• Anonym (lite rädd)

    vilket gör ondast?

    Jag fick akut snitt första gången efter långt värkarbete. Jag har inte känt krystvärkar eller krystat. Vilken del tyckte du var jobbigast? Öppningsskedet eller krystskedet? Vilket gjorde ondast?

  • Svar på tråden vilket gör ondast?
  • Fantasilös

    Öppningskdet gjorde ondast för mig. Krystvärkarna kändes bara som extrem skitnödighet. Sen spände det såklart där nere när huvudet skulle ut.

  • Anonym (H)

    Öppningskedet var jobbigast för att man inte visste hur länge, krystvärkarna var det bara ta i typ. Ont som attan när huvudet ska ut, det bränner som eld! Men allt är överlevnadsbart och jag födde alla mina tre helt utan bedövning.

  • Anonym (Krystat)

    Jag går mot strömmen och säger krydtandet. Tyckte det var enormt frustrerande att känna huvudet åka tillbaka efter varje krystning och att jag aktivt måste krysta och lika så bidra till att det känns som om jag blir klyvd av en brinnande slö kniv... Detta var dock utan bedövning

  • Nordanvinden08

    För mig var det helt klart krystandet. Under värkarbetet hade jag kontrol men när de skulle ut gjorde det fruktansvärt ont. MEN hade inte bytt ut det. Känslan när de kom ut och hamnade på magen var den största någonsin:)

  • Baktakt

    Öppningsskedet utan tvekan! Sen är det nedförsbacke! Och då krystade jag ändå i 5h eftersom barnet låg snett och inte ville komma ut förrän jag lade mig i gynposition. Då halkade hon närmast ut och barnmorskan fick stoppa mig, för jag begrep inte att det kunde gå så fort och lätt.

  • slätstruket
    Nordanvinden08 skrev 2014-05-27 20:41:35 följande:

    För mig var det helt klart krystandet. Under värkarbetet hade jag kontrol men när de skulle ut gjorde det fruktansvärt ont. MEN hade inte bytt ut det. Känslan när de kom ut och hamnade på magen var den största någonsin:)


    Tänk så olika det kan vara. Jag tänker likadant fast tvärtom, att jag inte hade kontroll under öppningsskedet men väl när jag äntligen kunde börja krysta
  • Anonym (.)

    Krystvärkarna värst, helt utan tvekan, med alla tre. Öppningsvärkarna har varit uthärdliga och gått att andas igenom. Krystvärkarna = smärta from hell.

  • Anonym (hmm)

    Tror öppningsskedet var värst. Men svårt att veta egentligen, för jag fick epidural med första och efter det kändes varken öppnings-eller krystvärkarna. Men värkarna fram tills jag fick den var det värsta jag har varit med om. Under andra hade jag bara ett par jobbiga värkar innan krystvärkarna kom och de var mer kkraftfulla än smärtsamma tycker jag. Kröningen är inte heller så kul. Och de superlånga eftervärkarna. Fy, de tog ju aaaldrig slut!

  • Baktakt

    Jag hade noll och inga eftervärkar. Får jag säkert igen nu andra gången Men skit samma, för då har vi fått vår bäbis! <3

  • Currykoalan

    Som jag haft tre tysta öppningar, har jag för mig att det kallas, jag märkte ingenting mer än att jag blev en smula illamående och hade vad som kändes som lättare magknip, får jag ju säga krystvärkarna.

  • Anonym (KAF)

    Öppningsskedet värst. Kände definitivt smärta från krystvärkarna, men så fort jag krystade försvann smärtan. Om det var för att jag fick fokus på annat eller om det är så för alla vet jag inte, men så var det för mig. Värsta krystvärken var den jag var tvungen att andas mig igenom för den kände jag hela vägen, men ändå var den senare delen av öppningsskedet allra värst och ganska så illa om du frågar mig.

  • Hoppfull84

    öppningskedet iaf sista biten när hon skrivade ner huvudet, då trodde ajg mitt blygdben skulle explodera.
    När sedan krystvärkarna kom var det en kick och en befrielse att få jobba och att det snart var färdigt!

  • Anonym (lite rädd)

    Tack för alla svar.
    Tänkte på en sak, jag fick testa att krysta ett par värkar fast det inte var dags, för att de skulle se om hon kom längre ner, och när jag krystade gjorde det inte alls lika ont som när jag bara låg och skrek.  Har funderat på om det då kommer bli samma sak när väl krystningen kommer igång.....

Svar på tråden vilket gör ondast?