• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • pigglet

Väska och frukt med till skolan varje dag. Gäller alla barn från förskoleklass till 5:an. Vill man inte skicka frukt så vill man inte, men på vår skola äter många frukost tidigt (vid 7 eller före det) pga skolskjutsar, så det är långt till klockan 11 när de får lunch. Det behövs en frukt eller grönsak för att de ska orka koncentrera sig.

• Oleanna
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-29 20:38:59 följande:
    Det är rätt vanligt i skolan. 
    Oj...har hört om det när den förskolan var uppe på uppdrag granskning ( kommer inte ihåg namnet) men inte annars.
  • Oleanna

Ts ..vi skickar med frukt ibland, smörgås eller yoghurt beroende på vad han vill ha. Lunch står de för och mellanmål. Det finns alltid frukt och knäckebröd där ifall någon har glömt. Ingen blir utan.
    Frukost för de som kommer tidigt.

• Flickan och kråkan
    Oleanna skrev 2014-05-29 20:46:24 följande:
    Oj...har hört om det när den förskolan var uppe på uppdrag granskning ( kommer inte ihåg namnet) men inte annars.
    Jättevanligt. Har jobbat på flera skolor och ett rätt vanligt problem. Budgeten är väldigt tajt och populära saker går lite för snabbt och så blir de med senaste lunchtider utan ett och annat. Jobbar på högstadiet så sällan samma klass som alltid drabbas då de har lunch vid olika tider olika dagar. 
  • mammatill2rara

Jag skickar med frukt i sonen väska varje dag nästan, med undantag för de dagar då han säger att han klarar sig utan. När jag var liten skickade mina föräldrar med mig en frukt om den, ibland två (en till eftermiddagen). NÄR mina föräldrar var små, fick dem med sig frukt till skolan. ... När mina farföräldrar var små fick de både matsäck och frukt.... jag är av den sorten som tycker det är självklart att man ska skickade barnen frukt om de vill och om man som förälder kan. . Just för att dagarna är rätt långa och en liten energi påfyllnad är ju alltid bra... Sedan måste jag faktiskt kolla här,men är det i lgr11 lr lpför98 som det tydligt stor att - skolan kan komma kosta en obetydlig summa pengar ? (Ja åt det hållet), typ pengar för frukt. Gymnastik kläder, utflykter osv?

• Alexi
    Divahd skrev 2014-05-29 10:54:07 följande:
    Välkommen in i fruktåldern! sådär har vi haft med alla våra och jag förstår problemet det kan vara mycket stressande att komma ihåg frukten. Det hade varit välkommet om skolan hade en fruktkorg med en pengaburk bredvid. En slant har man för det mesta på sig men frukten tar ofta slut hemma om man är många personer och är det inte nära till affär eller dåligt med öppettider så ja då har jag skickat med mackor, morot eller tomat eller gurka.
    Det omvända:
    En väninna till mig (ej svensk) skickar alltid med sin dotter frukt, dricka, yoghurt och mackor. Dels för att dottern är väldigt tunn och petig med maten och behöver få i sig nåt under dagen och dels för att i deras land skickar man alltid med barnen. Då får hon kritik från personalen istället och deras "nyttighetsidioti" bankat i skallen. När något av de andra barnen snodde ur dotterns matsäck hette det att hon fick skylla sig som skickade med sånt och personalen kunde inte ansvara för det. Då fick hon nog och skällde ut dem efter noter och de fick tänka till ordentligt att det var faktiskt för barnets bästa hon skickade med.
    Skönt att jag inte är ensam om att känna den här vinkeln på frågan.
  • mammatill2rara
    nötskrikan skrev 2014-05-29 19:58:00 följande:
    Egen frukt med gäller i dotterns förskoleklass också. Dessutom egen lunch så fort de ska på utflykt. Förskoleklasserna äter sist på skolan och ibland är en del av maten slut.

På min sons skola äter först 5 åringarna, sedan förskoleklassen och 1 orna, därefter kommer resten.
  • Oleanna
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-29 20:52:11 följande:
    Jättevanligt. Har jobbat på flera skolor och ett rätt vanligt problem. Budgeten är väldigt tajt och populära saker går lite för snabbt och så blir de med senaste lunchtider utan ett och annat. Jobbar på högstadiet så sällan samma klass som alltid drabbas då de har lunch vid olika tider olika dagar. 
    Vilken tur att vi har bra skolmatspeng och att det är privatskola med enbart ekologiskt. De har suverän mat.
    Fisk 2 ggr i veckan, soppa en och vego en. Som för öevrigt finns varje dag för de som inte vill äta det andra. Hela skolan är ca 120 elever från förskola till 9.an
  • Flickan och kråkan
    Oleanna skrev 2014-05-29 21:00:27 följande:
    Vilken tur att vi har bra skolmatspeng och att det är privatskola med enbart ekologiskt. De har suverän mat.
    Fisk 2 ggr i veckan, soppa en och vego en. Som för öevrigt finns varje dag för de som inte vill äta det andra. Hela skolan är ca 120 elever från förskola till 9.an
    Låter lyxigt
  • Naaw
    Oleanna skrev 2014-05-29 21:00:27 följande:
    Så har mina barn det också. Fast kommunal skola. Och vi skickar med frukt.
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?