• Anonym (Ledsen)

Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!

Jag har i princip inte kört bil innan, bara några gånger med sambon (som är min handledare) och två-tre gånger på körskola för mer än ett år sedan.

Jag har nu efter två veckors intensivkurs på körskola (25 lektioner + halkbana + riskettan) klarat teoriprovet (giltigt i 2 månader) och körde igår, en vecka senare och flera timmars privat körning veckan innan, upp som privatist.

Jag kände mig ärligt talat inte riktigt redo, och körskoleläraren sa att hade jag kört upp via körskolan hade de sagt att jag behöve några lektioner till, men menade att jag absolut kunde testa att köra upp den här redan bokade tiden ändå för att se vad jag behöver träna på, eftersom e senare tid via skolan inte skulle kunna bli av förrän 27 juni och det var oklart om det fanns lektionstider innan att träna ändå.

Men jag kuggade såklart brutalt. Inte bara kuggade, utan verkligen brutalt. Jag var sjukt nervös, körde mycket sämre än vanligt och blev underkänd på precis alla punkter. Kontrollanten var inte nådig (självklart fick jag tanten jag dessutom blev varnad för innan).

Jag blev helt förstörd av detta. Min sambo och jag körde sedan 1,5 timme på kvällen efter kuggningen och han sa att jag kör bra och förstår inte hur jag kunde få så dåligt på precis alla punkter (utom säkerhetskontroll, men hur svårt är det). Jag kännder mig värdelös och som att jag är dum i huvudet och aldrig kommer få mitt körkort. Visst vet jag att folk kuggar på första uppkörningen, men på alla moment!? Är jag ett hopplöst fall? Kommer jag aldrig kunna lära mig det här tillfredställande och dessutom inte kunna göra bra ifrån mig på uppkörning eftersom jag är så sjukt nervös? Jag är 32 år och inte helt tappad bakom en vagn i övr5igt så vitt jag vet, men jag är fortfarande ett vrak mentalt och grät oavbrutet i 5 timmar sedan igår, så jobbigt kändes det.

Jag har lagt ut mycket pengar och tid och vill så himla gärna ha körkortet men undrar om jag kanske borde ge upp den drömmen nu...? Vad tycker ni?

Behöver råd!

• Svar på tråden Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!
  • Anonym (Kör bara kör!)

Jag höll på att köra på en cyklist på min uppkörning! (och klarade kortet)

Klart du ska köra på, öva och öva. Du behöver få mil i kroppen så du blir trygg, sen kommer du klara uppkörningen galant. I mitt jobb kör jag nu många mil varje dag.

• Anonym (det går)

Körning är ju något som behöver mängdträning för att "sitta i ryggmärgen". Du kan säkert alla moment bra efter intensivkursen, men det sitter väldigt ytligt, och då tappar du allt under lite press (som vid en uppkörning). Det visar att du ännu inte är redo för att köra själv i trafiken, men du har kommit en bra bit på väg!
    Du har alla grunderna, och vet hur man kör bil. Nu gäller det bara att köra, köra, köra, för att nöta in det så att det sitter som berget. Det kommer du fixa galant! Jag tror 27 juni blir jättebra för dig om du ser till att köra många timmar i veckan tills dess. Gärna 30 min per dag, men ett par timmar på helgdagarna hjälper såklart också till.
    Lycka till! Du är mycket närmare målet nu än du var för några veckor sedan.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kör bara kör!) skrev 2014-05-27 08:54:46 följande:
    Jag höll på att köra på en cyklist på min uppkörning! (och klarade kortet)

Klart du ska köra på, öva och öva. Du behöver få mil i kroppen så du blir trygg, sen kommer du klara uppkörningen galant. I mitt jobb kör jag nu många mil varje dag.

Vilken tur ändå - grattis i efterskott!

Jag hoppas verkligen det är milen som kommer hjälpa mig, men tänker om jag ändå är hopplöst dålig...

Tack för peppen!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (det går) skrev 2014-05-27 08:58:40 följande:
    Körning är ju något som behöver mängdträning för att "sitta i ryggmärgen". Du kan säkert alla moment bra efter intensivkursen, men det sitter väldigt ytligt, och då tappar du allt under lite press (som vid en uppkörning). Det visar att du ännu inte är redo för att köra själv i trafiken, men du har kommit en bra bit på väg!
    Du har alla grunderna, och vet hur man kör bil. Nu gäller det bara att köra, köra, köra, för att nöta in det så att det sitter som berget. Det kommer du fixa galant! Jag tror 27 juni blir jättebra för dig om du ser till att köra många timmar i veckan tills dess. Gärna 30 min per dag, men ett par timmar på helgdagarna hjälper såklart också till.
    Lycka till! Du är mycket närmare målet nu än du var för några veckor sedan.

Tusen tack för peppen, det betyder mycket för den här sargade själen{#emotions_dlg.flower}

Ja det är lite som du säger att det inte riktigt är automatiserat, och jag tappar verkligen allt när jag blir stressad. Jag förstå att nervositeten är en förklaring, men inte en ursäkt, men ändå blev jag så ofantligt ledsen när hon sågade mig så hårt. Som om all min tid på körskola och vid privat övningskörning varit helt bortkastad. Är det möjligt att automatisera och få in körningen "i ryggmärhen" trots att jag blivit så sågad? Jag känner att det verkligen tog hårt på mitt självförtroende som inte är det allra bästa från början. Ska försöka köra hemma så mcket det bara gå fram till nästa uppkörningstid, men jag är rädd att ajg inte kommer våga upp igen med risk för samma smädning. Jag kände som om jag ville sjunka genom bilgolvet.
  • Skepparen

En fråga: 

Varför körde du inte upp i samband med intensivkursen? Det trodde jag var standard.
    Är inte det lite av själva vitsen med en intensivutbildning, att man gör allt uppe i skogen, får lappen i näven och sedan är allt klappat och klart? 

• Anonym (det går)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-05-27 09:42:41 följande:

Tusen tack för peppen, det betyder mycket för den här sargade själen{#emotions_dlg.flower}

Ja det är lite som du säger att det inte riktigt är automatiserat, och jag tappar verkligen allt när jag blir stressad. Jag förstå att nervositeten är en förklaring, men inte en ursäkt, men ändå blev jag så ofantligt ledsen när hon sågade mig så hårt. Som om all min tid på körskola och vid privat övningskörning varit helt bortkastad. Är det möjligt att automatisera och få in körningen "i ryggmärhen" trots att jag blivit så sågad? Jag känner att det verkligen tog hårt på mitt självförtroende som inte är det allra bästa från början. Ska försöka köra hemma så mcket det bara gå fram till nästa uppkörningstid, men jag är rädd att ajg inte kommer våga upp igen med risk för samma smädning. Jag kände som om jag ville sjunka genom bilgolvet.
    Det var ju klantigt av henne att uttrycka sig så brutalt. Det hjälper dig liksom inte att köra bättre, men handlar mer om hennes personlighet än din körning. Hon hade kunnat kugga dig på allt, men på ett trevligt och uppmuntrande sätt istället. Trist att de inte har kontroller på kontrollanterna.

Det är absolut möjligt att få in körningen i ryggmärgen trots hennes kommentarer och din nervösa körning! Ta det som en utmaning istället, att visa vad du går för! Nu kan det bara gå bättre :)

När jag övningskörde hade jag kört en hel del privat och tyckte jag kunde köra riktigt bra. Efter ett par lektioner med en körlärare utbrast han "Du kan ju ingenting! Du kan inte gasa, inte bromsa, inte styra, inte backa, inte blinka... Vad kan du egentligen?!"
    Inte så kul att höra... och jag tog en lång paus från bilkörning. Sedan bytte jag lärare och det gick mycket bättre. Nu har jag haft körkort i 18 år (wow, vad tiden går!) och har alltid tyckt om att köra.
  • Anonym (37)

Lugn nu ts! {#emotions_dlg.flower}  Så himla hopplös tror jag inte du är,men stress och tillfällig hjärnsläpp kan ställa tills det fast man egentligen kan. Det är mest det mer övning råder bot på,man får vana att köra,behöver inte tänka så stenhårt på vad man gör och då flyter det bättre. Jag tog körkort när jag var 37 så din ålder är inga problem alls. Glad
    Ut och kör,öva,öva,öva! Nästa gång sitter det! Glad

• Anonym (Kör mera!)

Va jobbigt för dig TS! Men du kände ju själv att du inte var redo, så kör så mycket du bara kan med din sambo!

Kör kör kör, så kommer du få självförtroende i din körning, och sedan fixa uppkörningen galant!

Lycka är att få sitt kort i handen =) Så ge inte upp!

• kaffetunnan

Jag körde upp i Farsta, där det räknas som svårast att köra upp och lyckas. Det som gjorde att jag klarade uppkörningen var att jag var medveten om de misstag jag gjorde inte efteråt utan när de hände.
    Jag hade en pågående diskussion med körkontrollanten under uppkörningen, vet att det gjorde att jag klarade detta.

Skillnaden dig och mig är att jag kände mig taggad och redo för detta. Rekommenderar att du tränar på att bli van och säker i trafiken innan du kör upp nästa gång.

• Aileen Allannah

Ut och kör, och försök glömma den taskiga inspektören! Även om man misslyckas så kan man ju vara lite hygglig och underkänna någon på ett trevligt sätt. Ta en lektion och se till att få lite pepp.

I övrigt håller jag förstås med om att man inte är redo för körkort om man glömmer allt under lite press, men det insåg du ju själv också. Häng i nu, du kommer att få ditt körkort!

Svar på tråden Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!