• mittlivmedvovve

Hund + Pojkvän = Problem

Hej alla därute!

Jag har en tik sen 2 år tillbaka. Hon är mitt allt.
    Jag skaffade henne ihop med mitt ex som också älskade hundar.

Nu är det så att jag träffat en ny kille som jag är otroligt kär i och han har lite småproblem med min hund.
    Han tycker det är jobbigt att jag har hund, men jag har sagt åt honom att "om du är kär i mig, så får du henne på köpet, och att du aldrig kommer komma i första hand". 

Han behandlar henne fint och gosar och så med henne, men vissa andra stunder kan jag känna att han tycker det är jobbigt. 

Hjälp! Vad är rätt sätt att agera?

/Mvh Nathalie, Ocean & Pojkvännen...

• Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem
  • nernu

Jag måste bara kolla om jag har missförstått dig. Menar du att han måste acceptera att du alltid kommer ha kvar hunden eller menar du bokstavligt talat att vad som än händer så kommer hunden gå före honom? I så falll så är det nog bäst att du lever ensam...

/Djurägare som älskar sina djur lagom mycket

• Fanny b
    Tumla skrev 2014-05-21 19:48:15 följande:
    Du har ju lagt ditt (i mina ögon väldigt knepiga) ultimatum. Och då är det ju bara för honom att antingen acceptera det eller dra. Inget konstigt med det.
    Så du behöver inte bry dig ett skvatt så länge du står fast vid ditt (väldigt respektlösa ultimatum). Stannar han kvar vid dig så kan du ju bara buga o bocka, inget mer att diskutera alltså.
    Varför tycker du det är ett respektlöst ultimatum? Ts pojkvän visste om att hon hade hund, om han ogillar hundar  och stör sig på ts hund borde han inte blivit ihop med henne. Jag tycker detta kan jämföras med om man träffar någon som utövar någon hobby eller tränar mycket och sedan när man blir ihop börjar störa sig på detta och vill att partnern ska dra ned på detta.
  • Tumla
    Fanny b skrev 2014-05-21 20:16:27 följande:
    Varför tycker du det är ett respektlöst ultimatum? Ts pojkvän visste om att hon hade hund, om han ogillar hundar  och stör sig på ts hund borde han inte blivit ihop med henne. Jag tycker detta kan jämföras med om man träffar någon som utövar någon hobby eller tränar mycket och sedan när man blir ihop börjar störa sig på detta och vill att partnern ska dra ned på detta.
    Därför att ultimatumet löd att pojkvännen alltid skulle komma i andra hand.
    I min värld finns det inget som skulle få mig att sätta min partner i andra hand. Min partner är alltid viktigast! oavsett vilka hobbies eller djur jag äger.
  • Hallonbåt02
    nernu skrev 2014-05-21 20:10:57 följande:
    Jag måste bara kolla om jag har missförstått dig. Menar du att han måste acceptera att du alltid kommer ha kvar hunden eller menar du bokstavligt talat att vad som än händer så kommer hunden gå före honom? I så falll så är det nog bäst att du lever ensam...

/Djurägare som älskar sina djur lagom mycket
    Eller så skaffar man en pojkvän med samma intresse ;)

Man skaffar en hund och den lever i 10-15 år, ska man göra sig av med hunden för att någon man nyss har träfftat har problem med den.

Som sagt ts många människor som inte har hund eller djur som livsstil har ofta en negativ syn och väldigt lite förståelse för vad en hund  kan betyda för en människa.
  • Paulina P P
    auster skrev 2014-05-21 18:55:03 följande:
    Om killen har något i huvudet lämnar han dig. Om min sambo sa åt mig att en hund viktigare än jag, skulle hon vara ute ur huset inom en minut. Det är en såpass grov förolämpning.

Håller med! Jobbigt med människor som tycker att deras hundar betyder mer än människor.
  • Fanny b
    Tumla skrev 2014-05-21 20:38:12 följande:
    Därför att ultimatumet löd att pojkvännen alltid skulle komma i andra hand.
    I min värld finns det inget som skulle få mig att sätta min partner i andra hand. Min partner är alltid viktigast! oavsett vilka hobbies eller djur jag äger.
    Det kan jag förstå. Fast som jag ser det generellt så kan man både prioritera sin partner och ha en hobby/djur.
  • Hallonbåt02
    Paulina P P skrev 2014-05-21 20:55:48 följande:

Håller med! Jobbigt med människor som tycker att deras hundar betyder mer än människor.
    Speciellt folk man nyss har träffat  och som vill att man  omplacerar sin hund bara för att man ogillar livsstilen.
    Låter ju sunt det där,,,, inte..
    Man ska inte glömma sig själv för snart kommer dem rosa molnen att skingras när vardagen träder in och om förhållandet då inte håller och man har fått ge upp sin bästa vän sä lär det kännas ganska rejält.
    Kommunikation i ett förhållande är a och o oavsett.
  • Fanny b
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-21 21:17:05 följande:
    Speciellt folk man nyss har träffat  och som vill att man  omplacerar sin hund bara för att man ogillar livsstilen.
    Låter ju sunt det där,,,, inte..
    Man ska inte glömma sig själv för snart kommer dem rosa molnen att skingras när vardagen träder in och om förhållandet då inte håller och man har fått ge upp sin bästa vän sä lär det kännas ganska rejält.
    Kommunikation i ett förhållande är a och o oavsett.
    Jag vet ju inte om det är så i ts fall men jag skulle se detta beteende från en partner som en varningssignal. För det gick bra att bli ihop men sedan blir hunden plötsligt jobbig. Oavsett vilken typ av livsstil det gäller, djur/hobby tror jag på att i sådana här fall inte ge efter utan säga till sin partner, du visste om mitt djur, du träffade det när vi började umgås/du visste att jag höll på med x hobby y tid, men nu har detta blivit ett problem, varför? Alltså lägga över ansvaret på att börja diskutera på den som äger problemet, nämligen i detta fall den som stör sig av på det. Är det rimliga klagomål kan detta förhoppningvis lösas genom kommunikation. Om det inte är det tror jag på att ställa ett ultimatum, mitt djur/hobby stannar men då avvakta med att ev flytta ihop för att se hur ens särbo spontant, utan att man nämner detta hanterar det.
  • Hallonbåt02
    Fanny b skrev 2014-05-21 21:35:26 följande:
    Jag vet ju inte om det är så i ts fall men jag skulle se detta beteende från en partner som en varningssignal. För det gick bra att bli ihop men sedan blir hunden plötsligt jobbig. Oavsett vilken typ av livsstil det gäller, djur/hobby tror jag på att i sådana här fall inte ge efter utan säga till sin partner, du visste om mitt djur, du träffade det när vi började umgås/du visste att jag höll på med x hobby y tid, men nu har detta blivit ett problem, varför? Alltså lägga över ansvaret på att börja diskutera på den som äger problemet, nämligen i detta fall den som stör sig av på det. Är det rimliga klagomål kan detta förhoppningvis lösas genom kommunikation. Om det inte är det tror jag på att ställa ett ultimatum, mitt djur/hobby stannar men då avvakta med att ev flytta ihop för att se hur ens särbo spontant, utan att man nämner detta hanterar det.
    Precis, lite så tänker jag också. Förhopningsvis så glömmer ts inte sig själv  mitt bland molnen och får både en riktigt fin pojkvän och  sin hund under samma tak utan att behöva kompromissa den ena eller den andra..
  • copl2
    auster skrev 2014-05-21 18:55:03 följande:
    Om killen har något i huvudet lämnar han dig.

Om min sambo sa åt mig att en hund viktigare än jag, skulle hon vara ute ur huset inom en minut. Det är en såpass grov förolämpning.
    Ja, för sin egen skull borde han lämna henne. Han kommer antagligen inte att må bra i det förhållandet.
Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem