Inlägg från: copl2 |Visa alla inlägg
  • copl2

Hund + Pojkvän = Problem

auster skrev 2014-05-21 18:55:03 följande:
    Om killen har något i huvudet lämnar han dig.

Om min sambo sa åt mig att en hund viktigare än jag, skulle hon vara ute ur huset inom en minut. Det är en såpass grov förolämpning.
    Ja, för sin egen skull borde han lämna henne. Han kommer antagligen inte att må bra i det förhållandet.
  • copl2
    Godnatt skrev 2014-05-21 22:05:57 följande:
    Been there done that. Aldrig mer hästtjej/hundtjej.
    Samma här.
  • copl2
    Fanny b skrev 2014-05-21 22:00:04 följande:
    Om han mår så dåligt av regelbundet träffa en hund så tycker det är konstigt att han ens ville bli ihop med ts.  Jag kan hålla med om att det låter illa att säga att jag föredrar mitt djur framför dig men för djurägare behöver inte det generellt betyda  att man bokstavligen menar det utan att ens djur är både något man tycker och har ansvar över. Ofta är ju också djur också en livsstil för djurägare.
    Jag tror att det är många som inte själva haft hund som till en början inte förstår hur stor plats de kan ta i en familj. Det kommer man underfund med senare, men då är det liksom redan "försent". Då har man redan investerat en massa i relationen och det blir besvärligt.
  • copl2
    Fanny b skrev 2014-05-21 22:24:17 följande:
    Som jag ser det tar en hund så mycket plats i en familj som man själv ger den. Detta kan man se hos olika typer av hundägare, en viss typ av hundägare ägnar mycket tid åt sina hundar, andra typer av hundägare gör inte det. Om man är ihop med en hundägare kan man också välja hur mycket tid hunden tar i ens liv, man kan t ex göra så att hunden är enbart ens partners ansvar. Även om det är så man inte kommer förrän det är försent att man inte kan leva ihop med en hund så tycker jag man ändå äger problemet och har huvudansvaret för att lösa det utan att begära att partern ska sälja hunden.

Min erfarenhet av detta problem är snarare att killen i sådana här fall retar sig i viss mån att hans tjej har något som tar en viss tid från honom och hemmet. Man kan se samma sak när det gäller hästtjejer, killar "kan" ägna mycket tid åt en hobby och få sympati från omgivningen ifall tjejen har åsikter, Men en tjej, generellt, "ska" vara mer bunden till hemmet så om hon har en häst eller hund som tar tid från hemmet kan detta bli ett problem.
    En hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt än t.ex. en katt. Katter är inte flockdjur och därför kan en katt vara bara en persons angelägenhet i en familj. Men hundar vill ha relationer med alla i sin flock. Dessutom kan man i de flesta fall inte bara släppa ut hunden när den behöver rastas som man kan göra med katten. En hund kräver ett helt annat engagemang, och om man t.ex. bara är två personer så måste båda engagera sig i den eftersom man inte kan undvika att hamna i situationer där även den som inte vill ha hund måste rasta och mata den etc.

Vad gäller män som ser kvinnor som nåt som har sin plats i första hand i hemmet så har jag inte särskilt mycket till övers för dem. Såna kan gott överges av sina kvinnor. (Jag är själv man.) Självklart kan kvinnor ha intressen utanför hemmet som tar en massa tid. Själv föredrar jag att min kvinna har häst framför hund, för hästen kommer jag nästa aldrig i kontakt med.
  • copl2

Ja, naturligtvis är hundar olika.

Det är nog ändå så att om man har en grundläggande motvilja mot att ha djur omkring sig så hjälper det inte hur diskreta och väluppfostrade de är, de påverkar ens liv ändå, och jag vill inte ha djur - iaf inte hundar - omkring mig. Därför har jag lärt mig - vis av skadan - att aldrig mer inleda ett förhållande med en kvinna som absolut måste omge sig med djur. Det finns så många andra.

• copl2
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:38:14 följande:

Känner du till om detta "fenomen" är tillägnat endast hundägare, eller finns det folk som höjer sina katter till skyarna på samma vis? Guldfiskägare? Hamster? Reptil? Häst?
    Jodå, hästtjejer kan bli likadana. Ofta är de både hund- och hästägare.
Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem