• Anonym (K)

Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?

Min pojkvän vill ha min hjälp med att sluta röka på som han igår erkände att han gjort i 5 månader. Detta för att komma bort från verkligheten då jag och han har haft det riktigt jobbigt med ups and downs. Han berättade detta till mig för att han säger att jag är den enda hjälpen som kan hjälpa honom... Hur ska jag hjälpa honom? Det blir i princip jag eller det... :( Shit, snälla hjälp !!

• Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?
  • HåkanHjulhålt

Cannabis, heroin eller amfetamin?

• Ronga

Cannabis förmodligen. 
    Be din kille stå ut dom första 3-4 dagarna och jag lovar er att han inte kommer att ha problem efter det. Sitter i huvudet. Sen är cannabis inte så himla beroende framkallande.

Only fear of death is coming back reincarnated
  • Nenne666

HAN är den enda hjälpen som kan hjälpa honom. Du kan bara vara ett stöd, om du vill och orkar med det. Men det är bara han, han och HAN som kan hjälpa honom.

• Anonym (rätt enkelt)

Låter som det existerar en del psykiska problem.

Dessa måste man tag tag i också, annars minskar förutsättningarna till att lyckas rejält.

Sen att sluta är inte svårt, då han gjort det i bara 5 månader.

Rätt svårt att utveckla ett psykiskt beroende på den korta tid.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 13:00:33 följande:
    Låter som det existerar en del psykiska problem.Dessa måste man tag tag i också, annars minskar förutsättningarna till att lyckas rejält.

Sen att sluta är inte svårt, då han gjort det i bara 5 månader.Rätt svårt att utveckla ett psykiskt beroende på den korta tid.

Beror helt och hållet på hur stark han är psykiskt. Finns dom som trillat dit på 1 öl och aldrig slutat dricka efter det. Det handlar om styrka och den egna viljan.
  • Ronga

Jag har rökt på förut och gör det ibland idag också, det är inte så svårt att ta sig ur. Sen om man vill ta sig ur eller inte är en annan sak. Många säger "jag ska sluta" utan att riktigt mena det, så man fortsätter röka och i andras ögon framstår man som svag och beroende. Är du insatt på att sluta så slutar du. Det vet jag av erfarenhet. Cannabis orsakar inte ett kraftigt beroende, inte ens i närheten av cigaretter. Är man inställd på att sluta, VILL man sluta, ja då är det väldigt enkelt.

• Nenne666
    Ronga skrev 2014-06-01 13:14:33 följande:
    Jag har rökt på förut och gör det ibland idag också, det är inte så svårt att ta sig ur. Sen om man vill ta sig ur eller inte är en annan sak. Många säger "jag ska sluta" utan att riktigt mena det, så man fortsätter röka och i andras ögon framstår man som svag och beroende. Är du insatt på att sluta så slutar du. Det vet jag av erfarenhet. Cannabis orsakar inte ett kraftigt beroende, inte ens i närheten av cigaretter. Är man inställd på att sluta, VILL man sluta, ja då är det väldigt enkelt.

Just därför handlar det om den egna viljan som jag skriver . Och det finns ingen annan än han själv som kan hjälpa honom ur detta. Om det är svårt är upp till var och en att bedöma vad någon/något annat än säger.
  • Ronga
    Nenne666 skrev 2014-06-01 13:21:23 följande:

Just därför handlar det om den egna viljan som jag skriver . Och det finns ingen annan än han själv som kan hjälpa honom ur detta. Om det är svårt är upp till var och en att bedöma vad någon/något annat än säger.
    Precis.
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 13:08:45 följande:

Beror helt och hållet på hur stark han är psykiskt. Finns dom som trillat dit på 1 öl och aldrig slutat dricka efter det. Det handlar om styrka och den egna viljan.

Cannabis har inte dessa egenskaper som alkohol har.

Problemet är att om han har psykiska problem, så har han med cannabisen antagligen för första gången i sitt liv.

Fått sig att känna sig normal.

Det är därför man måste lösa underliggande problem först, för annars är man dömd att misslyckas i mycket högre grad.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 13:39:18 följande:
    Cannabis har inte dessa egenskaper som alkohol har.

Problemet är att om han har psykiska problem, så har han med cannabisen antagligen för första gången i sitt liv.Fått sig att känna sig normal.Det är därför man måste lösa underliggande problem först, för annars är man dömd att misslyckas i mycket högre grad.

Och därmed är det upp till honom själv om han ska sluta med det eller inte oavsett vilken styrka just nu cannabis än har. Det är samma sak med bantning, det är samma sak med allt som man tappar kontrollen över. Det är upp till personen själv att genomföra det. Och det är helt och hållet upp till personen själv att tycka det är svårt eller inte.
Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?