• Anonym (Anonym)

Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation

Vi ska på bröllop nästa vecka där brudparet har önskat sig pengar  till en bröllopsresa i bröllopspresent. Vi har försökt fråga lite försiktigt, både dem själva och deras brudfölje, om det även finns något annat de kan tänka sig men de har då varit väldigt tydliga med att det endast finns pengar på önskelistan. 

Vi tycker att det är helt okej att önska sig det - självklart. Det är deras bröllop och deras önskelista. 

Vi är dock i den situationen att vi inte kan lägga ut så mycket på bröllopspresenten och känner oss illa till mods och lite ledsna att vi bara kan ge någon hundralapp då det är nära vänner till oss. För oss hade det varit toppen om det förutom pengar även hade funnits något annat på önskelistan i olika prisklasser som ett alternativ till pengar. I den här situationen känns det nästan som att det blir ett grupptryck att ge en större summa pengar (pengarna kommer inte att ges anonymt). 

Är jag för känslig eller finns det någon som förstår hur jag tänker och känner?

• Svar på tråden Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation
  • sextiotalist

Tänk om dagens brudpar kan lära sig att en önskelista är just en önskelista och inte en beställning. Det finns inga etikettlkrav på att ni slaviskt ska följa en presentönskelista.
    Jag hade struntat i detta, köpt en flaska champagne som de kan dela på vid tillfälle eller ett gott vin.

Om de hade lagt någon kommentar så säg bara, ni vet att vi har det tight med pengar, alternativet hade varit att inte komma alls och det hade ni blivit väldigt ledsna.

• Lucius Vorenus

Vi önskade oss också pengar men öppnade inga presenter undr festen. Det var olika summor, några gick samman och gav och andra var ensamma. Men jag tycker du ska ge efter din förmåga och inte ha dåligt samvete för det. Om brudparet är tänkande människor så förstår de att alla har olika förutsättningar.

• Anonym (samma)

Alla måste ju få ge enligt sin egen möjlighet. Jag är i samma situation och vi har bestämt oss för att köpa en fånig liten sparbössa och lägga i några enkronor (som skramlar) samt en femhundring vilket är vad vi får ihop i familjen (jag, mamma och bröderna).
    Finns det ingen annan ni kan gå ihop med så att "potten" blir lite större och ni inte blir utpekade som "fattiga" om det känns jobbigt?

• Shorona

Den bästa presenten vi fick på vårat bröllop var faktiskt en korg med sånt vi älskar. Min bästa vän hade bakat olika saker hon visste att vi älskade och även köpt lite god dryck till.

Kan ni inte göra något sånt? Kostar inte skjortan och är väldigt personlig.

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-21 08:35:53 följande:
    Vi ska på bröllop nästa vecka där brudparet har önskat sig pengar  till en bröllopsresa i bröllopspresent. Vi har försökt fråga lite försiktigt, både dem själva och deras brudfölje, om det även finns något annat de kan tänka sig men de har då varit väldigt tydliga med att det endast finns pengar på önskelistan. 

Vi tycker att det är helt okej att önska sig det - självklart. Det är deras bröllop och deras önskelista. 

Vi är dock i den situationen att vi inte kan lägga ut så mycket på bröllopspresenten och känner oss illa till mods och lite ledsna att vi bara kan ge någon hundralapp då det är nära vänner till oss. För oss hade det varit toppen om det förutom pengar även hade funnits något annat på önskelistan i olika prisklasser som ett alternativ till pengar. I den här situationen känns det nästan som att det blir ett grupptryck att ge en större summa pengar (pengarna kommer inte att ges anonymt). 

Det är en ÖNSKELISTA. Man behöver inte ge exakt det som står p+å önskelistan. Ge något annat. Något personligt.
  • Anonym (Hmmm...)
    Shorona skrev 2014-05-21 08:44:42 följande:
    Den bästa presenten vi fick på vårat bröllop var faktiskt en korg med sånt vi älskar. Min bästa vän hade bakat olika saker hon visste att vi älskade och även köpt lite god dryck till.
    Kan ni inte göra något sånt? Kostar inte skjortan och är väldigt personlig.
    Det där hade vi också blivit jätteglada för! Perfekt också om de önskar sig pengar för att de redan har saker.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-21 08:35:53 följande:

Skapa inte ett eget grupptryck som inte finns. Vad andra planerar att ge ska ni skita i. Ge en summa ni tycker är lämplig och inom er budget.

Känner ni er obekväma med det köp något i lämpliga prisklass som de skulle uppskatta, något till resan t ex.
  • Lindsey Egot the only one

Men ge efter förmåga. Blir de sura för att de får för 300kr av många så får de bli sura.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (samma) skrev 2014-05-21 08:40:38 följande:
    Alla måste ju få ge enligt sin egen möjlighet. Jag är i samma situation och vi har bestämt oss för att köpa en fånig liten sparbössa och lägga i några enkronor (som skramlar) samt en femhundring vilket är vad vi får ihop i familjen (jag, mamma och bröderna).
    Finns det ingen annan ni kan gå ihop med så att "potten" blir lite större och ni inte blir utpekade som "fattiga" om det känns jobbigt?
    Vi har försökt fråga runt lite men alla verkar vilja ge själva, som familj eller par. Båda deras familjer är förmögna, och även många i vänkretsen, vilket gör att vår situation känns lite extra jobbig. Även om ingen har sagt något specifikt vet vi att många kommer att ge stora summor över tusenlappen.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-21 08:51:29 följande:
    Vi har försökt fråga runt lite men alla verkar vilja ge själva, som familj eller par. Båda deras familjer är förmögna, och även många i vänkretsen, vilket gör att vår situation känns lite extra jobbig. Även om ingen har sagt något specifikt vet vi att många kommer att ge stora summor över tusenlappen.
    Låt de rika ge som rika!

Ni ger efter er förmåga!
Svar på tråden Brudparet har önskat sig pengar - Jobbig situation