copl2 skrev 2014-05-21 22:33:00 följande:
En hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt än t.ex. en katt. Katter är inte flockdjur och därför kan en katt vara bara en persons angelägenhet i en familj. Men hundar vill ha relationer med alla i sin flock. Dessutom kan man i de flesta fall inte bara släppa ut hunden när den behöver rastas som man kan göra med katten. En hund kräver ett helt annat engagemang, och om man t.ex. bara är två personer så måste båda engagera sig i den eftersom man inte kan undvika att hamna i situationer där även den som inte vill ha hund måste rasta och mata den etc.
Vad gäller män som ser kvinnor som nåt som har sin plats i första hand i hemmet så har jag inte särskilt mycket till övers för dem. Såna kan gott överges av sina kvinnor. (Jag är själv man.) Självklart kan kvinnor ha intressen utanför hemmet som tar en massa tid. Själv föredrar jag att min kvinna har häst framför hund, för hästen kommer jag nästa aldrig i kontakt med.
Hundar är individer, mina hundar är sådana att om jag skulle skaffa en pojkvän så skulle de troligen inte vilja ha en relation med honom, om nu inte han nu personligen skulle engagera sig i dem, Men inte ens då tror jag de skulle vara för mycket på, utan deras reaktion när de möter människor överlag är att snabbt hälsa på dem och sedan ignorera dem om de inte själva tar kontakt. Alla hundar är inte givetvis sådana men om ens partner har en sådan och man tycker den är jobbigt i sitt kontaktsökande kan man diskutera med sin partner om att införa regler för hunden gällande hur och när den får hälsa samt att man ska kunna klappa hunden för att sedan på ett givet kommando kunna få vara ifred.
Man kan givetvis hamna i situationer där man måste mata och rasta hunden men även där kan detta diskuteras när det ska ske och vad hundägare kan göra för att underlätta. T ex kan man bestämma att i en nödsituation så rastar den hundovillige partnern hunden men då får välja hur lång promenaden blir. Om hundägaren planerat ska åka iväg kan denne ordna med maten innan så det är bara att sätta ned skålen sedan. Samt där kan också den som inte gillar hundar har veto, t ex att hundägaren inte tar för givet att denne kommer vara hundvakt för att denne är hemma utan om denne säger får hundägaren hitta en annan lösning.
Jag tycker det är bra att du är man och inte har den inställning som jag skrev. Men tyvärr är min erfarenhet att en vanlig orsak till att hundar ogillas av partners den som jag beskrev tidigare. När det gäller hästtjejer har jag också sett samma tendenser av tjejer som inte gillar hästar, och som tycker hästtjejer ska se till att även familjen hinns med medans det generellt anses vara naturligt att killar lägger ned samma tid som häst- hundtjejer kan lägga ned på sin träning men då får sällan deras tjejer gehör om de har klagomål på detta.