• Nenne666

Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?

HAN är den enda hjälpen som kan hjälpa honom. Du kan bara vara ett stöd, om du vill och orkar med det. Men det är bara han, han och HAN som kan hjälpa honom.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 13:00:33 följande:
    Låter som det existerar en del psykiska problem.Dessa måste man tag tag i också, annars minskar förutsättningarna till att lyckas rejält.

Sen att sluta är inte svårt, då han gjort det i bara 5 månader.Rätt svårt att utveckla ett psykiskt beroende på den korta tid.

Beror helt och hållet på hur stark han är psykiskt. Finns dom som trillat dit på 1 öl och aldrig slutat dricka efter det. Det handlar om styrka och den egna viljan.
  • Nenne666
    Ronga skrev 2014-06-01 13:14:33 följande:
    Jag har rökt på förut och gör det ibland idag också, det är inte så svårt att ta sig ur. Sen om man vill ta sig ur eller inte är en annan sak. Många säger "jag ska sluta" utan att riktigt mena det, så man fortsätter röka och i andras ögon framstår man som svag och beroende. Är du insatt på att sluta så slutar du. Det vet jag av erfarenhet. Cannabis orsakar inte ett kraftigt beroende, inte ens i närheten av cigaretter. Är man inställd på att sluta, VILL man sluta, ja då är det väldigt enkelt.

Just därför handlar det om den egna viljan som jag skriver . Och det finns ingen annan än han själv som kan hjälpa honom ur detta. Om det är svårt är upp till var och en att bedöma vad någon/något annat än säger.
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 13:39:18 följande:
    Cannabis har inte dessa egenskaper som alkohol har.

Problemet är att om han har psykiska problem, så har han med cannabisen antagligen för första gången i sitt liv.Fått sig att känna sig normal.Det är därför man måste lösa underliggande problem först, för annars är man dömd att misslyckas i mycket högre grad.

Och därmed är det upp till honom själv om han ska sluta med det eller inte oavsett vilken styrka just nu cannabis än har. Det är samma sak med bantning, det är samma sak med allt som man tappar kontrollen över. Det är upp till personen själv att genomföra det. Och det är helt och hållet upp till personen själv att tycka det är svårt eller inte.
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 15:16:19 följande:
    Skaffa dig en psykisk sjukdom, och sen återkom om det är samma sak som att banta lite.Empati är inte fel i dessa sammanhang.

Matmissbruk är också oftast psykiskt betingat. Och i grunden MÅSTE man vilja själv och göra det själv. Ingen kan göra det åt någon. Men att ha stöd i andra är en annan sak. Vadå empati?
  • Nenne666

Finns inte den egna viljan i vad det än gäller så finns det ingen hjälp och stöd i världen som kan få ordning på en person med svårigheter. Men finns viljan så är hjälp och stöd guld värt. Därmed menar jag att ingen kan göra jobbet ÅT någon annan. Det är vad jag vill säga- kanske otydlig dock. Och sen om alkohol är svårare att sluta med än nåt annat är en annan fråga. Men det är fortfarande upp till varje enskild person att VILJA sluta för att stöd och hjälp ska ge nåt. Annars är alla insatser helt förgäves.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 16:42:29 följande:
    Om du inte förstår ordet empati, så slå upp det.Och funkar inte detta heller, så varför inte fråga en vän.

Annars gäsp!!

Vad har empati med saken att göra? Har jag någonstans sagt att jag inte förstår? Slå upp det själv!! Du har tydligen grava problem med att förstå att en person som inte vill bli hjälpt inte kan bli hjälpt. Första steget för alla som vill sluta med ett destruktivt beteende oavsett problematik är att äga en egen vilja . Tom heroinmissbrukare som i sin tur är fysiskt beroende av drogen. Är det att inte ha empati att äga den kunskapen menar du? Mitt råd till TS va att han i första hand måste vilja själv och göra jobbet själv. Där kommer hjälp och stöd in. Men det är upprepning på upprepning nu.
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:02:34 följande:
    Du verkar prata om nått annat, fortsätt du med det.Men svara då inte på mina inlägg.

Det är rätt enkelt, har man en psykisk sjukdom och cannabis är det enda som får en normal.Det går ALDRIG jämföras med att missbruka mat, inte enda dag i veckan går detta att jämföra.Nu visar det sig det inte finns en diagnos, men återkommande depressioner som jag förstod det.Han vet om att cannabis hjälper, och har säkert en rädsla att sluta pga han inte vill må dåligt igen.Finns ingen medicin i världen som slår CBD på fingrarna när det kommer till ta psykiska saker.

Nä jag pratar om den grundläggande ingrediensen för att lägga ner ett destruktivt beteende (tog några exempel på det) vad det än handlar om. Men sånt fattar ju inte du.
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:15:47 följande:
    Dåliga exempel kan vi summera upp det som.Vi har ingen okänd bruk/missbruk här, utan vi vet att det är cannabis.Och vet det är för återkommande depressioner och en del ät problem, som triggar igång konsumtionen.Varför börja lalla om annat?

Du, hitta nån annan att bråka med. Och så kanske du kan leda tillbaka hästen in till stallet också;). Bye Bye!
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:29:55 följande:
    Jag bråkar inte, jag håller mig till cannabis.

Än börja yra om matmissbruk och inbilla detta är ett bra exempel att jämföra med.

Ja jo jag förstod det för flera inlägg sen. Ha det fantastiskt!
Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?