• Sultanol

Min hund bet!!

Som rubriken lyder.. Så har min hund bitit inte bara en utan TVÅ människor på kort tid!! Blir så ledsen så jag vet inte vad jag ska göra! Behöver tips och råd!!!

Hon är en liten blandras på 6 kilo, snart två år gammal!! Och hon har aldrig ens visat ett uns av tendenser till detta innan!

Första gången det hände så mötte vi en kvinna i helsvarta kläder (min hund gick lös), å jag gick med min barnvagn med en liten bebis som skrek! Å hunden gick snällt bredvid som vanligt tills hon bara tog fart å sprang mot kvinnan! Han inte ens reagera!!
    Bad om ursäkt å betalade för stelkramp för henne såklart!! Tänkte att det måste ha berott på den lille som skrek å att hon ville försvara..

Tills nästa gång det hände då min svärmor gick med min hund å hennes egen, å enligt henne så stod som stilla, båda hundarna i koppel å pratade med en man, å helt plötsligt hoppade bara min hund fram och bet honom helt utan anledning? Låter helt knäppt men enligt henne så fanns det inget allt som provocerat henne, och hon är van vid hennes hund!!

Vad kan jag göra?? Vill ju inte ha en hund som biter när jag har en liten bebis.. Men hon är världens snällaste egentligen!!

Kan en hund ta efter en annan hunds beteende? Då min svärmors hund är en katastrof och inte lyder å lyssnar på henne alls! Han skäller hela tiden när någon kommer, vilket min hund också börjat med!! HJÄLP!!

• Svar på tråden Min hund bet!!
  • WhiteOleander

Om din svärmors hund är en katastrof skulle jag inte ta hennes ord på att din hund gjorde något oprovocerat. Dåliga hundägare är för dumma för att förstå vad som kan vara provocerande.

• Sultanol

Eller kan det vara min svärmor som fått henne att bli konstig? Då hon haft min hund en del när jag var gravid, och även när min lille kom!!? då hundarna inte har respekt för henne som jag skrev tidigare? Innan hon började ha min hund så var det aldrig problem!

Eller kan det vara det nya tillskottet ? Fast att hon inte visar mer än kärlek för honom hemma? Hon försvarar honom liksom inte för andra men hon vill gärna vara med när någon kommer!!

• Sultanol

Jag känner också det.. Det var en väldigt varm dag så dom kanske stod för stilla länge!! Men då borde ju hunden bitit henne tycker man.. Men när jag gick med henne själv så var det ju mitt fel !!

• Detoxtjejen

Alla hundar är snälla tills de biter första gången. Din hund är en reell risk och du bör för allas säkerhet avliva den. Jag låter hård nu, men det är illa att det redan hänt två ggr. Låt inte tredje gången bli din bebis ansikte.

• WhiteOleander

Kan absolut vara din svärmors fel, förstår inte ens varför du finner det okej att lämna din hund hos någon du vet är en dålig hundägare.

Ta kontakt med en hundtränare eller liknande som kan hjälpa dig och låt inte dåliga hundägare ansvara för din hund igen.

• Guapa

Det är ju därför man alltid håller hundar kopplade, man vet aldrig om en situation dyker upp som hunden känner sig hotad eller trängd. Kan mycket väl vara så att bebisens skrik i samband med att någon okänd person tittade på hunden gjorde att den gick till attack för att skydda er.

Sen om du misstänker att svärmor har dåligt inflytande på hunden kanske du inte ska låta henne ta hand om den?

F.ö. känns det som att du har rätt dålig koll på din hund och läsa vilka signaler den sänder ut. Kanske du ska gå till någon slags hundskola där ni tränar kommunikation, lydnad etc? Finns ju folk som är jätteduktiga på det där.  

• Sultanol

Avliva känns ju lite väl drastiskt!! Man avlivar ju inte en människa som bitit någon.. Måste ju finnas andra lösningar..

• Dexter dot com

Börja med att ta hunden till en veterinär och se om det finns fysiska orsaker tex fästingburna sjukdomar, synnedsättning, ont i öronen, smärta i leder mm. 

Om hunden är fullt frisk skulle jag fundera på om den kanske är stressad och understimulerad pga av en ny familjemedlem och mindre tid nu när du blivit mamma.

Sen måste ni ju naturligtvis hålla hunden kopplad så den inte har chans att flyga på främmande människor!

• E2012smamma
    Detoxtjejen skrev 2014-05-31 19:04:58 följande:

Alla hundar är snälla tills de biter första gången. Din hund är en reell risk och du bör för allas säkerhet avliva den. Jag låter hård nu, men det är illa att det redan hänt två ggr. Låt inte tredje gången bli din bebis ansikte.

Kunde inte sagt det bättre själv

Tänk på barnet ..
  • Sultanol

Min hund lyder mig och min sambo jätte bra annars.. Minsta lilla.. Och efter att hon bet med mig så har jag haft henne i koppel och tränat ändå mer vid möten! Men nu visar hon inget intresse för någon annan, och min svärmor får inte ha henne mer!! Var inte ute efter att bli kritiserad, det gör jag bra själv! Tänkte ifall någon hade tips eller egna erfarenheter på vad man kan göra då det inträffat på två helt olika sätt.. Lös och kopplad tydligen!!

Svar på tråden Min hund bet!!