• hårsnodd

Hjälp mig! Vilken är den bästa pendlarbilen?

Hej!

Jag har nu börjat pendla 19 mil tur och retur varje dag till mitt nya jobb. Det kräver en bra bil som är pålitlig.

För tillfället har jag en äldre 9000 som redan har gått 43 000 mil. Jag kör den på 0,63 per mil (95 bensin) och är visserligen nöjd men vet också att den inte kommer att orka hur mycket som helst... 

Så nu står jag inför att köpa en ny. I ärlighetens namn är jag lite trött på Saab då vi nu har haft sex stycken de senaste 12 åren. Maken kör en nyare 9-5 och den kommer vi att behålla.

Jag kan absolut inte bestämma mig!

Följande gäller:

Bilen kommer att gå ca 6 500 - 7 000 mil per år. Den ska inte vara helt ny då värdeminskningen är för hög. Den får gärna vara lite kul och ha lite "lulllull-saker". Den ska vara bekväm. Skatten ska vara låg. Den ska vara säker att sitta i för både barn och vuxna (har barn även om de inte åker med just pendlarmilen). Det ska helst vara en sedan. Den ska helst ha något miljövänligt drivmedel. Storleken får inte gå under medelklassbil. (Helst stor.) Inköpspriset får ej överskrida 120 000 kr. men får vara hur lågt som helst!
    Jag har funderat på BMW 3 & 5-serien (diesel), Mercedes c-klass (diesel), Passat, Ford, Volvo S60 & S80...

Men hjälp mig! Jag vet inte alls vad jag ska välja! Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hjälp mig! Vilken är den bästa pendlarbilen?
  • hårsnodd
    Nyfikna72 skrev 2014-05-25 11:58:58 följande:
    Hur långt är ett snöre?
    Längden av en kabel är en kabellängd. Snöret är exakt x gånger så långt.
    (x är en stokastisk variabel.)
    Källa: abcitron.net/abso/varfor.htm

(En stokastisk variabel (eller slumpvariabel) är ett matematiskt objekt som är tänkt att beskriva saker som påverkas av slumpen.
    Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Stokastisk_variabel

Tack, "Nyfikna72" för ett mycket innehållsrikt och uttömmande svar! 
  • Nyfikna72

Det var så lite men du inser säkert själv att det inte finns nån bästa bilen. Allt är fråga om tycke och smak och vad man förväntas få ut av det hela. Är det enbart frågan om att det ska bli så billigt som möjligt kan man justirra sig blind på nån tvåcylindrig elhybrid men den kanske inte är så rolig i längden och så vips blandar man in lite bekvämlighetsaspekter också och så ja......

• Mamma Tintis

Vi har en BMW 520 diesel, som är helt underbar att köra! Men det bästa är nog att åka runt till bilhandlare och provköra för att hitta rätt bil och modell.

• hårsnodd
    Nyfikna72 skrev 2014-05-25 12:12:57 följande:
    Det var så lite men du inser säkert själv att det inte finns nån bästa bilen. Allt är fråga om tycke och smak och vad man förväntas få ut av det hela. Är det enbart frågan om att det ska bli så billigt som möjligt kan man justirra sig blind på nån tvåcylindrig elhybrid men den kanske inte är så rolig i längden och så vips blandar man in lite bekvämlighetsaspekter också och så ja......
    Nu är min tanke att få lite tips för jag kan verkligen inte bestämma mig. Först tänkte jag bara trava iväg och köpa första bästa men så började jag fundera och då blev det direkt lite knixigare...

Så om folk vill svara på vilka bilar just de tycker är den bästa kanske jag kan få lite nya infallsvinklar! I övrigt är jag helt kapabel till att köpa en bil men varför inte få spåna lite? För mig är det en kul grej att köpa en ny bil och jag brukar behålla de ca 2-4 år innan jag tröttnar.
  • Mentat

Här finns ett överskådligt antal att välja bland: www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/&carsegment=Familjebil%20St%C3%B6rre&priceorusedprice%3C120000&primaryfuel=Diesel&fuelconsumption%3C5

Då har jag ställt in filtren på diesel, max 0,5 l/mil, pris upp till 120.000 och typ "Familjebil, större" men du kan laborera med att ändra på dem. Det kan säkert finnas en hel del intressant under klassifikationen "Familjebil, mellan" också.

• hårsnodd
    Mamma Tintis skrev 2014-05-25 12:13:39 följande:
    Vi har en BMW 520 diesel, som är helt underbar att köra! Men det bästa är nog att åka runt till bilhandlare och provköra för att hitta rätt bil och modell.
    Tack för svar! Jag har varit runt en del och har faktiskt haft en BMW 530i för något år sedan. Den var dock ett riktigt måndagsex så jag hoppas att jag bara hade otur den gången för jag håller med dig, den är fantastisk att köra!
  • hårsnodd
    Mentat skrev 2014-05-25 12:20:21 följande:
    Här finns ett överskådligt antal att välja bland: www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/?pageNumber=1&carse...

Då har jag ställt in filtren på diesel, max 0,5 l/mil, pris upp till 120.000 och typ "Familjebil, större" men du kan laborera med att ändra på dem. Det kan säkert finnas en hel del intressant under klassifikationen "Familjebil, mellan" också.
    Tack för svar och länk! Den sidan har jag inte sett tidigare.
  • hårsnodd
    Grande Rock skrev 2014-05-25 13:09:37 följande:
    Tesla model S
    Oj! Vilken bil! Dock lite dyr i inköp... Får se hur mycket jag kan pressa upp lönen!
  • honungmannen

Jag har pendlat sthlm-Sundsvall 1,5 år.. I en Peugeot 406 diesel kombi-01 låg i motorvägsfart på 0,47-0,52.

hårsnodd skrev 2014-05-25 11:57:17 följande:
    Hej!

Jag har nu börjat pendla 19 mil tur och retur varje dag till mitt nya jobb. Det kräver en bra bil som är pålitlig.

För tillfället har jag en äldre 9000 som redan har gått 43 000 mil. Jag kör den på 0,63 per mil (95 bensin) och är visserligen nöjd men vet också att den inte kommer att orka hur mycket som helst... 

Så nu står jag inför att köpa en ny. I ärlighetens namn är jag lite trött på Saab då vi nu har haft sex stycken de senaste 12 åren. Maken kör en nyare 9-5 och den kommer vi att behålla.

Jag kan absolut inte bestämma mig!

Följande gäller: Bilen kommer att gå ca 6 500 - 7 000 mil per år. Den ska inte vara helt ny då värdeminskningen är för hög. Den får gärna vara lite kul och ha lite "lulllull-saker". Den ska vara bekväm. Skatten ska vara låg. Den ska vara säker att sitta i för både barn och vuxna (har barn även om de inte åker med just pendlarmilen). Det ska helst vara en sedan. Den ska helst ha något miljövänligt drivmedel. Storleken får inte gå under medelklassbil. (Helst stor.) Inköpspriset får ej överskrida 120 000 kr. men får vara hur lågt som helst!

Jag har funderat på BMW 3 & 5-serien (diesel), Mercedes c-klass (diesel), Passat, Ford, Volvo S60 & S80...

Men hjälp mig! Jag vet inte alls vad jag ska välja! Tack på förhand!

• Grande Rock
    hårsnodd skrev 2014-05-25 13:37:54 följande:
    Oj! Vilken bil! Dock lite dyr i inköp... Får se hur mycket jag kan pressa upp lönen! smile1.gif
    äsch, det tar du igen på bensinräkningen
    It's Good But It Just Ain't Right
  • hårsnodd
    Grande Rock skrev 2014-05-25 13:45:05 följande:
    Aha! Det har du rätt i!
  • Monchichier

C-klass eller S80 skulle jag välja. Har haft båda, C-klassen är svårslagen i alla aspekter, S80 är väldigt slagskeppsaktig med noll svängradie.

• Mentat
    Grande Rock skrev 2014-05-25 13:45:05 följande:
    Även batterierna har en begränsad livslängd och måste bytas så småningom. Det är högst tveksamt om de räcker så länge att man hinner få igen det på bensinen. Tekniken är intressant men måste nog fortfarande ner litet i pris.
  • EnKatta

Nu är jag ju i fel prisklass och tipsar, men hade du kunnat gå upp närmre 170' är nya V40 så galet läcker! Miljödiesel, 0.4 liter/mil, skattefri 5 år från det att den är ny, så åtminstone 3 år kvar för -13.

Svar på tråden Hjälp mig! Vilken är den bästa pendlarbilen?