• Life

Tygblöjor - tyckte ni att det fungerade? Vad behöver man i starten?

Hej alla på FL,

vi  väntar barn nu i juni och funderar på att skaffa tygblöjor. Vår tanke med detta är främst att spara lite pengar - men självklart finns även en tanke på miljön. Ni som använt er av tygblöjor, vad tyckte ni:

1. Fungerade tygblöjor i vardagen? Eller var det bara "bökigt"

2. Vad behöver man egentligen? Vi har hittat massvis med olika paket som kostar en hel del, skulle ni säga att det är bättre att köpa de mindre paketen och sen komplettera upp dessa i takt med att barnet växer eller är det bättre att köpa ett stort paket från början?

3. Föredrar ni något speciellt märke?

Tacksam för att hjälp man kan få i denna djungel  Glad

• Svar på tråden Tygblöjor - tyckte ni att det fungerade? Vad behöver man i starten?
  • Rocket Mania

Vi använde pocketblöjor, de funkade bäst för oss.

Billigast är att köra vikisar med ullbyxa men det tyckte jag inte riktigt om så det blev pocket med inlägg här.

Det finns en uppsjö olika pocket-sorter, vår favorit var fuzzi bunz och muksut.

• Life
    Rocket Mania skrev 2014-05-29 11:29:31 följande:
    Vi använde pocketblöjor, de funkade bäst för oss.

Billigast är att köra vikisar med ullbyxa men det tyckte jag inte riktigt om så det blev pocket med inlägg här.

Det finns en uppsjö olika pocket-sorter, vår favorit var fuzzi bunz och muksut.
    Pocketbjölor, är det typ "allt i ett" blöjorna?
  • I969

Vi körde vikisar och ullbyxor, som vi ärvde och köpte begagnat. Funkade väl hyfsat, men bajsolyckor när det kommer extra mycket är inte speciellt kul... I alla fall på vintern i overallen. Vår son föddes dock i maj och sen var vi hela sommaren på landet, då kändes det fantastiskt, vi tvättade upp dem direkt i sjön och hängde på tork. Inga blöjberg och inget bajs i soptunnan. Men hemma i stan till hösten var mindre kul, vi hade inte tvättmaskin utan la dem i hink m ättika och gick ner till tvättstugan med dem. Så egen tvättmaskin hade varit guld. Jag tror att de formsydda blöjorna är bättre, och jag skulle i alla fall köpa dem på Blocket typ, då kan man prova fler sorter också.

• Life

Tack för era svar! Jag har kollat på länken och ska fundera lite till. Barnet är ju trots allt inte ute än, vi har egen tvättmaskin så det är löst iaf. 

• Lönnsirap

Vi körde vikisar med blöjbyxor (ej ull).

Kanonbra.

Sen kompletterade vi med lite pampers vid utflykter.

vi hade även några enstaka pocketblöjor, men för oss funkade vikblöjor bäst.

De är även väldigt billigt i inköp då en blöjbyxa kostar runt 150:- och du får 4-8 vikblöjor för samma pris beroende på märke/affär.

Dessutom är de lätttvättade.

"Problemet" med vikblöjor är ev. vikandet.... Men det tyckte vare sig jag eller mannen var ett problem.

Problemet med tygblöjor är snarare tvätten om man är iväg på nått. Vi tyckte inte att de var så praktiska vid långfärd i bil, på semester utan tvättmaskin, på stan...
    Men även "bara" genom att använda dem, hemma sparade vi riktigt mycket pengar.

• Life

Hej Lönnsirap,

Ja, priserna skiljer dem åt en hel del. Vi har väl nästan bestämt oss för att titta förbi en affär här i Stockholm som säljer lite både och för att få lite tips och råd. När man köper paket på nätet är jag lite osäker på om man får allt man behöver till blörorna. Som allt i ett t.ex. - behöver man köpa till något då?

Vikblöjor är ju et alternativ, tror jag ska köpa några av varje och prova mig fram. Tack för hjälpen allihopa! Jag tittar vidare!

• kixan

Jag har använt pockets och vikblöjor som backup till ec, har funkat toppen. Kolla på blöjfribebis.se om du är nyfiken. :)

A -03, F -05, V -10
  • Rocket Mania
    Life skrev 2014-05-30 06:25:25 följande:
    Hej Lönnsirap,

Ja, priserna skiljer dem åt en hel del. Vi har väl nästan bestämt oss för att titta förbi en affär här i Stockholm som säljer lite både och för att få lite tips och råd. När man köper paket på nätet är jag lite osäker på om man får allt man behöver till blörorna. Som allt i ett t.ex. - behöver man köpa till något då?

Vikblöjor är ju et alternativ, tror jag ska köpa några av varje och prova mig fram. Tack för hjälpen allihopa! Jag tittar vidare!
    Ofta när man tittar på paketlösningar i svenska butiker hamnar man framför hyllan med Imse Vimse. Personligen tycker jag dom är rätt dåliga, de blir hårda och knöliga och barnets hud känns blöt. 

Enkelt sagt behöver du ett inlägg per pocketblöja. Jag föredrog de i hampa eller microfleece för de sög bra och höll sig mjuka trots att de var blöta. Vanligen köper du blöjan i komplett skick dvs blöja+inlägg, det brukar stå tydligt vad som ingår.

Med pocketblöja + inlägg är du färdig, inget annat behövs! (utom en i varje färg och mönster som någonsin gjorts, dom är såååå fina!)
  • scanmia

Vi körde en ohelig kombination av pocketblöjor, fitted med blöjbyxa samt pampers för utflykter och vid sjukdom och renovering mm. Det är inte alls svårt med tygblöjor när man har allt under kontroll och vardagen rullar på dvs tvättmaskinen går. Jag körde en blöjmaskin om dagen så för oss hade det räckt med en 10 stycken blöjor utan problem. Och vi kompletterade som sagt vid behov med engångsblöjor och vi gick igenom åtskilliga paket dylika vid maginfluensor och långresor. Hade vi försökt att bara använda tygblöjor hade vi behövt ha fler.

Något att tänka på om du gör det av ekonomiska skäl är att jag, efter tre bebisar, kunde sälja mina formsydda blöjor för över halva inköpspriset, men pocketblöjorna var alltför slitna för att säljas. En extra tvätt i maskin och torktumlare om dagen kostar ju några kronor med, men jag tycker i alla fall att det är lättare att slänga i en maskin än att åka och köpa ett blöjpaket.  

• Life

Tack för alla bra tips och råd i tråden - jag har nu beställt några pocket blöjor (tror jag iaf). Får se hur det funkar. Nu är det bara vänta på att knytet ska komma ut Solig 

• Life

Hej alla i tråden, vi har nu beställt hem pocket blöjor, får se hur det funkar. Ska köpa till några engångsinlägg också så är det bara bebis som saknas :)

Svar på tråden Tygblöjor - tyckte ni att det fungerade? Vad behöver man i starten?