• Anonym (Ledsen)

Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!

Jag har i princip inte kört bil innan, bara några gånger med sambon (som är min handledare) och två-tre gånger på körskola för mer än ett år sedan.

Jag har nu efter två veckors intensivkurs på körskola (25 lektioner + halkbana + riskettan) klarat teoriprovet (giltigt i 2 månader) och körde igår, en vecka senare och flera timmars privat körning veckan innan, upp som privatist.

Jag kände mig ärligt talat inte riktigt redo, och körskoleläraren sa att hade jag kört upp via körskolan hade de sagt att jag behöve några lektioner till, men menade att jag absolut kunde testa att köra upp den här redan bokade tiden ändå för att se vad jag behöver träna på, eftersom e senare tid via skolan inte skulle kunna bli av förrän 27 juni och det var oklart om det fanns lektionstider innan att träna ändå.

Men jag kuggade såklart brutalt. Inte bara kuggade, utan verkligen brutalt. Jag var sjukt nervös, körde mycket sämre än vanligt och blev underkänd på precis alla punkter. Kontrollanten var inte nådig (självklart fick jag tanten jag dessutom blev varnad för innan).

Jag blev helt förstörd av detta. Min sambo och jag körde sedan 1,5 timme på kvällen efter kuggningen och han sa att jag kör bra och förstår inte hur jag kunde få så dåligt på precis alla punkter (utom säkerhetskontroll, men hur svårt är det). Jag kännder mig värdelös och som att jag är dum i huvudet och aldrig kommer få mitt körkort. Visst vet jag att folk kuggar på första uppkörningen, men på alla moment!? Är jag ett hopplöst fall? Kommer jag aldrig kunna lära mig det här tillfredställande och dessutom inte kunna göra bra ifrån mig på uppkörning eftersom jag är så sjukt nervös? Jag är 32 år och inte helt tappad bakom en vagn i övr5igt så vitt jag vet, men jag är fortfarande ett vrak mentalt och grät oavbrutet i 5 timmar sedan igår, så jobbigt kändes det.

Jag har lagt ut mycket pengar och tid och vill så himla gärna ha körkortet men undrar om jag kanske borde ge upp den drömmen nu...? Vad tycker ni?

Behöver råd!

• Svar på tråden Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (x) skrev 2014-05-27 15:07:27 följande:
    Du kände att du inte var redo, din körskolelärare sade att du inte var redo och ändå så lyssnar du på din sambo?

Det är bara att bita ihop och fortsätta att öva. Det är många som kuggar och de flesta kommer igen och klarar sina körkort. Så kämpa på och lycka till.

Njae, han har inte sagt varken bu eller bä om det, utan körskolan sa precis som jag skrev i ts att de tyckte jag kunde ta tiden jag bokat långt i förväg privat och testa för det kunde ha gått vägen, och det gjorde jag helt enkelt.

Jag vet att det är många som kuggar, och det var jag inställd på, men inte att jag skulle vara exceptionellt dålig, kanske bland de sämre (jag vet inte), men inte sämre än alla och att det skulle verka som om det inte är någon idé jag försöker ta körkort ens...
  • Anonym (Amanda)

Åh, vad jag känner med dig!

Precis detta hände mig också, skillnaden var att jag då körde en "låtsasuppkörning" med två körskolehandledare. Jag var SÅ nervös, startade t.o.m. på 2:ans växel i en korsning (??!!). De tyckte att jag definitivt skulle ta några fler lektioner innan jag skulle köra upp. Men eftersom jag redan hade en uppkörningstid inbokad så tänkte jag att jag testar ändå, men med inställningen att jag skulle kugga efter den katastrofala "låtsasuppkörningen".

Vad hände? Jo, jag var coollugn på uppkörningen, körde precis som vanligt och jag blev så paff när vi kliver ut ur bilen efteråt och han bockar av massa punkter på ett papper och säger "Grattis, nu har du tagit ditt körkort"! Förvånad

Jag ville bara säga att du nog är långt ifrån ensam om detta. Nervositet kan förstöra jättemycket och din kuggning behöver inte alls betyda att du är helt kass på att köra bil. Så ta inte detta allt för hårt, snart kommer du ha ditt körkort!

• Virriga Vera
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-05-27 15:17:44 följande:

Njae, han har inte sagt varken bu eller bä om det, utan körskolan sa precis som jag skrev i ts att de tyckte jag kunde ta tiden jag bokat långt i förväg privat och testa för det kunde ha gått vägen, och det gjorde jag helt enkelt.

Jag vet att det är många som kuggar, och det var jag inställd på, men inte att jag skulle vara exceptionellt dålig, kanske bland de sämre (jag vet inte), men inte sämre än alla och att det skulle verka som om det inte är någon idé jag försöker ta körkort ens...
    Du var dålig precis där och då, men nästa gång så är du bättre förberedd. Har övat mer och har mer vana med dig. Lycka till.
  • Palestrina
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-05-27 08:50:08 följande:
    Jag har i princip inte kört bil innan, bara några gånger med sambon (som är min handledare) och två-tre gånger på körskola för mer än ett år sedan.

Jag har nu efter två veckors intensivkurs på körskola (25 lektioner + halkbana + riskettan) klarat teoriprovet (giltigt i 2 månader) och körde igår, en vecka senare och flera timmars privat körning veckan innan, upp som privatist.

Jag kände mig ärligt talat inte riktigt redo, och körskoleläraren sa att hade jag kört upp via körskolan hade de sagt att jag behöve några lektioner till, men menade att jag absolut kunde testa att köra upp den här redan bokade tiden ändå för att se vad jag behöver träna på, eftersom e senare tid via skolan inte skulle kunna bli av förrän 27 juni och det var oklart om det fanns lektionstider innan att träna ändå.

Men jag kuggade såklart brutalt. Inte bara kuggade, utan verkligen brutalt. Jag var sjukt nervös, körde mycket sämre än vanligt och blev underkänd på precis alla punkter. Kontrollanten var inte nådig (självklart fick jag tanten jag dessutom blev varnad för innan).

Jag blev helt förstörd av detta. Min sambo och jag körde sedan 1,5 timme på kvällen efter kuggningen och han sa att jag kör bra och förstår inte hur jag kunde få så dåligt på precis alla punkter (utom säkerhetskontroll, men hur svårt är det). Jag kännder mig värdelös och som att jag är dum i huvudet och aldrig kommer få mitt körkort. Visst vet jag att folk kuggar på första uppkörningen, men på alla moment!? Är jag ett hopplöst fall? Kommer jag aldrig kunna lära mig det här tillfredställande och dessutom inte kunna göra bra ifrån mig på uppkörning eftersom jag är så sjukt nervös? Jag är 32 år och inte helt tappad bakom en vagn i övr5igt så vitt jag vet, men jag är fortfarande ett vrak mentalt och grät oavbrutet i 5 timmar sedan igår, så jobbigt kändes det.

Jag har lagt ut mycket pengar och tid och vill så himla gärna ha körkortet men undrar om jag kanske borde ge upp den drömmen nu...? Vad tycker ni?

Behöver råd!
    Det är klart att du inte ska ge upp! Det kommer att kännas bättre om ett tag, när chocken har lagt sig. Du visste ju innan att du inte var redo, ta fasta på det och försök att betrakta uppkörningen som en preliminärtest. Se till att få så mycket körvana som möjligt innan nästa uppkörning, så att du får en större säkerhet bakom ratten.

Jag blev också kuggad första gången, det var också hemskt, för min körskollärare hade intygat mig att jag körde så himla bra och att det skulle gå helt problemfritt. Icke då. Kände mig lurad efteråt. Men nästa gång, två veckor senare bara, gick det bra.
  • Anonym (...)

Mitt ena syskon kuggade tre gånger på uppkörning och en gång på teorin. Sedan gav hen upp i fyra år. Sket i det förbannade körkortet. När hen så slutligen tog tag i det igen - intensivkurs och ny teori + uppkörning så gick allt som på räls.
    Kanske det var så att mitt syskon inte var redo första gången (kuggningarna låg varandra nära i tid)?
    Att vara redo för körkort har knappast med ålder att göra.

Själv tog jag mitt 28 år gammal. Jag hade varit så rädd för att ens sätta mig på förarsidan innan att jag inte ens hade krypkört med sambo/mamma/dylikt innan jag bokade tid på körskolan. Men jag kände mig redo då, jag kände att nu vågade jag för första gången i livet köra. Efter 20 körlektioner under en tremånadersperiod á 40 minuter så fixade jag både teori och uppkörning privat på första försöket. Jag övningskörde ingenting hemma alls och gjorde teori och uppkörning med en timmes mellanrum (!).

Jag har även ett annat syskon som började övningsköra när hen var 16 år och tog körkortet så fort hen fyllt 18... Och ytterligare syskon som precis som jag inte ens vågar sätta sig bakom ratten och bara väntar och bidar sin tid på att bli redo att ta steget.

Min poäng är att det är så olika. Vissa behöver mer tid, vissa mindre. Jag hade nog blivit förkrossad jag med om jag inte klarat min uppkörning men jag tror att man inte ska klandra sig själv för det. Är man inte redo så är man inte. Tid och träning är ju vad som gäller för det mesta här i livet. En tenta kan vara enkel för någon och obegripligt svår för någon annan. Hjärnan fungerar olika.

Ta några djupa andetag och vänta och öva den tid som behövs och så försöker du igen TS! När du kör upp nästa gång, be om att få sitta stilla i bilen några minuter innan ni kör iväg så att du får en chans att samla dig från nervositeten.

När jag körde upp var jag så nervös att jag hackade tänder. Jag hade två handledare (en trainee och en "gammal" antar jag) bakom mig. När vi kom fram gick de ut och viskade med varandra bakom bilen, om de skulle godkänna mig eller inte. När de kom in igen och sa att jag blivit godkänd så hade jag spänt mig så mycket att tårarna bara sprutade och jag var så skakis i benen att jag knappt kunde gå ;) Min körlärare skulle ha uppkörning med en annan elev via körskolan efter mig, och vi kramades och jag grinade, gud vilken pärs det var. Det är inte lätt att ta körkort!!

• YokohamaNr2

Jag klarade uppkörningen på 3dje försöket och mitt stora problem var nervositeten, jag är inte speciellt nervös av mig men just uppkörningen var ett helvete. Den sista gången, så som sista moment bad han mig att backa in i valfri parkeringsruta. Jag lägger i backen och när jag ska köra så skakar mitt ben så mycket att han har lite förståelse och ber mig bara parkera istället. Sen fick jag mitt körkort. 

Lycka till och självklart kommer det gå tillslut. försök jobba med nerverna, lättare sagt än gjort!

• Anonym (... 2)

Samma här ts!

Körde upp vid 10.15 och inte någonting var bra om man ska gå efter honom.....

Går på en körskola där läraren är väldigt sträng, enligt henne kör jag jättebra!

Förstår ingenting!

• Anton Chigurh

Det sista min körskollärare sa till mig, alltså sista lektionen innan uppkörningen, det var att :

"Kör du såhär i morgon på uppkörningen....så blir du kuggad"

Det var ju vad jag kallar positiv pepptalk av den rätta personen, och när jag dagen efter på uppkörningen dessutom får en mycket välkänd inspektör från Trafiksäkerhetsverket (eller vad fan det nu heter...! ) välkänd för att han är så jävla tjurig, och hård som helvete, så kändes ju dagen fulländad. Vi är 2 killar i bilen som skall köra upp, den andra killen börjar köra...och ja, han kuggas, varför är jag inte förvånad, jaja, jag gör mitt bästa, och tydligen var det gott nog, för jag fixar biffen, till min körskollärares besvikelse kändes det som, han gratulerade knappt, tyckte nog att han fått in för lite pengar på mig. Har för mig att jag tog ca 15 lektioner.

Med detta sagt, TS.....så är det "bara" och kämpa på, du kommer klara det, jag vetGlad

All lycka till. Verkligen....Solig

//Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för alla peppande svar och att ni delar med er av era erfarenheter{#emotions_dlg.flower}

Jag känner mig lite starkare idag och hoppas att jag ska orka ta tag i detta igen snart, för jag vill ju så gäna lyckas. Det verkar som om det är vanligt att kugga första gången, men jag är bara så väldigt orolig att det är mig det är fel på som trots 25 lektioner inte får det att sitta som alla andra verkar få. Jag bli väldigt lätt stressad och har dåliga nerver, det vet jag ju, men det går mig förbi hur jagska lyckas hantera det. Jag känner mig exceptionellt korkad och efter och förbannar att jag är så rädd för motorfordon överhuvudtaget. Även om det hela tiden blir bättre känner jag.

Kanske skulle ett automatkörkort passa mig mycket bättre eftersom så mycket av mina problem och stress lligger i växlingen...? 

• Anton Chigurh
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-05-28 13:39:48 följande:
    Tack för alla peppande svar och att ni delar med er av era erfarenheter{#emotions_dlg.flower}

Jag känner mig lite starkare idag och hoppas att jag ska orka ta tag i detta igen snart, för jag vill ju så gäna lyckas. Det verkar som om det är vanligt att kugga första gången, men jag är bara så väldigt orolig att det är mig det är fel på som trots 25 lektioner inte får det att sitta som alla andra verkar få. Jag bli väldigt lätt stressad och har dåliga nerver, det vet jag ju, men det går mig förbi hur jagska lyckas hantera det. Jag känner mig exceptionellt korkad och efter och förbannar att jag är så rädd för motorfordon överhuvudtaget. Även om det hela tiden blir bättre känner jag.

Kanske skulle ett automatkörkort passa mig mycket bättre eftersom så mycket av mina problem och stress lligger i växlingen...? 
    Nä, ta den tid du behöver på att hantera en manuell växellåda, du kommer inte ångra dig. Automatkörkort kommer göra dig mycket begränsad. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Avalie

Men jag tycker inte du ska haka upp dig så mkt på alla fel, troligtvis så råkade du ut för en jävlig kontrollant. Tar fler körlektioner på din skola, och gör inte så långa uppehåll emellan, man glömmer ganska fort. Det är inte heller så bra att köramså i tensivt då hjärnan ändå har en tid den behöver emellan för att lagra infon från det du lär dig. Jag körde ca gånger i veckan ca 1 timme i 2 månader, endast skola. Att köra privat är mest för att få mer körbana, men man lär sig mer på skolan.

• Palestrina
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-05-28 13:39:48 följande:
    Jag håller med Anton, satsa på manuell växellåda, det är inte svårt med lite körvana. Se till att få körvana så att växlingen blir mer automatiserad, så kommer uppkörningen att gå bra.
Svar på tråden Kuggad på precis allt på uppkörningen och helt förstörd!!!