma läggning.Med bok o sång o att någon av oss sitter tills hon somnar.
    Vi har försökt prata med henne om det,men hon säger bara att hon inte vill somna själv o att hon inte är rädd för något.Vi har lampa tänd i hennes rum samt utanför o radio på, precis som hon vill o hon har gosedjur precis som hon vill.
    Nu har vi dessutom fått syskon o det vi fortsatte med samma läggningsritual med henne o allt funkade tills sambon nyligen blev förkyld o fick feber o lillkillen har magont på kvällarna så då blev det lite jobbigt för sambon hade inte helt ork till varken läggning eller bära runt på lillkillen,men valde att lägga dottern.
    Nu är det ju inte så att ngn är sjuk jämt,men där o då blev det lite jobbigare...Där o då önskade vi att vi kunde läsa o sen säga godnatt o att hon somnar själv.Vi har mer o mer pratat med dottern med detta o hon har innan sagt hon vill prova igen o vi har satt ett datum i samråd med henne ,men sen när det är dags blir det en superledsen tjej o vi blir kvar hos henne vid läggning istället...
    Vi har oxå erbjudit att hon själv kan få kolla bok efter läsning tills hon blir trött men nej det vill hon inte. och vi vill inte ha en ledsen tjej på kvällen.Vi vill ju att läggning ska kännas tryggt o bra för oss alla.
    tips emottages med stor tacksamhet!!!
    Är det ngn annan som har barn som inte vill somna själva??Som aldrig vill somna själva alltså???
    Hon är annars en go o glad o lätt tjej.Men just läggning är vårt problem just nu.
    Kan oxå tänka, hur skulle det blivit om vi fått tvillingar?? Eller om vi önskar ett barn till? Då räcker vi ju absolut inte till...
    Så hjälp,tips o råd önskas tack!

• Svar på tråden Läggning av 6-åring.Lite problem...
  • Birgitta02

Hur mycket uppmärksamhet får hon dagligdags? Kan tänka mig att babyn tar en hel del, och hon kanske åtminstone vill ha kvar DEN delen av er uppmärksamhet. Den delen där hon får ha er för sig själv? Jag hade nog försökt att ge henne så mycket uppmärksamhet jag bara kan. Och att just nu, när ni har en baby i huset, är nog inte läge att nonchalera hennes behov där. "Nonchalera" är nog fel ord. Men istället för att minska uppmärksamheten borde ni kanske öka den?

Vad vet jag. Spekulerar och spånar lite här.

• linn74

Ja, det blir ju så att hon får dela oss nu med sitt nya syskon.Men att vi gör så gott vi kan med att ge henne tid,men visst det blir inte lika mkt som innan bebisen föddes (mars månad kom syskonet) hur som helst har vi i perioder långt innan bebis kom försökt få henne att somna själv,men som sagt inte lyckats...se ovan vad jag skrivit...
    Någon mer med tips??

/L

• Arbetsvegan

Att det inte funkar med öppen dörr etc upplevde vi också ed äldsta utan barnet somnade först då det hade sällskap. Jag har resonerat hur människan är till sin natur - ett flockdjur. (Tror det finns seriösa teorier om att vi sover tryggare och bättre då vi vi har sällskap.)

Inget av mina barn har velat sova själva förrän de nått tidiga tonåren så vi har haft en sovsal och separat lekrum.
    Eftersom barnen är i olika åldrar har de alltid haft olika läggtider. Godnattsaga har lästs i soffan för att sen tyst lägga sig i rummet med sovande småsyskon. De minsta är tätisar så de har alltid haft samma tider.
    Tycker att mycket av problemen löste sig med tänket att inte "frysa ut ungarna ur flocken".

• MxMeNow

Två av mina barn vill inte somna eller sova själva, så det måste dom inte. Dom är sju och åtta år och sover i samma rum som oss föräldrar. Jag nattar dom just nu genom att lägga mig i samma rum som dom.

Jag har personligen aldrig förstått varför barb ska tvingas sova själva om de inte vill när de flesta vuxna inte gör det. Vi vuxna sover ju med vår partner oftast om vi har en.

• Arbetsvegan
    MxMeNow skrev 2014-06-04 19:44:45 följande:
    Två av mina barn vill inte somna eller sova själva, så det måste dom inte. Dom är sju och åtta år och sover i samma rum som oss föräldrar. Jag nattar dom just nu genom att lägga mig i samma rum som dom.

Jag har personligen aldrig förstått varför barb ska tvingas sova själva om de inte vill när de flesta vuxna inte gör det. Vi vuxna sover ju med vår partner oftast om vi har en.
    Det där har jag heller aldrig fattat...
  • LottaF

Kan ni inte läsa saga säga god natt och sen bestämma att ni ska bara gå på toa eller något snabbt. Gör detta gå tillbaka till dottern. Efter ett tag ska ni göra något som tar lite längre tid men återkom alltid till henne som ni lovat. Jag tror att ni på detta sätt kan få henne att slappna av i sängen och vissa kvällar kommer hon att somna själv. Men glöm aldrig att gå in ändå som ni bestämt . Ett tag hade sonen en lampa jag alltid skulle släcka detta för att kolla att jag gick till honom som jag lovat trots att han sov. Ev kan hon få lyssna på en sagoskiva medans ni är iväg som ni stänger av när ni är i rummet på det sättet blir det något annat när hon är själv. Lycka till

• Camillapunktslut

Tar det lång tid för henne att somna när nån av er är med? Annars förstår jag inte problemet.

• FuckGoggleAskMe

När jag försöker att sonen pa snart 8 ska somna ensam, kommer han alltid efter en minut och papekar att det ju faktiskt är mycket trevligare att somna när man har sällskap.
    Ja, vad kan man invända mot det?

Vi somnar alltsa alltid tillsammans - för det är ju faktiskt mycket trevligare!

• linn74

Hej alla! Oftast tar det inte så lång tid. Som minst 10 min som mest halvtimmen.Ibland,inte så ofta,tar det längre tid..
    O jag vet eg inte om problem är rätt ord heller...Men så hör man typ om "alla andra" Som bara säger godnatt till sina barn o går ut o de somnar själva...Hur lyckas de tänker jag då...
    men så blev det mer stökigt när sambon nyligen var sjuk o inte hade någon ork pga feber o halsont. o visst vi är inte sjuka jämt.Men där o då blev det svårare.han fick hjälpa till med det han orkade.Tänker oxå OM någon av oss tex inte alls ngn dag har ngn ork o tex får magsjuka. vem ska då lägga henne o vem ska ta hand om bebben? Lite klurigare att göra allt själv. Sen har vår lillkille lite stök med sin mage just nu o har ont o vi bär runt o bär i bärsjal,sitta still kvällstid är inte att rekommendera just nu,så att ha honom o lägga dottern blir svårt,om man ska göra det själv.Så jag valde att skriva en tråd o be om råd...då man som sagt oxå hör om alla som bara säger godnatt o går...o tänker oxå, de som har 3 barn eller mer...Hur gör de...om de lägger sina barn i hyfsad samma tid,svårt att dela på sej då om man är 2 vuxna.

• MxMeNow

Vi

linn74 skrev 2014-06-05 21:32:39 följande:
    Hej alla! Oftast tar det inte så lång tid. Som minst 10 min som mest halvtimmen.Ibland,inte så ofta,tar det längre tid..

O jag vet eg inte om problem är rätt ord heller...Men så hör man typ om "alla andra" Som bara säger godnatt till sina barn o går ut o de somnar själva...Hur lyckas de tänker jag då...

men så blev det mer stökigt när sambon nyligen var sjuk o inte hade någon ork pga feber o halsont. o visst vi är inte sjuka jämt.Men där o då blev det svårare.han fick hjälpa till med det han orkade.Tänker oxå OM någon av oss tex inte alls ngn dag har ngn ork o tex får magsjuka. vem ska då lägga henne o vem ska ta hand om bebben? Lite klurigare att göra allt själv. Sen har vår lillkille lite stök med sin mage just nu o har ont o vi bär runt o bär i bärsjal,sitta still kvällstid är inte att rekommendera just nu,så att ha honom o lägga dottern blir svårt,om man ska göra det själv.Så jag valde att skriva en tråd o be om råd...då man som sagt oxå hör om alla som bara säger godnatt o går...o tänker oxå, de som har 3 barn eller mer...Hur gör de...om de lägger sina barn i hyfsad samma tid,svårt att dela på sej då om man är 2 vuxna.

Jag skulle vilja ge dig ett eller flera råd, men jag har inga bra att ge. Just nu sover tre barn i mitt rum. Jag såg att nån skrev att de hade sovsal och det är så vi har det. Det funkar för oss, men jag inser att det kanske inte funkar för alla.

Försök vara konsekventa, låt henne välja en sago-cd hon kan lyssna på, mysiga nattlampor o kanske kan ni ställa in en fåtölj i rummet tillfälligt. Det är lättare att ha bebisen i famnen och mysa i en fåtölj och då sitter en av er ändå i rummet så dottern inte är ensam i början iaf.

Lycka till
  • linn74

Vi har försökt med cd,och med att hon själv ska kolla bok om hon inte kan somna.Hon har 2 små lampor som hon själv tycker räcker,hon har nu radio på,efter eget önskemål,på kvällarna.Gosisar i sängen ,vi är i rum bredvid,så aldrig långt borta.O har frågat hur hon annars skulle vilja ha det ,hur det skulle kunna vara bättre,men hon har inget förslag mer o säger bara att hon inte vill somna själv.Somnar hon i vår säng eller soffan i v-rummet funkar det inte heller där att somna själv.Sovsal,menas det föräldrarnas sovrum? hennes rum är för litet så där finns inte plats för fler sängar.
    Bebben med magont vill inte sitta still utan någon av oss bär runt på honom på kvällarna just nu...Så fåtölj med bebben i famn funkar inte just nu iaf. 
    Testade oxå för ett tag sedan att sitta precis utanför hennes rum men hon blev så himla ledsen så det lade vi snabbt ner.Tänkte väl att om det skulle funka kanske hon till slut kunde somna själv,men som sagt det gick inte.
    Som sagt så undrar man lite hur andra gör,som har barn som kan somna själva,eller som har fler än 2 barn.

• Omorfia

Dottern är 6 år och vi är alltid kvar i rummet tills hon somnat. Det tar oftast 5 minuter nuförtiden. Tar det längre tid så gör det, vi lämnar henne inte för det. När lillebror var bebis och inte somnade för natten lika tidigt som hon så var han med när jag nattade eller om pappan var hemma tog vi varsitt barn.

Allt är jobbigare när man är sjuk, det går förhoppningsvis över.

• Omorfia

När lillebror var bebis så stod jag i rummet med honom i famnen och sjöng och vaggade. Bärsele är bra om man inte orkar bära.

Svar på tråden Läggning av 6-åring.Lite problem...