• Anonym (Överreagerar..?)

Mors dags-ångest

Har nu bott med min man och mina bonusbarn 3 mors dag, och jag vet att det inte är något speciellt att fira.. Men jag måste få skriva av mig, för här om någonstans finns det iaf någon som förstår mig... Igår kom barnen hem på kvällen efter att ha varit hos sina mammor över helgen och jag gick och hoppades lite på att iaf få en mors dagskram eller iaf ett grattis på mors dag, men nä.. Tidigare på dagen hade jag hört min man prata i telefon med sin äldsta son och i samtalet nämndes "ute i sista minuten" " finns kanske på ica" och lite till som fick mitt hjärta att börja hoppas! Men som sagt, inget.. Första året räknade jag definitivt inte med något eftersom att allt var så nytt mellan oss, och jag var nog bara den skumma figuren som flyttat in hos pappa. Förra året var nog värst, jag fällde tom en tår inlåst på toaletten.. Igår orkade jag bara inte, jag stängde av helt och sysselsatte mig hemma med allt möjligt istället... Bara på kvällen tänkte jag på det. Jag vet att jag låter bitter och självisk, och att det inte borde vara någon big deal med mors dag. Nej, så sant! Men kan inte en bonusmamma som finns där för barnen lika mycket som deras biologiska mammor få lite uppmärksamhet? Jag kan omöjligt vara den enda bonusmamman som känner såhär...

• Svar på tråden Mors dags-ångest
  • Påven Johanna
    Anonym (Överreagerar..?) skrev 2014-05-26 10:16:33 följande:
    Antagligen vet han det innerst inne, men jag har nog inte heller varit tillräckligt tydlig på den punkten. Jag vill ju inte vara en martyr. Brukar inte vråla ut mina "dåliga" känslor, utan bara de bra. Har fått växa upp med att man inte ska vara någon belastning utan försöka lösa det själv och bara glida med. Ibland går det inte, men för det mesta lyckas jag. 
    Min man har dessutom ett väldigt krävande jobb vilket gör att jag håller igen lite extra vissa perioder på året eftersom han har så mycket annat att tänka på. 
    Mitt problem är nog inte just mors dag, men jag hade väl innerst inne hoppats på uppskattning kanske Skäms
    Jag tycker att det är väldigt mycket mer martyr över att ställa upp på andra och göra en massa saker för dem för att sedan stänga in sig på toaletten och gråta över att man inte fick det man hoppats på tillbaka. Jag är för kommunikation och tydlighet. Själv har jag ibland genom årens lopp förkunnat både för make, bio- och bonusbarn vad jag i den stunden tyckt mig behöva. När jag är sjuk kan det låta så här:

"Skööööt om mig. Köp glass och hyr film till mig, gör middag - jag vill ha tunt skivade morotsslantar i salladen. Kom och gosa med mig! Jag behööööööver er!"

Eller så här när jag är sur:

"Jag är jättegrinig idag! Det har inte med er att göra, men det vore hyggligt om ni kunde visa mig lite överseende trots att jag är en riktigt rutten lök idag. Jag får kompensera er rikligt en annan dag, kanske får ni asmånga kramar då." 

Nu behöver man ju inte göra som jag gör. Men det är min absoluta övertygelse att det verkligen underlättar livet och relationerna om man snackar om vad man har att ge men också om vad man behöver. 
  • sarafamilj
    Anonym (Överreagerar..?) skrev 2014-05-26 10:16:33 följande:
    Antagligen vet han det innerst inne, men jag har nog inte heller varit tillräckligt tydlig på den punkten. Jag vill ju inte vara en martyr. Brukar inte vråla ut mina "dåliga" känslor, utan bara de bra. Har fått växa upp med att man inte ska vara någon belastning utan försöka lösa det själv och bara glida med. Ibland går det inte, men för det mesta lyckas jag.  Min man har dessutom ett väldigt krävande jobb vilket gör att jag håller igen lite extra vissa perioder på året eftersom han har så mycket annat att tänka på.  Mitt problem är nog inte just mors dag, men jag hade väl innerst inne hoppats på uppskattning kanske 

Försök vänd på tankesättet och se fördelen med att tala ut om hur du känner det. Var specifik och konkret. Sedan behöver du ju inte vänta ett helt år med det "nya firandet" om du vill ha det så. Bestäm med man och barn att ni ska ut på middag nästa helg för att fira hur fint ni har det tillsammans. Att du vill fira att du har så fina bonusbarn. Så kan ni göra det till en tradition att ha er bonusdag en helt annan dag än mors dag. Med tiden kanske de ritar en teckning eller plockar en blomma till den dagens firande! :)
  • Fånga dagen

Att bjuda ut barnen på middag för att fira er relation tycker jag också är en jättebra idé. Jag skulle dock inte välja just  Mors dag för det tillfället kanske, utan låta barnen få ha den dagen med sin mamma. Har man ingen god relation till biomamman, så kan det säkert uppfattas som lite provocerande att välja just den dagen.

Mina bonusbarn och jag har ett mycket gott förhållande, men trots det så har de aldrig uppvaktat mig på Mors dag, och det är heller inget jag förväntat mig, eller ens reflekterat över. De uppvaktar mig på min födelsedag, och visar sin tillgivenhet på så många andra sätt. Mors dag tycker jag ska få vara mammas dag.

Ja, får helt klart göra något sådant. Menade inte att "sno" mors dag från deras biomammor men känner mer och mer att man som bonusförälder ibland får göra minst lika mycket som bioföräldern samtidigt som man inte får hälften av uppskattningen. 
    Jag har trots allt valt att älska dessa barn av hela mitt hjärta och att ställa upp på allt som behövs ställas upp på, och jag tar det som en självklarhet att följa med på träningar mm. Men allt för ofta får man höra att "du har ju inga egna barn" både från utomstående och nära släktingar. Lärare och dagisfröknar "vill helst prata med deras mamma eller pappa".
    Jag är fullt medveten om att jag inte är mamma i biologisk mening, och jag är också fullt medveten om att familjen fungerade innan mig, och säkert skulle om jag försvann. Jag vill bara bli en självklarhet i familjen och vill helst att andra också ger mig en plats i familjen. (fröknar mfl.)
    Jag talar om för barnen att jag älskar dem och den yngsta tror jag tar mig som en självklarhet.

• Anonym (Fialisa)
    Anonym (Överreagerar..?) skrev 2014-05-26 11:40:09 följande:
    Ja, får helt klart göra något sådant. Menade inte att "sno" mors dag från deras biomammor men känner mer och mer att man som bonusförälder ibland får göra minst lika mycket som bioföräldern samtidigt som man inte får hälften av uppskattningen. 
    Jag har trots allt valt att älska dessa barn av hela mitt hjärta och att ställa upp på allt som behövs ställas upp på, och jag tar det som en självklarhet att följa med på träningar mm. Men allt för ofta får man höra att "du har ju inga egna barn" både från utomstående och nära släktingar. Lärare och dagisfröknar "vill helst prata med deras mamma eller pappa".
    Jag är fullt medveten om att jag inte är mamma i biologisk mening, och jag är också fullt medveten om att familjen fungerade innan mig, och säkert skulle om jag försvann. Jag vill bara bli en självklarhet i familjen och vill helst att andra också ger mig en plats i familjen. (fröknar mfl.)
    Jag talar om för barnen att jag älskar dem och den yngsta tror jag tar mig som en självklarhet.
    Men det är väl inte så konstigt att dagisfröknar och skolan vill prata med barnens vårdnadshavare och inte bonusförälderns som inte har någon vårdnad, det är ju en själklarhet och handlar även om sekretess.
  • Oleanna

Självklart har du rätt att känna så TS. jag är själv skiljsmässobarn ( idag vuxen) Har en bra konatkt med mina styvföräldrar. Ringet alltid på mors och farsdag och ger ev blomma eller något som barn.
    Utan att andra föräldern lade sig i. Jag tycker man bör uppmärksamma deras roll i barnenes liv med. Nej de kan inte ta moders eller faders bioroll men de är där ändå.

• Oleanna
    Oleanna skrev 2014-05-26 11:57:10 följande:
    Självklart har du rätt att känna så TS. jag är själv skiljsmässobarn ( idag vuxen) Har en bra konatkt med mina styvföräldrar. Ringet alltid på mors och farsdag och ger ev blomma eller något som barn.
    Utan att andra föräldern lade sig i. Jag tycker man bör uppmärksamma deras roll i barnenes liv med. Nej de kan inte ta moders eller faders bioroll men de är där ändå.
    Herregud vad gav stavade och skrev fel grammatiskt. Jag ber om ursäkt.
  • Anonym (Emma)

Vad synd att du kände dig ledsen, men jag tror nog att du skulle behöva tänka om ang just mors dag. Det du skriver om att du ställer upp och att ni har en nära relation och så är en sak, att bli firad på mors dag är en helt annan sak. Min bonuspappa är fantastisk på alla sätt och vis och jag älskar honom! Det visar jag på många sätt men att uppvakta honom på fars dag har jag aldrig ens tänkt på eftersom han faktiskt inte är min pappa. Jag har lite svårt att kalla honom för bonus/styvpappa tillochmed, då jag inte förstår varför man ska använda ordet mamma och pappa överhuvudtaget då jag bara har en av varje :) Han är en egen person, det gör honom inte mindre viktig och älskad på något sätt för att jag inte använder ordet pappa som för mig tillhör just min pappa. Förstår du vad jag menar? Sen tycker jag att du förtjänar mängderna uppskattning och kärlek för att du tar dig an barnen, men inte på deras mammas dag. Vidare är jag själv sambo med en som har barm sedan tidigare, och jag har tagit mig an barnen och är engagerad men inte till den bredden som deras föräldrar är med skolmöten osv då både barnens föräldrar och jag anser att det redan finns två dugliga föräldrar som tar det ansvaret, och det finns därför inget behov av att jag tar en föräldraroll. Jag är min egen person med en egen relation med barnen som inte ordet mamma behöver användas för att beskriva. Jag är en jätte viktig person för dom, och dom för mig, men att säga att jag har en lika viktig roll som deras föräldrar (som jag uppfattar att du tycker ) är fel enligt mig och inget jag strävar efter. Föräldrarna bör vara de viktigaste för barnen, det gör inte mig mindre viktig i min roll.

Anonym (Fialisa) skrev 2014-05-26 11:53:54 följande:
    Men det är väl inte så konstigt att dagisfröknar och skolan vill prata med barnens vårdnadshavare och inte bonusförälderns som inte har någon vårdnad, det är ju en själklarhet och handlar även om sekretess.
    Ja, i sådana situationer där sekretess kommer in kan jag förstå, men när det handlar om att de ska ha med sig fika till dagis för att de ska åka på utflykt, då blir jag faktiskt ganska sur. Jag kan köpa bullar eller göra mackor precis som vilken annan förälder som helst... 
    Anonym (Emma) skrev 2014-05-26 12:03:46 följande:
    Vad synd att du kände dig ledsen, men jag tror nog att du skulle behöva tänka om ang just mors dag. Det du skriver om att du ställer upp och att ni har en nära relation och så är en sak, att bli firad på mors dag är en helt annan sak. Min bonuspappa är fantastisk på alla sätt och vis och jag älskar honom! Det visar jag på många sätt men att uppvakta honom på fars dag har jag aldrig ens tänkt på eftersom han faktiskt inte är min pappa. Jag har lite svårt att kalla honom för bonus/styvpappa tillochmed, då jag inte förstår varför man ska använda ordet mamma och pappa överhuvudtaget då jag bara har en av varje :) Han är en egen person, det gör honom inte mindre viktig och älskad på något sätt för att jag inte använder ordet pappa som för mig tillhör just min pappa. Förstår du vad jag menar? Sen tycker jag att du förtjänar mängderna uppskattning och kärlek för att du tar dig an barnen, men inte på deras mammas dag. Vidare är jag själv sambo med en som har barm sedan tidigare, och jag har tagit mig an barnen och är engagerad men inte till den bredden som deras föräldrar är med skolmöten osv då både barnens föräldrar och jag anser att det redan finns två dugliga föräldrar som tar det ansvaret, och det finns därför inget behov av att jag tar en föräldraroll. Jag är min egen person med en egen relation med barnen som inte ordet mamma behöver användas för att beskriva. Jag är en jätte viktig person för dom, och dom för mig, men att säga att jag har en lika viktig roll som deras föräldrar (som jag uppfattar att du tycker ) är fel enligt mig och inget jag strävar efter. Föräldrarna bör vara de viktigaste för barnen, det gör inte mig mindre viktig i min roll.
    Jag menar absolut inte att jag är lika viktig som barnens mamma och pappa, det skulle jag aldrig ens få för mig. Och egentligen handlar det nog inte ens om mors dag, jag tycker bara att bonusföräldrar ska få lite mer cred för allt de gör.. Och eftersom att jag förväntas ta på mig någon form av föräldraroll när barnen är hemma så gör jag det, sen funkar det säkert inte på samma sätt i alla familjer. Frustrationen av att man inte har någon makt över vissa situationer som involverar barnen är ganska stor vissa gånger. Jag strävar inte efter att vara någon mamma alls. Men jag älskar barnen lika mycket som om de skulle vara mina egna, och önskar att fler i samhället kunde se det. 
Svar på tråden Mors dags-ångest