• Fantastic 5

Svenne - skällsord eller inte?

Idag när man tänker på ordet svenne så kopplar man det oftast till något negativt och nedlåtande. Det har dock inte alltid varit på det sättet, tidigare var det endast ett enkelt slang för ”svensk”. Det är nu på senare år som man har börjat använda det som en förolämpning. Frågan är varför..?

Genom åren har användningen av ordet ”blatte” ökat, från att användas till att beskriva någons etnicitet till att användas som en kränkning. Det finns många olika teorier om var ordet blatte kommer ifrån.  En teori om ordets ursprung är från vulgärlatinets ”blatta” som betyder mörk eller från italienskan då det betyder kackerlacka. Man har alltså kopplat ordet blatte till något negativt redan från början, jämfört med ordet svenne som har utvecklats från ett vanligt svenskt namn till ett skällsord.

Nu på senare år har ”svenne” gått från att beskriva en person med svensk bakgrund till att användas som ett gensvar eller en motsats till ”blatte”. Det är pågrund av detta att ordet fått sitt negativa klang. Så vi anser att man bör tänka efter innan man använder ordet ”blatte” för att alla använder/tolkar det på olika sätt. Förhoppningsvis leder detta till att man kan börja använda ”svenne” som man gjorde från början.  Precis som man kan säga: Finsk – finne, spansk – spanjor eller norsk – norrman, så bör man också kunna använda svensk – svenne i samma betydelse.

Vad anser ni?

• Svar på tråden Svenne - skällsord eller inte?
  • Stårschan

I och med att det så väldigt ofta används i pejorativt syfte så är det klart att det har fått en negativ klang som är svår att tvätta bort. Och det är väl också en av anledningarna till att 'neger' framstår som så mycket mer rasistiskt än 'negress'.

• Litet My
    Fantastic 5 skrev 2014-05-26 14:43:25 följande:

Idag när man tänker på ordet svenne så kopplar man det oftast till något negativt och nedlåtande. Det har dock inte alltid varit på det sättet, tidigare var det endast ett enkelt slang för svensk. Det är nu på senare år som man har börjat använda det som en förolämpning. Frågan är varför..?

Genom åren har användningen av ordet blatte ökat, från att användas till att beskriva någons etnicitet till att användas som en kränkning. Det finns många olika teorier om var ordet blatte kommer ifrån.  En teori om ordets ursprung är från vulgärlatinets blatta som betyder mörk eller från italienskan då det betyder kackerlacka. Man har alltså kopplat ordet blatte till något negativt redan från början, jämfört med ordet svenne som har utvecklats från ett vanligt svenskt namn till ett skällsord.

Nu på senare år har svenne gått från att beskriva en person med svensk bakgrund till att användas som ett gensvar eller en motsats till blatte. Det är pågrund av detta att ordet fått sitt negativa klang. Så vi anser att man bör tänka efter innan man använder ordet blatte för att alla använder/tolkar det på olika sätt. Förhoppningsvis leder detta till att man kan börja använda svenne som man gjorde från början.  Precis som man kan säga: Finsk finne, spansk spanjor eller norsk norrman, så bör man också kunna använda svensk svenne i samma betydelse.

Vad anser ni?

Tror ungefär som du.

Svenne (ofta med något mer tillmäle) är väl invandrarnas sätt att ge igen (om än klent) för 20 år sedan hörde man aldrig någon säga Svenne, däremot Neger och Blatte.

Dock tycker jag inte Svenne är rasistiskt eller ens kränkande i sin ursprungliga form jämfört med Neger och blatte, utan mer som slang på "Svensk" eller ett namn.
  • Unis

Förr i tiden (inte så vanligt idag) hette man Sven och blev kallad för Svenne. Så för mig är det inte ett skällsord utan ett smeknamn.

• Benepee

Jag reagerar inte över ordet i sig, även om jag inte kan komma på någon användning där det är neutralt. 

Däremot tycker jag det är riktigt illa när det används av nedsättande av personer som inte själva anser att de är svenska. De kan gott åka "hem" om det inte passar här. 

• Åsa

Jag känner inte igen tidsordningen du ger; jag upplever att det var tvärtom.
    "Förr" var ordet alltid lite nedlåtande laddat, "bonnig", "föga förfinad" etc.
    "Svensk", i motsats till "utländsk" har jag inte sett det användas som förrän på senare år.

Jag upplever alltså att "svenne" alltid haft lite (inte extremt starka men dock) nedlåtande konnotationer och jag tycker nog att det fortfarande har det. I yngre invandrartäta kretsar kan det förstås tänkas att det snarast används som ett neutralt "svensk"; det kan jag inte uttala mig om.

• Åsa
    Unis skrev 2014-05-26 18:08:34 följande:
    Förr i tiden (inte så vanligt idag) hette man Sven och blev kallad för Svenne. Så för mig är det inte ett skällsord utan ett smeknamn.

Det är väl dock något annat än det "svenne" TS diskuterar.
  • Halvtre

Blatte är ett bra ord som beskriver känslan på en viss typ av människa man inte kan sätta ord på, det måste vara en specifik typ då, men vem som klassificerar sig själv för att bli placerad där är nog betraktaren som lägger orden på tungan.

• malida60

Jag godtar inte ordet svenne, finne, norrbagge, spanjack, blatte. Historiskt var de förstnämnda ok men likställs idag med blatte och andra "öknamn" som har negativ klang. Även dessa ord ska saneras från barnböcker om det ska vara rättvist och korrekt.

• Hoppentoss

Jag skulle bli kränkt av ordet svenne! Det ordet har inte uppkommit av en invandrares kärlek till svensken.

Och finns det en som känner sig knkt bör man ej använda ordet så har man iallafall sagt om andra nedsättande ord.

• Schna

De som kallat mig svenne har hamnat på min shit-list så länge jag kan minnas.

It takes a fool to remain sane
  • Fuckyoudieeatshit

Spelar roll, vi äkta svenskar lämnar Sverige i tiotusentals varje år. Snart finns bara socialfall och gamla pensionärer kvar.

Sverige är ett skitland, helvete vad jag hatar Sverige, jävla diarréhög är vad skiten är.

Svar på tråden Svenne - skällsord eller inte?