• Amb112

Vad heter sjuksköterska på engelska?

Tänk dig in i situationen!

Du är sjuksköterska, utbildad i Sverige och med svensk legitimation. 

Du åker till London på en liten weekendsemester med din kompis, som också är sjuksköterska. 

På en pub, med varsin pint i handen, träffar ni på två trevliga engelska gentlemen.

Ni småpratar lite och den oundvikliga fråga kommer ju upp, vad jobbar ni med? 

Är det självklart att svara, nurse? Eller ska ni ge er in på en lång detaljerad beskrivning vad ni gör på jobbet, för ordet nurse får du som inte har engelsk legitimation använda?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad heter sjuksköterska på engelska?
  • Anonym (pia)

Jag använder vilka ord jag vill, blir jag stämd eller nåt ?

• Amb112
    Anonym (pia) skrev 2014-05-26 23:21:27 följande:
    Jag använder vilka ord jag vill, blir jag stämd eller nåt ?
    Ja, enligt en medlem här på FL bryter du mot lagen!
  • Anonym (pia)
    Amb112 skrev 2014-05-26 23:22:45 följande:
    Ja, enligt en medlem här på FL bryter du mot lagen!
    Blir man stämd om man sitter på puben och säger att man är en nurse
  • Tveksamt

Självklart skulle jag använda ordet nurse, det är ju vad du är.
    Om du istället hade varit utbildad polis, hade du då sagt något annat än 'police' eller 'policeofficer'? Knappast, även fast man (antar jag, gäller även i andra länder) inte får utge sig för att vara polis. Du har ju i det fallet inga polisbefogenheter i det aktuella landet utan bara hemma. Precis som med att vara sjuksköterska.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Amb112
    Tveksamt skrev 2014-05-26 23:25:09 följande:
    Självklart skulle jag använda ordet nurse, det är ju vad du är.
    Om du istället hade varit utbildad polis, hade du då sagt något annat än 'police' eller 'policeofficer'? Knappast, även fast man (antar jag, gäller även i andra länder) inte får utge sig för att vara polis. Du har ju i det fallet inga polisbefogenheter i det aktuella landet utan bara hemma. Precis som med att vara sjuksköterska.
    Absolut, men ordet som identifierar själva yrket är ju sjuksköterska-nurse polis-police
  • Amb112
    Anonym (pia) skrev 2014-05-26 23:25:01 följande:
    Blir man stämd om man sitter på puben och säger att man är en nurse
    Nä! Inte enligt mig, då man inte bryter mot någon lag. 
    Någon annan påstod att man bryter mot lagen och bryter man mot lagen kan man bli anmäld och åtalad för det. SÅklart. 
  • Anonym (pia)
    Amb112 skrev 2014-05-26 23:28:56 följande:
    Absolut, men ordet som identifierar själva yrket är ju sjuksköterska-nurse polis-police
    Du får väl säga att  du är en nurse med svensk legitimation
  • Amanda84

Givetvis får du använda ordet nurse. För några år sedan satt jag med ett gäng amerikaner på krogen. Jag sade då att jag arbetade som preeschool teacher. Det är inte riktigt sant eftersom jag faktiskt hade en 2,5-åring på avdelningen på förskolan där jag jobbade, även om jag i huvudsak arbetade med 4-5åringar. Att förklara hur det svenska förskolesystemet är uppbyggt kändes väldigt irrelevant just då.

• Tveksamt
    Amb112 skrev 2014-05-26 23:28:56 följande:
    Ja..? Jag förstår inte riktigt din poäng..
    Jag har själv ett yrke med skyddad titel i Sverige, och det skulle aldrig falla mig in att beskriva mig som något annat än det utomlands, eller att någon utländsk kollega skulle använda något annat i Sverige.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (orolig)

Beror lite på hur länge vi hade varit på pub, men sick-nurse, då kan väl ingen ta illa upp

Svar på tråden Vad heter sjuksköterska på engelska?