• Anonym (TS)

Billig familjesemester

Jag skäms för att inte ha råd, något dom flesta andra tycks ha, att ta med mina barn utomlands på en semester. Av olika orsaker har vi små medel att semestra för, vi har slitit hårt och lyckats spara ihop 13000 kr, för två vuxna och tre barn, 6, 8 och 10 år.

När barnen pratar med sina kompisar vill jag att de ska kunna berätta om ett litet äventyr, öppen för camping (tält), tågresor ja vad som helst bara dom slipper skämmas inför klasskamraterna. Jag vet att det är fel och ytligt och att man inte ska behöva skämmas, men jag tror att fler med mig upplever den här pressen.

Så nu till min fråga, har ni någrs specifika tips, råd, campingplatser, mm? Vi tar små dagsutflykter men jag tänkte något vi kan resa bort till, inte bara små utflykter lokalt.

• Svar på tråden Billig familjesemester
  • TigerLilySwe

Jag bor långt söder ut men vill tipsa om Polen. Billigt, superfint med härliga stränder, fina billiga matställen och bra boende. Likaså att flyga till Prag är billigt med bra boende, mat och shopping till låga priser. Så vackert och trevligt!

• Anonym (TS)
    Anonym (familj) skrev 2014-06-01 07:55:25 följande:
    Mig eller ts? Jag svarar ihop om tips Jag bor i örebro län.

Det gör du rätt i Jag har fått många jättebra tips så fråga på!
  • MxMeNow
    TigerLilySwe skrev 2014-06-01 08:51:50 följande:
    Jag bor långt söder ut men vill tipsa om Polen. Billigt, superfint med härliga stränder, fina billiga matställen och bra boende. Likaså att flyga till Prag är billigt med bra boende, mat och shopping till låga priser. Så vackert och trevligt!

Prag går det bussresor med färga till, så det kan vara värt att kolla upp när ni inte har körkort.
  • Anonym (skara)

Sista veckan innan skolan börjar brukar Ica ha bra priser på skara sommarland. 4p 2 dagars inträde och 1 natt i stuga ca 2000:- jätteprisvärt tycker jag.

• En blå giraff

Vi har hyrt en liten stuga med sjötomt en vecka för 5000 kr i sommar. Den ligger ca 15 mil från där vi bor. Hade därifrån tänkt göra dagutflykter och ta med matsäck. Om man undviker att äta mycket ute så kan man ju komma mycket billigt undan. Om man bor på vandrarhem finns ju också möjlighet att laga maten själv.

Tänkte höra med den lokala turistbyrån där stugan ligger vad det finns att göra, gärna gratis sevärdheter. Museum är ju ofta billigt att gå på och uppskattat av barnen. 

Så mitt tips är att ordna ett billigt boende en bit från där ni bor och utforska allt lokalt som finns. Blir ju massor av nytt att hitta på fast det inte måste vara dyrt och märkvärdigt.

• Anonym (Byt hus)

Anonym (TS) skrev 2014-05-31 19:14:24 följande:

Allt det där har vi hemma, utom bad i havet. Vi bor på landet, nära får, hästar och stora skogsområden. På bakgården rinner en å där vi regelbundet fiskar och fångar kräftor. Rådjuren älskar våra buskar och rabatter och småkryp fångas dagligen (nästan) och tittas på med förstoringsglas. Badplats ligger 5 min bort och cyklar gör vi till allt i princip. Så det är en bra ide, men ingen större skillnad från vardagen för oss.

Utomlands på charterresor är inget för oss, och åker man inte på det blir det lätt extremt dyrt. Vi är inte en familj som gillar att ligga vid en pool och efter en dag vid havet vill vi hitta på något annat.

Djurparker, nöjesparker, annorlunda campingplatser, en salig blandning av allt är met för oss.

Med ett sådant fantastiskt! läge så skulle ni kunna åka vart ni vill i världen om ni kan tänka er att byta bostad med någon.

Vi bor också på landet och har tre barn. Vi gick med i en husbytar site för fyra år sedan och haft några fantastiska semestrar med gratis boende, vi har bilat.

Vi har bytt med en familj i Danmark, i Asterdam, i Sverige och i Norge. I sommar skall vi byta med en familj i Spanien och vi har bokat flyg för 4083 kr tur och retur, två vuxna, två tonåringar och ett barn och vi byter även bil så hela semestern har vi tillgång till bil och det bästa av allt......Det är inte charter :)

• Anonym (Lillan)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-31 17:38:32 följande:
    Jag skäms för att inte ha råd, något dom flesta andra tycks ha, att ta med mina barn utomlands på en semester. Av olika orsaker har vi små medel att semestra för, vi har slitit hårt och lyckats spara ihop 13000 kr, för två vuxna och tre barn, 6, 8 och 10 år. När barnen pratar med sina kompisar vill jag att de ska kunna berätta om ett litet äventyr, öppen för camping (tält), tågresor ja vad som helst bara dom slipper skämmas inför klasskamraterna. Jag vet att det är fel och ytligt och att man inte ska behöva skämmas, men jag tror att fler med mig upplever den här pressen. Så nu till min fråga, har ni någrs specifika tips, råd, campingplatser, mm? Vi tar små dagsutflykter men jag tänkte något vi kan resa bort till, inte bara små utflykter lokalt.
    Jag tipsar om Budapest. Går billiga flyg med wizzair.
    Sen kan man hyra en lägenhet och det är inte speciellt dyrt.

Det positiva med Budapest, förutom att det är en underbar stad, är att det är billigt att leva där. 
    Sen finns det en hel del utomhusbad som man kan åka till.
  • Butterscotch
    Anonym (Byt hus) skrev 2014-06-02 12:52:06 följande:

Med ett sådant fantastiskt! läge så skulle ni kunna åka vart ni vill i världen om ni kan tänka er att byta bostad med någon.

Vi bor också på landet och har tre barn. Vi gick med i en husbytar site för fyra år sedan och haft några fantastiska semestrar med gratis boende, vi har bilat.

Vi har bytt med en familj i Danmark, i Asterdam, i Sverige och i Norge. I sommar skall vi byta med en familj i Spanien och vi har bokat flyg för 4083 kr tur och retur, två vuxna, två tonåringar och ett barn och vi byter även bil så hela semestern har vi tillgång till bil och det bästa av allt......Det är inte charter :)

Vilken husbytarsajt är ni med i? Har ni bara goda erfarenheter?
  • Anonym (Byt hus)
    Butterscotch skrev 2014-06-02 14:22:25 följande:
    Vilken husbytarsajt är ni med i? Har ni bara goda erfarenheter?
    Vi började med intervac men har bytt  till homeexcange. Vet inte om vi haft tur men hittills har det funkat jättebra.
    Intervac krävde mer arbete med förfrågningarna och svaren. Homeechange är smidigt men skicka massor av förfrågningar i år skickade vi ca 50 stycken och fick två som var intresserade men fick själva en förfrågan som vi valde att tacka ja till.
  • Anonym (Flyg)

För 13.000kr kan ni ju ta wizzair, Ryan Air, Berlinair till något land. På hotels.com kan ni kolla billiga hotell och vandrarhem. Ta tex flyget en vardag till Gdansk 69kr per person sen hotell kanske 2000 för en vecka.

Vi åkte förra året till Berlin. 2000 för nästan em vecka på hotellet bredvid Berlin zoo. Runt 600-700kr per person för flyget och Berlin zoo kostade runt 200kr per person för två dagar tror jag. Billigt att äta om man väljer matsäck. Kanske tre fyra dagar skulle räcka? Åker man vardag blir flyget billigare. I Berlin finns massa barnvänliga saker och även i Gdansk.

• Anonym (cam)
    Anonym (familj) skrev 2014-06-01 07:03:04 följande:
    Vart kan man om man inte har körkort? Vi är två vuxna och en 9 åring och en 3 åring. Har nån något tips på billigt utomlands eller i Sverige? Dock lär man bara kunna färdas via flyg,tåg,båt,buss. Då ingen av oss har körkort eller bil..

Campa är ju svårt eftersom vi inte har bil så kan ej packa saker eller hyra husvagn eller ta med tält direkt.. Så det är väll det enda som är uteslutet om det inte finns stugor då..
    Med tanke på att dagens tält inte tar så stor plats, så skulle man utan problem kunna cykla om man inte har varken bil eller körkort. Hade själv tyckt det vore mysigt men då ska man också ha bra cyklar till att börja med...Glad
  • Raggarbrud
    Anonym (h) skrev 2014-05-31 17:53:17 följande:
    man får inte ta med sig mat och dryck ombord, de scannar alla väskor. om n idäremot tar bilen med er så brukar det gå bra.

Vilket rederi scannar väskorna? 
    Jag & min familj har en sommarstuga på Åland och åker ofta med Viking Line (ca 15 - 20 ggr/år)............ibland har vi stannat till vid en bensinmack och köpt mackor och ibland har vi köpt mackor i cafeterian i terminalen i Kapellskär - vid högsäsong brukar jag gå ombord eftersom det är då väldigt trångt på bildäck (min man kör ombord) och jag har då gått med en påse med mackor & läsk till 4 personer och INGEN personal har sagt ngt trots att de har sett.
  • Raggarbrud
    Anonym (Viking) skrev 2014-05-31 17:47:51 följande:
    Blir det sjösjuka på en så stor båt? Det brukar vara lättare annars där.  Attans smile4.gif

JA, även på stora båtar kan man bli sjösjuk...........min man blir det!
  • Raggarbrud
    Anonym (TS) skrev 2014-05-31 17:58:06 följande:

Åland låter skoj! smile1.gif
    Vi har sommarstuga med privat sandstrand typ 15 meter från kåken.....om ni kommer iväg till Åland så kan vi visa er runt lite och så kan ni komma och bada hos oss Tungan ute
  • Anonym (flyg 2)

Kolla Ryanair för jättebilliga flygbiljetter. Jag tror ni kan komma under 2500 för alla er, tur och retur inklusive avgifter för diverse grejer som Ryanair tar betalt för. Väljer ni en billig stad och ett lägenhets hotell så kommer ni kunna ha några jättemysiga dagar och ändå ha pengar över för att göra något annat skoj också i sommar.

• Anonym (flyg 2)

Yes, nu testade jag att boka två vuxna och tre barn till Warszawa över en helg i mitten av juli, kalaset gick på 2320 kr. Sen tillkommer lite småavgifter på det har jag för mig med bagage och sånt.

Svar på tråden Billig familjesemester