Hjälp mig! Vilken är den bästa pendlarbilen?
Hej!
Jag har nu börjat pendla 19 mil tur och retur varje dag till mitt nya jobb. Det kräver en bra bil som är pålitlig.
För tillfället har jag en äldre 9000 som redan har gått 43 000 mil. Jag kör den på 0,63 per mil (95 bensin) och är visserligen nöjd men vet också att den inte kommer att orka hur mycket som helst...
Så nu står jag inför att köpa en ny. I ärlighetens namn är jag lite trött på Saab då vi nu har haft sex stycken de senaste 12 åren. Maken kör en nyare 9-5 och den kommer vi att behålla.
Jag kan absolut inte bestämma mig!
Följande gäller:
Bilen kommer att gå ca 6 500 - 7 000 mil per år. Den ska inte vara helt ny då värdeminskningen är för hög. Den får gärna vara lite kul och ha lite "lulllull-saker". Den ska vara bekväm. Skatten ska vara låg. Den ska vara säker att sitta i för både barn och vuxna (har barn även om de inte åker med just pendlarmilen). Det ska helst vara en sedan. Den ska helst ha något miljövänligt drivmedel. Storleken får inte gå under medelklassbil. (Helst stor.) Inköpspriset får ej överskrida 120 000 kr. men får vara hur lågt som helst!
Jag har funderat på BMW 3 & 5-serien (diesel), Mercedes c-klass (diesel), Passat, Ford, Volvo S60 & S80...
Men hjälp mig! Jag vet inte alls vad jag ska välja! Tack på förhand!