• Anonym (Anonym)

Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation

Vi ska på bröllop nästa vecka där brudparet har önskat sig pengar  till en bröllopsresa i bröllopspresent. Vi har försökt fråga lite försiktigt, både dem själva och deras brudfölje, om det även finns något annat de kan tänka sig men de har då varit väldigt tydliga med att det endast finns pengar på önskelistan. 

Vi tycker att det är helt okej att önska sig det - självklart. Det är deras bröllop och deras önskelista. 

Vi är dock i den situationen att vi inte kan lägga ut så mycket på bröllopspresenten och känner oss illa till mods och lite ledsna att vi bara kan ge någon hundralapp då det är nära vänner till oss. För oss hade det varit toppen om det förutom pengar även hade funnits något annat på önskelistan i olika prisklasser som ett alternativ till pengar. I den här situationen känns det nästan som att det blir ett grupptryck att ge en större summa pengar (pengarna kommer inte att ges anonymt). 

Är jag för känslig eller finns det någon som förstår hur jag tänker och känner?

• Svar på tråden Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation
  • Voluptuous Shalimar
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-22 08:12:11 följande:
    ...och för övrigt handlade den här tråden om att vara bjuden som gäst och ha begränsad ekonomi, och DÅ är mitt råd bra! Köper man på sig några vettiga presenter att ha i reserv, NÄR man har en slant över och möjligheter att komma över något billigt TROTS att det är bra kvalitet. Så är det mycket bättre än att stå där utan pengar och inte ha råd att köpa något, eller bara det billigaste, och få skämmas när presenterna öppnas...
    Fast jag vidhåller ju att om brudpar/jubilar inte alls vill ha några glasprydnader (om än så fina) eller andra saker, är det bättre att ge vad man tänkt lägga ut på present, fast i pengar (eller ev. presentkort på något de sparar till eller önskar).  Det spelar ju ingen roll om Orreforskristallvasen är värd 5000 och du fått den för bara en tusenlapp, ifall mottagaren inte vill ha en Orreforskristallvas att ställa i hyllan(/förrådet). 

Jaja. Det är min åsikt. 
  • Maxine
    Palestrina skrev 2014-05-22 09:19:57 följande:
    Jag har också hört den där "regeln" om bröllopspresent och kuvertavgift, så jag tror att den är ganska spridd. Så jag försökte googla på vad en bröllopspresent ska kosta, och det här var det bästa svaret jag hittade:

"Hur mycket en bröllopspresent ska kosta finns det inget absolut svar på. Du kan alltid höra med några av de andra bröllopsgästerna och stämma av hur mycket pengar de ämnar avsätta för en bröllopspresent. Kom dock ihåg att kostnaden på presenten också i viss mån står i relation till hur nära du står brudparet."

Eftersom alla undrar vad det "ska" kosta verkar det ju som att det finns någon slags norm, och att om man ger "för mycket" eller "för lite" är det kanske inte ett etikettsbrott, men man skickar någon slags signal som man kanske inte har avsett, om t ex hur nära vänner man anser sig vara, eller om klass och ekonomiska förutsättningar, eller om snålhet eller generositet. Det verkar vara ett gungfly. Att stämma av med några andra verkar vara en bra idé, med risk för att viss inflation uppstår ifall man vänder sig först till några som har tänkt spendera riktigt mycket på brudparet.

Jag brukar resonera lite så. Att presenten står i relation till hur nära man är brudparet. Jag lägger mer om vi är närmre. Dessutom brukar jag ge en mer personlig sak om vi är nära. 

Det argumentet kan ju TS använda, att vi vill ge något mer personligt eftersom vi är nära. Man ska inte köpa fula prylar som paret  ändå inte vill ha, men en middag är alltid trevligt! 
  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-21 08:35:53 följande:
    Vi ska på bröllop nästa vecka där brudparet har önskat sig pengar  till en bröllopsresa i bröllopspresent. Vi har försökt fråga lite försiktigt, både dem själva och deras brudfölje, om det även finns något annat de kan tänka sig men de har då varit väldigt tydliga med att det endast finns pengar på önskelistan. 

Vi tycker att det är helt okej att önska sig det - självklart. Det är deras bröllop och deras önskelista. 

Vi är dock i den situationen att vi inte kan lägga ut så mycket på bröllopspresenten och känner oss illa till mods och lite ledsna att vi bara kan ge någon hundralapp då det är nära vänner till oss. För oss hade det varit toppen om det förutom pengar även hade funnits något annat på önskelistan i olika prisklasser som ett alternativ till pengar. I den här situationen känns det nästan som att det blir ett grupptryck att ge en större summa pengar (pengarna kommer inte att ges anonymt). 

Är jag för känslig eller finns det någon som förstår hur jag tänker och känner?
    Jag förstår precis hur du tänker och jag förstår mig inte på människor som i detta fall inte kan tänka sig din situation.
    Är det en nära vän, så våga ställ frågan....

P.g.a....kan vi inte lägga mer än....hur ska vi våga visa den gåvan med vårat namn bland alla andra?
  • Kriya

Enligt gamla traditionella etikettregler så ber man inte om pengar i bröllopspresent - av det enkla skälet att det kan bli svårt för gästerna som kan hamna i många typer av dilemman - inte minst den typ som Du nu har, TS. Om man trots allt ber om pengar så bör man ange en summa som önskas, tycker jag. Eftersom etiketten kring att be om pengar som bröllopspresent är lite "svajig", tycker jag att man kan vara lite "svajig" tillbaka och - om man inte har det så gott ställt - ge något som man tycker är ett bra och personligt bröllopsminne till brudparet, som ligger i en prisklass man har råd med. 

• annzah
    Anonym (Hmmm...) skrev 2014-05-22 11:35:31 följande:
    Det brukar ju stå en summa på presentkort.
    Inte numera va? Jag har inte sett ett presentkort med skriven summa på på många år, det tenderar ju att handla om ett plastkort som man laddar på med frivillig summa. 
  • Anonym (Suck)
    Indianica skrev 2014-05-21 13:28:40 följande:
    Vi fick pengar på bröllopet av vissa och inte stod vi och räknade sedlar och deklararade hur mycket var och en hade gett, det verkar knasigt tycker jag. Vi läste upp vad som stod på kortet och pengarna la vi bara undan och räknade vi senare. Skänk en hundralapp, om de verkligen viftar med den så är det inget ni behöver skämmas över tycker jag. Satsa stort på kortet kanske, typ handmålat och väldigt personligt?

Men va? Varför öppnade ni kuverten under ert bröllop? Det gör man ju sen hemma, typ dagen efter! Inte framför alla!
  • Ingenpingvin

Vi önskade oss bröllopsresepengar på så vis att vi skrev att OM gästen/erna ville ge oss en present önskade vi oss det, men, att det viktigaste för oss var deras närvaro. För att undvika för alla så gjorde vi en liten resväska av en låda som de fick lägga pengarna/presentkorten i. De flesta hade ju lagt med ett kort så vi fick ju ändå veta från vem det var och de som inte hade det är och förblir hemliga 😊 Sen fick vi några "vanliga" presenter också.

• Anonym (PENAGALÅDA)

Jag tycker det är utmärkt att ge pengar. Då ska man ge ca lika mycket som själva middagen de bjuder på. Dvs förr köpte man bröllopspresent i form av det värdet.

Idag har många brudpar bott ihop i många år och behöver ingenting till hushållet. Däremot är ett bröllop kostsamt och det är utmärkt att då ge pengar. En del kan ge mer en del kan ge mindre.

Varför inte skapa en slags låda (brevlåda) där gästerna får lägga ned själva kuvertet med pengar. Man kan vara anonym eller man kan skriva ett litet kort till paret. 

• Anonym (PENAGALÅDA)
    Palestrina skrev 2014-05-22 09:19:57 följande:
    Jag har också hört den där "regeln" om bröllopspresent och kuvertavgift, så jag tror att den är ganska spridd. Så jag försökte googla på vad en bröllopspresent ska kosta, och det här var det bästa svaret jag hittade:

"Hur mycket en bröllopspresent ska kosta finns det inget absolut svar på. Du kan alltid höra med några av de andra bröllopsgästerna och stämma av hur mycket pengar de ämnar avsätta för en bröllopspresent. Kom dock ihåg att kostnaden på presenten också i viss mån står i relation till hur nära du står brudparet."

Eftersom alla undrar vad det "ska" kosta verkar det ju som att det finns någon slags norm, och att om man ger "för mycket" eller "för lite" är det kanske inte ett etikettsbrott, men man skickar någon slags signal som man kanske inte har avsett, om t ex hur nära vänner man anser sig vara, eller om klass och ekonomiska förutsättningar, eller om snålhet eller generositet. Det verkar vara ett gungfly. Att stämma av med några andra verkar vara en bra idé, med risk för att viss inflation uppstår ifall man vänder sig först till några som har tänkt spendera riktigt mycket på brudparet.

Det är Margareta Ribbing själv som sagt att presenten ska ha samma värde som kuvertkostnaden. 
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (PENAGALÅDA) skrev 2014-05-22 18:26:49 följande:

Jag tycker det är utmärkt att ge pengar. Då ska man ge ca lika mycket som själva middagen de bjuder på. Dvs förr köpte man bröllopspresent i form av det värdet.

Idag har många brudpar bott ihop i många år och behöver ingenting till hushållet. Däremot är ett bröllop kostsamt och det är utmärkt att då ge pengar. En del kan ge mer en del kan ge mindre.

Varför inte skapa en slags låda (brevlåda) där gästerna får lägga ned själva kuvertet med pengar. Man kan vara anonym eller man kan skriva ett litet kort till paret. 

Nej det har man ALDRIG gjort förr! Aldrig någonsin. Man har ALLTID köpt något efter förmåga. Det är inte meningen att Anna och Peter betalar 1000kr/kuvert och sedan måste gästen betala en present för samma värde. Vem ge tutat i dig det?
Svar på tråden Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation