• bf2014

Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!

Hej,
    min son blir snart 4 månader. Han har alltid varit stor i maten och ammat ofta. första månaderna en gång i timmen dygnet runt. det är först sista månaden som han äter varannan timme -så även nattetid.
    Nu för tiden äter han fort, 2-3 minuter på varje bröst och sen är han klar. men det längsta han kan hålla sig är 3 timmar i bästa fall.
    nu orkar jag knappt med detta längre. speciellt nätterna är ju som jobbigast. i natt tex åt han varannan timme hela natten, fram till kl 4 då gick det inte ens en och en halv timme mellan målen.
    ska det verkligen vara så här?
    folk i min omgivning tycker att jag ammar jämt och sonen går ju upp stadigt i vikt och jag får ofta gliringar om att " ja så mycket som han äter, inte konstigt att han är så rund"..

kan det vara så att eftersom han äter så fort att han bara blir mätt för stunden? han kommer lixom aldrig till det där feta? han tröttnar efter 2-3 min på ena bröstet och vägrar då äta mer, och vill ha andra. och sen är han klar.

jag har funderat på att försöka gå över till ersättning men det känns så fel på nått vis, när amningen ändå fungerar. (för honom iaf)

• Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!
  • Krusmatta

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men jag har lite funderingar. Det kanske är som du säger att han inte står sig så länge för att han inte får i sig av den feta mjölken. Testat att försöka lura honom så han tror du bytt sida? Jag lyckades göra så med min dotter ibland. När hon ville byta sida så vände jag på henne så jag höll henne "bakvänt" eller om jag liggammade så bytte jag sida i sängen, men fortsatte amma på samma bröst. Ibland gick hon på det, ibland inte...
    Jag gjorde även så att jag ibland började med att pumpa ur den "tunna" mjölken innan hon började äta, så hon fick i sig av den fetare mjölken direkt. Det hjälpte också. Det jag pumpat ur frös jag in och sparade till sambon ville mata henne någon gång.
    Men som jag minns det var det bara en period hon var sådär "jobbig", det gick över efter några veckor.

Hoppas jag hade några tips som kunde hjälpa!

• skpklm
    isolande skrev 2014-05-28 13:54:50 följande:
    ändrar inget i det jag skrev ändå...
    "fläka upp sig var som helst"?   Minns den tiden mest som att jag satt i den röda fåtöljen i det stora sovrummet!
    Visst gick jag på bostadsföreningens årsmöte ett par våningar ner med babyn också,  beredd att amma om babyn blivit störande.

Ammade på tåg också;  ville visa babyn för nära släktingar ute i landet.  Jag kanske är konstig enligt dig,  för mig är amning naturligt -  beroende på att jag vistats somrar på bondgård?   Sett kattor,  grisar föda och ge sina ungar di,  sett föl dia på ridskolan.
  • isolande
    skpklm skrev 2014-05-28 14:03:23 följande:
    "fläka upp sig var som helst"?   Minns den tiden mest som att jag satt i den röda fåtöljen i det stora sovrummet!
    Visst gick jag på bostadsföreningens årsmöte ett par våningar ner med babyn också,  beredd att amma om babyn blivit störande.

Ammade på tåg också;  ville visa babyn för nära släktingar ute i landet.  Jag kanske är konstig enligt dig,  för mig är amning naturligt -  beroende på att jag vistats somrar på bondgård?   Sett kattor,  grisar föda och ge sina ungar di,  sett föl dia på ridskolan.
    Hahahaha, är du på riktigt? Du, jag är uppvuxen på landet oxå, med hästar och hundar och deras avkommor. Inte fan lyckades jag amma var som helst för det.

Tur för dig då att du kunde leva upp till myten om att amning är så NATUUUUURLIGT och kunde amma var som helst. Kul för dig, verkligen!

Newsflash for you: Alla är inte som du och dina bebisar.... Mina bebisar var inte nöjda när de ammade, de störde UNDER amning för det fäktades och gapades och gnälldes. Skulle jag amma bland folk blev det en komisk tillställning där mjölken rann och tuttarna flaschades titt som tätt samtidigt som ungen sprattlade och skrek.

Så kan det oxå vara, för vi är alla olika.
  • Alexi

Ts. Ersättning är inte lättare, då ska man dribbla med föaskor och disk och grejor. Nattamning är ju inte svårt om man väl får till det bra. Så istället för att kämpa för helt andra lösningar, kanske du ska kämpa för att få liggamning och samspvning att funka smidigt. Jag hade min tvåa (ettan delammades bara och sittande, mycket krångligt) i en sidasäng så jag liggammade direkt i den och rullade bara tillbaka i min säng när han somnat. Jag ammade varannan timma på nätterna första året men tack vare det här att jag aldrig behövde gå upp klarade jag min sömn ändå. Jag somnade ofta samtidigt som sonen.

• bf2014

Alexi: ja jag vet, inte helt enkelt med ersättning, men då kan man ju dela på det lite mer tänker jag..

• Bambusa

Ammar mitt andra barn nu och kan inte heller liggamma.. men ska träna på de.. han är en mån för tidigt född, så första tiden fick vi ställa mobilen på larm var annan timme.. men han orkade inte amma, utan fick suga lite och sen koppades... nu ammar han till 90-95% iaf, så mkt smidigare.. jag täänker aldrig mer disks och koka flaskor mm... min första ammade läänge och var3-4e timme dagtid...jag hade väldigt fet mjölk till henne.. de har jag inte nu till lillkillen.. TS, försök få i bebis den fetare mjölken.. och kanske prova att trösta utan tutte ibland så kanske de kan fasas ut lite..

• Brumma
    skpklm skrev 2014-05-28 11:40:01 följande:
    Förstår inte varför en del tycker det är jobbigt.  Samsover man går det väldigt smidigt att nattamma. Det här är en SÅ  kort period av livet!   Vad gör det att man sitter och ammar sitt lilla knyte nästan hela dagarna? Allt annat man vill göra har man rimligtvis många år på sig att göra senare!

Nej. Det är inte alltid smidigt. Jag ammade ungefär en gång i halvtimmen till en gång i timmen, o ja jag samsov... Förstår inte varför en del tucker det är så svårt att förstå att alla inte är likadana.... Vad som funkar för dig kanske inte funkar för andra... Empati o förmåga att sätta sig in i andra människors vardag o känslor kanske vore ngt?
  • Brumma

TS - ett sätt att få honom att äta den feta mjölken är att amma från samma bröst i minst fyra timmar. Alltså inte fyra timmar i sträck utan alla amningar inom fyra timmar :D Men det är svårt att göra om han vill byta bröst... Tucker annars absolut du ska prova ersättning. Jag fick prova flera gånger med några veckors mellanrum innan han tog flaskan. Sen den dagen har jag inte ammat en droppe :D Han sov förtegen fyra timmar I STRÄCK!!! Den där första natten med flaska. Uuuunderbart!!!

• Alexi
    bf2014 skrev 2014-05-28 16:22:15 följande:
    Alexi: ja jag vet, inte helt enkelt med ersättning, men då kan man ju dela på det lite mer tänker jag..
    Men börjar du med ersättning skapar man lätt problem med amningen och dessutom med bebisens mage. Så det finns många fördelar att låta bli ersättningen helt.

Tänk på att sömn- och ätvanorna ändrar sig hela tiden för så här små. Kämpa med liggamningen så tror jag det kan göra skillnad.
Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!