• bf2014

Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!

Hej,
    min son blir snart 4 månader. Han har alltid varit stor i maten och ammat ofta. första månaderna en gång i timmen dygnet runt. det är först sista månaden som han äter varannan timme -så även nattetid.
    Nu för tiden äter han fort, 2-3 minuter på varje bröst och sen är han klar. men det längsta han kan hålla sig är 3 timmar i bästa fall.
    nu orkar jag knappt med detta längre. speciellt nätterna är ju som jobbigast. i natt tex åt han varannan timme hela natten, fram till kl 4 då gick det inte ens en och en halv timme mellan målen.
    ska det verkligen vara så här?
    folk i min omgivning tycker att jag ammar jämt och sonen går ju upp stadigt i vikt och jag får ofta gliringar om att " ja så mycket som han äter, inte konstigt att han är så rund"..

kan det vara så att eftersom han äter så fort att han bara blir mätt för stunden? han kommer lixom aldrig till det där feta? han tröttnar efter 2-3 min på ena bröstet och vägrar då äta mer, och vill ha andra. och sen är han klar.

jag har funderat på att försöka gå över till ersättning men det känns så fel på nått vis, när amningen ändå fungerar. (för honom iaf)

• Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!
  • Stjärnebo

Det kommer nog någon här snart som vet någon bra amningsteknik. Eller en webbsida att läsa på.

Ersättning ska väl vara det sista du tar till med om inget annat fungerar.
    Frågan är ju varför han tröttnar..? 

• bf2014

ja jag vet inte, för att han äter så ofta kanske hehe. han är kanske inte hungrig egentligen?

• bf2014

jag vet inte, känns som om jag försöker hitta anledningar. kan ju vara vad som helst. anledningen till att jag vill testa ersättning är ju helt enkelt av den enkla anledningen till att jag snart inte orkar längre. och kanske hoppas på att han blir mer nöjd på det än amningen,

• Annelie 76

Ring Amningshjälpen för professionella råd. Men jag har läst bl.a. här att man kan amma flera ggr på samma bröst så de får i sig det feta också. Vet dock inget mer praktiskt om saken.

• Hoppfull84

vi gjorde så på nätterna att jag enbart tog uppvaken vid 12, 03 och 6 (ammade då såklart), därimellan sov jag i ett annat rum och pappan fick trösta om hon vaknade( så att hon inte ksulle känna min lukt och vilja ha bröstet). hon vande sig på en vecka ungefär sen kunde jag sova i samma rum igen men hon krävde inte bröstet vid varje uppvak utan det fungerade bra att pappan tröstade och jag gav mat bara var tredje timme, då åt hon också längre och från båda brösten.
    kanske något att prova?

• isolande

Prova ersättning, det är inget gift Flört. Du har gett honom 4 månader av amning, det är jättebra!

Hade det som du ungefär, och gick över helt till ersättning när lillen var 5 månader, men det blev ändå 2 flaskor på natten. Vid 4 månader funkade det dock inte. Han ville helt enkelt inte ha, och om han drack spydde han som en kalv direkt efteråt.

Så för oss sov barnet inte bättre med ersättning. Skillnaden var dock att pappan kunde avlasta mer med flaskan. Var guld för oss, jag höll på att bli knäpp av sömnbristen och hatade mitt barn....

• bf2014
    isolande skrev 2014-05-28 11:08:36 följande:
    Prova ersättning, det är inget gift Flört. Du har gett honom 4 månader av amning, det är jättebra!

Hade det som du ungefär, och gick över helt till ersättning när lillen var 5 månader, men det blev ändå 2 flaskor på natten. Vid 4 månader funkade det dock inte. Han ville helt enkelt inte ha, och om han drack spydde han som en kalv direkt efteråt.

Så för oss sov barnet inte bättre med ersättning. Skillnaden var dock att pappan kunde avlasta mer med flaskan. Var guld för oss, jag höll på att bli knäpp av sömnbristen och hatade mitt barn....
    skönt å höra.. jag har egentligen velat sedan första början med huruvida jag ska orka eller om jag ska ge ersättning nått mål då och då just för att få andrum. men så rullar dagarna bara på och man fortsätter som innan. i hopp om att målen ska glesas ut men det verkar ju inte så.
  • bf2014
    Hoppfull84 skrev 2014-05-28 11:06:13 följande:
    vi gjorde så på nätterna att jag enbart tog uppvaken vid 12, 03 och 6 (ammade då såklart), därimellan sov jag i ett annat rum och pappan fick trösta om hon vaknade( så att hon inte ksulle känna min lukt och vilja ha bröstet). hon vande sig på en vecka ungefär sen kunde jag sova i samma rum igen men hon krävde inte bröstet vid varje uppvak utan det fungerade bra att pappan tröstade och jag gav mat bara var tredje timme, då åt hon också längre och från båda brösten.
    kanske något att prova?
    åt hon även mer sällan dagtid efter det?
  • skpklm
    Annelie 76 skrev 2014-05-28 11:05:42 följande:
    Ring Amningshjälpen för professionella råd. Men jag har läst bl.a. här att man kan amma flera ggr på samma bröst så de får i sig det feta också. Vet dock inget mer praktiskt om saken.
Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!