• Anonym (K)

Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?

Min pojkvän vill ha min hjälp med att sluta röka på som han igår erkände att han gjort i 5 månader. Detta för att komma bort från verkligheten då jag och han har haft det riktigt jobbigt med ups and downs. Han berättade detta till mig för att han säger att jag är den enda hjälpen som kan hjälpa honom... Hur ska jag hjälpa honom? Det blir i princip jag eller det... :( Shit, snälla hjälp !!

• Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 15:00:49 följande:

Och därmed är det upp till honom själv om han ska sluta med det eller inte oavsett vilken styrka just nu cannabis än har. Det är samma sak med bantning, det är samma sak med allt som man tappar kontrollen över. Det är upp till personen själv att genomföra det. Och det är helt och hållet upp till personen själv att tycka det är svårt eller inte.

Skaffa dig en psykisk sjukdom, och sen återkom om det är samma sak som att banta lite.

Empati är inte fel i dessa sammanhang.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 15:16:19 följande:
    Skaffa dig en psykisk sjukdom, och sen återkom om det är samma sak som att banta lite.Empati är inte fel i dessa sammanhang.

Matmissbruk är också oftast psykiskt betingat. Och i grunden MÅSTE man vilja själv och göra det själv. Ingen kan göra det åt någon. Men att ha stöd i andra är en annan sak. Vadå empati?
  • Ronga

Men alla har inte styrkan att kunna ta sig ur dessa situationer ensamma. Många behöver stöd OCH hjälp. 
    Men när det kommer till cannabis så är det INTE ett sånt stort problem, och då handlar det om viljan hos personen i fråga. 
    Det är inte så många som inser hur lätt "drog" cannabis egentligen är, vi får alltid höra att det är KNARK(!!!!) och i skolan berättar dom gärna hur någon tagit livet av sig själv efter att ha rökt på. Så ligger det inte till.

Only fear of death is coming back reincarnated
  • Nenne666

Finns inte den egna viljan i vad det än gäller så finns det ingen hjälp och stöd i världen som kan få ordning på en person med svårigheter. Men finns viljan så är hjälp och stöd guld värt. Därmed menar jag att ingen kan göra jobbet ÅT någon annan. Det är vad jag vill säga- kanske otydlig dock. Och sen om alkohol är svårare att sluta med än nåt annat är en annan fråga. Men det är fortfarande upp till varje enskild person att VILJA sluta för att stöd och hjälp ska ge nåt. Annars är alla insatser helt förgäves.

• Anonym (K)

Hej igen. Ska läsa era kommentarer. har pratat lite mer med honom o han sa att det var hasch/marijuana. Han sa att det var för att komma bort men även för att öka hungerlusten !!!!! Förändrar detta något??

• Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:19:01 följande:
    Hej igen. Ska läsa era kommentarer. har pratat lite mer med honom o han sa att det var hasch/marijuana. Han sa att det var för att komma bort men även för att öka hungerlusten !!!!! Förändrar detta något??
    Så här ligger det till med Marijuana. När du inte röker på så har du inga direkta problem med att äta. Din aptit är normal såvida du inte lider av något annat som gör att du äter dåligt. När man börjar röka på och har gjort det under en längre tid så tappar man aptiten och har svårt att äta, speciellt när man vaknar. Ibland kan det ta 3-4 timmar för aptiten att komma efter att man vaknat, som rökare. Men röker du däremot en joint så kommer aptiten direkt och du kan nästan äta vad som helst och hur mycket som helst. Så att inte röka öht gör att du har en normal aptit, börjar du röka på så försämras aptiten men förstärks kraftigt så fort du röker en joint. 
  • Anonym (K)
    Ronga skrev 2014-06-01 16:22:59 följande:
    Så här ligger det till med Marijuana. När du inte röker på så har du inga direkta problem med att äta. Din aptit är normal såvida du inte lider av något annat som gör att du äter dåligt. När man börjar röka på och har gjort det under en längre tid så tappar man aptiten och har svårt att äta, speciellt när man vaknar. Ibland kan det ta 3-4 timmar för aptiten att komma efter att man vaknat, som rökare. Men röker du däremot en joint så kommer aptiten direkt och du kan nästan äta vad som helst och hur mycket som helst. Så att inte röka öht gör att du har en normal aptit, börjar du röka på så försämras aptiten men förstärks kraftigt så fort du röker en joint. 
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 15:21:10 följande:

Matmissbruk är också oftast psykiskt betingat. Och i grunden MÅSTE man vilja själv och göra det själv. Ingen kan göra det åt någon. Men att ha stöd i andra är en annan sak. Vadå empati?

Om du inte förstår ordet empati, så slå upp det.

Och funkar inte detta heller, så varför inte fråga en vän.

Annars gäsp!!

• Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:40:59 följande:
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 16:04:11 följande:
    Finns inte den egna viljan i vad det än gäller så finns det ingen hjälp och stöd i världen som kan få ordning på en person med svårigheter. Men finns viljan så är hjälp och stöd guld värt. Därmed menar jag att ingen kan göra jobbet ÅT någon annan. Det är vad jag vill säga- kanske otydlig dock. Och sen om alkohol är svårare att sluta med än nåt annat är en annan fråga. Men det är fortfarande upp till varje enskild person att VILJA sluta för att stöd och hjälp ska ge nåt. Annars är alla insatser helt förgäves.

Inte direkt, då alla substanser har olika problem.

Det var ju trots allt du som drog in alkohol.

Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?