• Threezool

Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer

Hittade en artikel från 2010 där det har kommit fram att i nära relationer i Storbritannien så utgör 40% av alla drabbade av män. Något som länga har förnekats på olika sätt och vis för att kunna vinkla samhällsdebatten.

Källa: www.theguardian.com/society/2010/sep/05/men-victims-domestic-violence

För att detta inte ska spåra ut så gäller statistiken VÅLD i NÄRA RELATIONER och att män som är offer inte blir trodda när de söker hjälp eller kontaktar polisen för att anmäla. Hur ska vi göra så att även män ska kunna våga anmäla och känna att de blir trodda när de försöker att ta sig ur relationen och anmäla?

• Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer
  • SecretMe

Det handlar nog mycket om skam.
    Att inte vilja erkänna sig "få stryk av en kärring".

Allt våld borde anmälas men så kommer nog aldrig att ske.

• Elit
    Threezool skrev 2014-06-01 13:03:22 följande:
    Hittade en artikel från 2010 där det har kommit fram att i nära relationer i Storbritannien så utgör 40% av alla drabbade av män. Något som länga har förnekats på olika sätt och vis för att kunna vinkla samhällsdebatten.

Källa: www.theguardian.com/society/2010/sep/05/men-victims-domestic-violence

För att detta inte ska spåra ut så gäller statistiken VÅLD i NÄRA RELATIONER och att män som är offer inte blir trodda när de söker hjälp eller kontaktar polisen för att anmäla. Hur ska vi göra så att även män ska kunna våga anmäla och känna att de blir trodda när de försöker att ta sig ur relationen och anmäla?
    Det har visats i massor med studier. "Västjämtland" gav en intressant länk som presenterar en hel del intressant forskningen på området.

"Slutsatsen från California State Universitys undersökning är också den ganska avslöjande. Där har man summerat nästan 200 studier med en total urvalsgrupp på 371.600 personer och kommit fram till att

women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners."
  • Elit
    Threezool skrev 2014-06-01 13:25:49 följande:
    Tack för länken Elit, det var en väldigt intressant artikel.
    Detta tycker jag är verkligen intressant. Erin Pizzey, den kvinna som startade det första kvinnojouren i USA blev utsatt för dödshot när hon konstaterade att kvinnor var lika våldsamma som män.

She became internationally famous for having started one of the first women's refuges (called women's shelters in the U.S.) in the modern world, Chiswick Women's Aid, in 1971,[3] the organisation known today as Refuge. Pizzey has been the subject of death threats and boycotts because of her claim that most domestic violence is reciprocal, and that women are equally as capable of violence as men.
  • Threezool
    Elit skrev 2014-06-01 13:50:59 följande:
    Detta tycker jag är verkligen intressant. Erin Pizzey, den kvinna som startade det första kvinnojouren i USA blev utsatt för dödshot när hon konstaterade att kvinnor var lika våldsamma som män.

She became internationally famous for having started one of the first women's refuges (called women's shelters in the U.S.) in the modern world, Chiswick Women's Aid, in 1971,[3] the organisation known today as Refuge. Pizzey has been the subject of death threats and boycotts because of her claim that most domestic violence is reciprocal, and that women are equally as capable of violence as men.
    Sjukt hur man kan bli hotad för att man vill upplysa ett problem som inte är könsspecifikt...
  • Elit
    Threezool skrev 2014-06-01 14:13:27 följande:
    Sjukt hur man kan bli hotad för att man vill upplysa ett problem som inte är könsspecifikt...
    Ja, tror mer och mer människor börjar inse vad detta egentligen är för människor. De hatar verkligen män.

• mammaåten

Det ska finnas en svensk undersökning om detta också tror jag! Har för mig jag gjort ett arbete om detta. Ska kolla om jag kan hitta på den.

För att män i större utsträckning ska våga anmäla krävs det att dom verkligen får den hjälp dom behöver. Jag har för mig att det finns siffror på att män är mindre nöjd med bemötandet både vid anmälan och efter anmälan.

Har också för mig att män oftare utsätts för psykisk misshandel och inte fysisk, vilket såklart gör det svårare att bevisa, vilket såklart är väldigt synd.

• mammaåten

Brå (Brottsförebyggande rådet) Artikel 2009:12 ; Våld mot kvinnor och män i nära relationer (Våldets karaktär och offrens erfarenheter av kontakter med rättsväsendet). Finns alltså att hämta på Brå's hemsida :)

• tjejjenn
    Elit skrev 2014-06-01 20:14:46 följande:
    Ja, tror mer och mer människor börjar inse vad detta egentligen är för människor. De hatar verkligen män.

Jag är kvinna och är för jämställdhet men kommer aldrig kalla mig feminist just pga alla manshatare som kallar sig feminister. 
Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer