• mittlivmedvovve

Hund + Pojkvän = Problem

Hej alla därute!

Jag har en tik sen 2 år tillbaka. Hon är mitt allt.
    Jag skaffade henne ihop med mitt ex som också älskade hundar.

Nu är det så att jag träffat en ny kille som jag är otroligt kär i och han har lite småproblem med min hund.
    Han tycker det är jobbigt att jag har hund, men jag har sagt åt honom att "om du är kär i mig, så får du henne på köpet, och att du aldrig kommer komma i första hand". 

Han behandlar henne fint och gosar och så med henne, men vissa andra stunder kan jag känna att han tycker det är jobbigt. 

Hjälp! Vad är rätt sätt att agera?

/Mvh Nathalie, Ocean & Pojkvännen...

• Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem
  • Fanny b
    copl2 skrev 2014-05-21 21:52:34 följande:
    Ja, för sin egen skull borde han lämna henne. Han kommer antagligen inte att må bra i det förhållandet.
    Om han mår så dåligt av regelbundet träffa en hund så tycker det är konstigt att han ens ville bli ihop med ts.  Jag kan hålla med om att det låter illa att säga att jag föredrar mitt djur framför dig men för djurägare behöver inte det generellt betyda  att man bokstavligen menar det utan att ens djur är både något man tycker och har ansvar över. Ofta är ju också djur också en livsstil för djurägare.
  • copl2
    Godnatt skrev 2014-05-21 22:05:57 följande:
    Been there done that. Aldrig mer hästtjej/hundtjej.
    Samma här.
  • copl2
    Fanny b skrev 2014-05-21 22:00:04 följande:
    Om han mår så dåligt av regelbundet träffa en hund så tycker det är konstigt att han ens ville bli ihop med ts.  Jag kan hålla med om att det låter illa att säga att jag föredrar mitt djur framför dig men för djurägare behöver inte det generellt betyda  att man bokstavligen menar det utan att ens djur är både något man tycker och har ansvar över. Ofta är ju också djur också en livsstil för djurägare.
    Jag tror att det är många som inte själva haft hund som till en början inte förstår hur stor plats de kan ta i en familj. Det kommer man underfund med senare, men då är det liksom redan "försent". Då har man redan investerat en massa i relationen och det blir besvärligt.
  • Petite Chérie
    auster skrev 2014-05-21 18:55:03 följande:
    Om killen har något i huvudet lämnar han dig.

Om min sambo sa åt mig att en hund viktigare än jag, skulle hon vara ute ur huset inom en minut. Det är en såpass grov förolämpning.
    Det är TS som borde lämna honom. Det är väl klart som fan att hunden kommer före honom.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Fanny b
    copl2 skrev 2014-05-21 22:12:16 följande:
    Jag tror att det är många som inte själva haft hund som till en början inte förstår hur stor plats de kan ta i en familj. Det kommer man underfund med senare, men då är det liksom redan "försent". Då har man redan investerat en massa i relationen och det blir besvärligt.
    Som jag ser det tar en hund så mycket plats i en familj som man själv ger den. Detta kan man se hos olika typer av hundägare, en viss typ av hundägare ägnar mycket tid åt sina hundar, andra typer av hundägare gör inte det. Om man är ihop med en hundägare kan man också välja hur mycket tid hunden tar i ens liv, man kan t ex göra så att hunden är enbart ens partners ansvar. Även om det är så man inte kommer förrän det är försent att man inte kan leva ihop med en hund så tycker jag man ändå äger problemet och har huvudansvaret för att lösa det utan att begära att partern ska sälja hunden.

Min erfarenhet av detta problem är snarare att killen i sådana här fall retar sig i viss mån att hans tjej har något som tar en viss tid från honom och hemmet. Man kan se samma sak när det gäller hästtjejer, killar "kan" ägna mycket tid åt en hobby och få sympati från omgivningen ifall tjejen har åsikter, Men en tjej, generellt, "ska" vara mer bunden till hemmet så om hon har en häst eller hund som tar tid från hemmet kan detta bli ett problem.
  • Hum2

Han vet vad han får han får dig plus hund. Antingen accepterar han det eller så får han vandra vidare, dvs TS vandrar vidare.

• copl2
    Fanny b skrev 2014-05-21 22:24:17 följande:
    Som jag ser det tar en hund så mycket plats i en familj som man själv ger den. Detta kan man se hos olika typer av hundägare, en viss typ av hundägare ägnar mycket tid åt sina hundar, andra typer av hundägare gör inte det. Om man är ihop med en hundägare kan man också välja hur mycket tid hunden tar i ens liv, man kan t ex göra så att hunden är enbart ens partners ansvar. Även om det är så man inte kommer förrän det är försent att man inte kan leva ihop med en hund så tycker jag man ändå äger problemet och har huvudansvaret för att lösa det utan att begära att partern ska sälja hunden.

Min erfarenhet av detta problem är snarare att killen i sådana här fall retar sig i viss mån att hans tjej har något som tar en viss tid från honom och hemmet. Man kan se samma sak när det gäller hästtjejer, killar "kan" ägna mycket tid åt en hobby och få sympati från omgivningen ifall tjejen har åsikter, Men en tjej, generellt, "ska" vara mer bunden till hemmet så om hon har en häst eller hund som tar tid från hemmet kan detta bli ett problem.
    En hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt än t.ex. en katt. Katter är inte flockdjur och därför kan en katt vara bara en persons angelägenhet i en familj. Men hundar vill ha relationer med alla i sin flock. Dessutom kan man i de flesta fall inte bara släppa ut hunden när den behöver rastas som man kan göra med katten. En hund kräver ett helt annat engagemang, och om man t.ex. bara är två personer så måste båda engagera sig i den eftersom man inte kan undvika att hamna i situationer där även den som inte vill ha hund måste rasta och mata den etc.

Vad gäller män som ser kvinnor som nåt som har sin plats i första hand i hemmet så har jag inte särskilt mycket till övers för dem. Såna kan gott överges av sina kvinnor. (Jag är själv man.) Självklart kan kvinnor ha intressen utanför hemmet som tar en massa tid. Själv föredrar jag att min kvinna har häst framför hund, för hästen kommer jag nästa aldrig i kontakt med.
  • Fanny b
    copl2 skrev 2014-05-21 22:33:00 följande:
    En hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt än t.ex. en katt. Katter är inte flockdjur och därför kan en katt vara bara en persons angelägenhet i en familj. Men hundar vill ha relationer med alla i sin flock. Dessutom kan man i de flesta fall inte bara släppa ut hunden när den behöver rastas som man kan göra med katten. En hund kräver ett helt annat engagemang, och om man t.ex. bara är två personer så måste båda engagera sig i den eftersom man inte kan undvika att hamna i situationer där även den som inte vill ha hund måste rasta och mata den etc.

Vad gäller män som ser kvinnor som nåt som har sin plats i första hand i hemmet så har jag inte särskilt mycket till övers för dem. Såna kan gott överges av sina kvinnor. (Jag är själv man.) Självklart kan kvinnor ha intressen utanför hemmet som tar en massa tid. Själv föredrar jag att min kvinna har häst framför hund, för hästen kommer jag nästa aldrig i kontakt med.
    Hundar är individer, mina  hundar är sådana att om jag skulle skaffa en pojkvän så skulle de troligen inte vilja ha en relation med honom, om nu inte han nu personligen skulle engagera sig i dem, Men inte ens då tror jag de skulle vara för mycket på, utan deras reaktion när de möter människor överlag är att snabbt hälsa på dem och sedan ignorera dem om de inte själva tar kontakt.  Alla hundar är inte givetvis sådana men om ens partner har en sådan och man tycker den är jobbigt i sitt kontaktsökande kan man diskutera med sin partner om att  införa regler för hunden gällande hur och när den får hälsa samt att man ska kunna klappa hunden för att sedan på ett givet kommando kunna få vara ifred.

Man kan givetvis hamna i situationer där man måste mata och rasta hunden men även där kan detta diskuteras när det ska ske och vad hundägare kan göra för att underlätta. T ex kan man bestämma att i en nödsituation så rastar den hundovillige partnern hunden men då får välja hur lång promenaden blir. Om hundägaren planerat ska åka iväg kan denne ordna med maten innan så det är bara att sätta ned skålen sedan. Samt där kan också den som inte gillar hundar  har veto, t ex att hundägaren inte tar för givet att denne kommer vara hundvakt för att denne är hemma utan  om denne säger får hundägaren hitta en annan lösning.

Jag tycker det är bra att du är man och inte har den inställning som jag skrev. Men tyvärr är min erfarenhet att en vanlig orsak till att hundar ogillas av partners den som jag beskrev tidigare. När det gäller hästtjejer har jag också sett samma tendenser av tjejer som inte gillar hästar, och som tycker hästtjejer ska se till att även familjen hinns med medans det generellt anses vara naturligt att killar lägger ned samma tid som häst- hundtjejer kan lägga ned på sin träning men då får sällan deras tjejer gehör om de har klagomål  på detta.
  • copl2

Ja, naturligtvis är hundar olika.

Det är nog ändå så att om man har en grundläggande motvilja mot att ha djur omkring sig så hjälper det inte hur diskreta och väluppfostrade de är, de påverkar ens liv ändå, och jag vill inte ha djur - iaf inte hundar - omkring mig. Därför har jag lärt mig - vis av skadan - att aldrig mer inleda ett förhållande med en kvinna som absolut måste omge sig med djur. Det finns så många andra.

Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem