• Sultanol

Min hund bet!!

Som rubriken lyder.. Så har min hund bitit inte bara en utan TVÅ människor på kort tid!! Blir så ledsen så jag vet inte vad jag ska göra! Behöver tips och råd!!!

Hon är en liten blandras på 6 kilo, snart två år gammal!! Och hon har aldrig ens visat ett uns av tendenser till detta innan!

Första gången det hände så mötte vi en kvinna i helsvarta kläder (min hund gick lös), å jag gick med min barnvagn med en liten bebis som skrek! Å hunden gick snällt bredvid som vanligt tills hon bara tog fart å sprang mot kvinnan! Han inte ens reagera!!
    Bad om ursäkt å betalade för stelkramp för henne såklart!! Tänkte att det måste ha berott på den lille som skrek å att hon ville försvara..

Tills nästa gång det hände då min svärmor gick med min hund å hennes egen, å enligt henne så stod som stilla, båda hundarna i koppel å pratade med en man, å helt plötsligt hoppade bara min hund fram och bet honom helt utan anledning? Låter helt knäppt men enligt henne så fanns det inget allt som provocerat henne, och hon är van vid hennes hund!!

Vad kan jag göra?? Vill ju inte ha en hund som biter när jag har en liten bebis.. Men hon är världens snällaste egentligen!!

Kan en hund ta efter en annan hunds beteende? Då min svärmors hund är en katastrof och inte lyder å lyssnar på henne alls! Han skäller hela tiden när någon kommer, vilket min hund också börjat med!! HJÄLP!!

• Svar på tråden Min hund bet!!
  • Guapa
    Dexter dot com skrev 2014-05-31 19:11:33 följande:
    Börja med att ta hunden till en veterinär och se om det finns fysiska orsaker tex fästingburna sjukdomar, synnedsättning, ont i öronen, smärta i leder mm. 

Om hunden är fullt frisk skulle jag fundera på om den kanske är stressad och understimulerad pga av en ny familjemedlem och mindre tid nu när du blivit mamma.

Sen måste ni ju naturligtvis hålla hunden kopplad så den inte har chans att flyga på främmande människor!
    Det är en mycket bra idé! Morfars jakthund, en tax, var hur snäll som helst tills han plötsligt, tillsynes helt oprovocerat, började bitas och gå till attack när man minst anade det. Det visade sig att vovven fått en hjärntumör, led av huvudvärk och förmodligen såg spöken..
  • Sultanol

Den får samma motion och stimulering om inte mer sedan bebisen kom då jag går med barnvagnen mycket! Och vi övade med barnvagn innan bebisen kom så den har hon inget emot! Det är världens gladaste hund jag har! Hon har tillgång att vara både ute och inne som hon vill när vi är hemma på dagarna! Så kalla mig dålig.. Men jag förstår inte varför detta har hänt!

• Kerubmamman
    Sultanol skrev 2014-05-31 19:11:18 följande:
    Avliva känns ju lite väl drastiskt!! Man avlivar ju inte en människa som bitit någon.. Måste ju finnas andra lösningar..
    Hon har bitit oprovocerat inte bara en utan två gånger. Vad tror du händer tredje gången gillt? 

Mitt ettåriga kusin blev biten över skallen helt oprovocerat. Det var hennes morbrors hund, och första gången den
    bet. Den hunden levde inte länge efter det vill jag lova. 

Hur kan du lita på en bitande hund? I synnerhet i närheten av ditt barn? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Sultanol

Min hund visar tydligt när hon mår dåligt.. I alla fall i tidigare fall då hon hade livmoderinflammation efter första löpet, och liknande! Hon visar inget tecken på något alls.. Som ont i munnen eller kroppen när man känner på henne! Hon är lika glad och lekfull som vanligt!!

• Sultanol

För hon gör inget som helst här hemma, hon lyder minsta lilla och har stenkoll på mig och vad jag vill att hon ska göra! Hon bryr sig inte om bebisen här hemma! Mer än om han är väldigt ledsen då vill hunden ligga nära!

• Guapa

Men du har ju fått svar på vad du ska göra:

1. Gå till veterinär och kolla henne ordentligt, då vet du ju med säkerhet att hon inte är sjuk på något sätt.
    2. Ta kontakt med en hundtränare som kan hjälpa dig/er att förstå hundens signaler, vad som orsakar attackerna, så ni vet hur ni ska hantera henne och vilka situationer ni ska undvika.

Du har en hund som biter så självklart vill du väl göra allt i din makt för att komma tillrätta med problemet? Eftersom du inte vet i nuläget varför hunden attackerat så vet du heller inte hur du ska undvika det framöver = en stor risk speciellt med tanke på att ni har en liten bebis hemma.. 

• Kerubmamman
    Sultanol skrev 2014-05-31 19:28:15 följande:
    För hon gör inget som helst här hemma, hon lyder minsta lilla och har stenkoll på mig och vad jag vill att hon ska göra! Hon bryr sig inte om bebisen här hemma! Mer än om han är väldigt ledsen då vill hunden ligga nära!
    Och om du inte hinner reagera nog snabbt första gången? 
    Vet du hur hon kommer reagera första gången barnet ålar/kryper/går? 
  • Kerubmamman
    Sultanol skrev 2014-05-31 19:20:23 följande:
    Min hund lyder mig och min sambo jätte bra annars.. Minsta lilla.. Och efter att hon bet med mig så har jag haft henne i koppel och tränat ändå mer vid möten! Men nu visar hon inget intresse för någon annan, och min svärmor får inte ha henne mer!! Var inte ute efter att bli kritiserad, det gör jag bra själv! Tänkte ifall någon hade tips eller egna erfarenheter på vad man kan göra då det inträffat på två helt olika sätt.. Lös och kopplad tydligen!!
    Har hon både bitit dig och två okända människor? 
  • Dexter dot com
    Sultanol skrev 2014-05-31 19:23:30 följande:
    Den får samma motion och stimulering om inte mer sedan bebisen kom då jag går med barnvagnen mycket! Och vi övade med barnvagn innan bebisen kom så den har hon inget emot! Det är världens gladaste hund jag har! Hon har tillgång att vara både ute och inne som hon vill när vi är hemma på dagarna! Så kalla mig dålig.. Men jag förstår inte varför detta har hänt!
    Det är ingen som kallar dig dålig utan försöker bara ge dig förslag på varför hunden oprovocerat bitit två gånger....

En hund som är fullt frisk och mår bra psykiskt biter inte, så enkelt är det. Något stör henne uppenbarligen och många hundar visar inte smärta alls och många tolkar en stressad hund som överlycklig eftersom den är uppe i varv och verkar "glad" fast den egentligen inte kan koppla av.
    Att gå bredvid en barnvagn eller springa lös på tomten är ju bara motion och gör inte en hund trött mentalt. Hur aktiverar du henne?
Svar på tråden Min hund bet!!