• Anonym (TS)

Billig familjesemester

Jag skäms för att inte ha råd, något dom flesta andra tycks ha, att ta med mina barn utomlands på en semester. Av olika orsaker har vi små medel att semestra för, vi har slitit hårt och lyckats spara ihop 13000 kr, för två vuxna och tre barn, 6, 8 och 10 år.

När barnen pratar med sina kompisar vill jag att de ska kunna berätta om ett litet äventyr, öppen för camping (tält), tågresor ja vad som helst bara dom slipper skämmas inför klasskamraterna. Jag vet att det är fel och ytligt och att man inte ska behöva skämmas, men jag tror att fler med mig upplever den här pressen.

Så nu till min fråga, har ni någrs specifika tips, råd, campingplatser, mm? Vi tar små dagsutflykter men jag tänkte något vi kan resa bort till, inte bara små utflykter lokalt.

• Svar på tråden Billig familjesemester
  • Anonym (Viking)

Restresa till Helsingfors med Vikingline. Ni kan få resan för några hundralappar. Tar ni med en kylväska med mackor, frukt och saft så slipper ni undan lite av det dyraste på resan: maten. Det finns anslutningsbussar till terminalen billigt. Och det låter ju coolt att ha varit till ett annat land .-)

• Anonym (TS)
    Anonym (Viking) skrev 2014-05-31 17:40:45 följande:
    Restresa till Helsingfors med Vikingline. Ni kan få resan för några hundralappar. Tar ni med en kylväska med mackor, frukt och saft så slipper ni undan lite av det dyraste på resan: maten. Det finns anslutningsbussar till terminalen billigt. Och det låter ju coolt att ha varit till ett annat land .-)

Låter jättebra! Ska kolla upp det. Tyvärr blir två av barnen sjösjuka :-S
  • Anonym (Viking)
    Anonym (Viking) skrev 2014-05-31 17:40:45 följande:
    Bli medlem i klubben så får ni det ännu billigare. Såg restresor för 240 kronor nu när jag kollade. Med mat, glass, hytt, buss, mat, lite shopping osv  bör ni klara er på 2500 och då har ni haft en skojig resa!
  • HåkanHjulhålt

Vart bor ni?

Tåg är ju tyvärr jävligt dyrt. Men skulle tro att era ungar åker gratis (eller för typ 5 kr i biljettavgift).
    Det finns ju många ställen, men det beror på vart ni bor. Öland finns ju massa stränder. Skara sommarland? Liseberg?

Har ni bil? Man kan ju bila runt och ta med tält, alternativt vandrarhem någon natt ifall det är pissigt väder.

Man kan ju göra en "stor" aktivitet, som t.ex. någon attraktionspark. Men man lägger vägen så att man får övernatta i närheten av badstränder. Så blir det en hel resa, fast egentligen skulle det kunna varit en dagsresa.

• Anonym (Viking)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-31 17:44:16 följande:

Låter jättebra! smile1.gif Ska kolla upp det. Tyvärr blir två av barnen sjösjuka :-S
    Blir det sjösjuka på en så stor båt? Det brukar vara lättare annars där.  Attans
  • Hoppfull84

om ni har campingutrustning så är ju skogen ett bra alternativ, finns många bra lite längre leder att vandra. så man får 3-4 övernattningar, antingen i tält eller stuga. då kostar isf bara matsäcken. men om ni inte har utrustning blir det ju rätt dyrt ändå. kolla med friluftsfrämjandet eller utsidan.se för tips

att hyra kanoter och paddla en 3dagars med tältning är också nåt jag minns med värme från när jag själv var liten, det var spännande annorlunda att vara på sjön och lite läskigt med nån liten fors osv. det kostar inte många hundralappar att hyra två kanoter m flytvästar. men då måste ni ju även här ha eget tält, sovsäckar osv eller låna av nån ni känner. tips på leder googlar du lätt fram på nätet. minns att vi åkte mellan ockelbo och smörnäs. kring surtesjön i göteborg finns flera kopplade sjöar man kan ta sig mellan

• Anonym (TS)
    HåkanHjulhålt skrev 2014-05-31 17:45:46 följande:
    Vart bor ni?

Tåg är ju tyvärr jävligt dyrt. Men skulle tro att era ungar åker gratis (eller för typ 5 kr i biljettavgift).

Det finns ju många ställen, men det beror på vart ni bor. Öland finns ju massa stränder. Skara sommarland? Liseberg?

Har ni bil? Man kan ju bila runt och ta med tält, alternativt vandrarhem någon natt ifall det är pissigt väder.

Man kan ju göra en "stor" aktivitet, som t.ex. någon attraktionspark. Men man lägger vägen så att man får övernatta i närheten av badstränder. Så blir det en hel resa, fast egentligen skulle det kunna varit en dagsresa.

Vi bor i Gästrikland.
  • Anonym (h)

man får inte ta med sig mat och dryck ombord, de scannar alla väskor. om n idäremot tar bilen med er så brukar det gå bra.

Beroende på vart ni bor så brukar det finnas erbjudanden med övernattning till de flesta djurparker/nöjesparker exempelvis Furuvik, parken zoo, Astrid lindgrens värld, tom tits mm

ingen höjdare att ka båt när man är åksjuk- talar av egen erfarenhet.
    men brukar finnas erbjudande till muminvärlden.

paketresor till åland med badäventyr eller gå på museeum. priserna baserar sig ofta på två vuxna och två barn men finns för under 2000kr med båt, boende och aktivitet.

finns tabletter, band mm att köpa på apoteket om det kan hjälpa. För mig hjälper inte ens receptbelagd medicin.

hyr en kanot annars och campa på någon närliggande ö. ta med mat mm så behöver det inte bli så dyr kostnad.

Svar på tråden Billig familjesemester