• Threezool

Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer

Hittade en artikel från 2010 där det har kommit fram att i nära relationer i Storbritannien så utgör 40% av alla drabbade av män. Något som länga har förnekats på olika sätt och vis för att kunna vinkla samhällsdebatten.

Källa: www.theguardian.com/society/2010/sep/05/men-victims-domestic-violence

För att detta inte ska spåra ut så gäller statistiken VÅLD i NÄRA RELATIONER och att män som är offer inte blir trodda när de söker hjälp eller kontaktar polisen för att anmäla. Hur ska vi göra så att även män ska kunna våga anmäla och känna att de blir trodda när de försöker att ta sig ur relationen och anmäla?

• Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer
  • Threezool
    Grappa skrev 2014-10-04 15:48:16 följande:

Såg du några feminister som stod och hejade på? Lider du av något eftersom du har såna vanföreställningar?

pyssel skrev 2014-10-04 16:47:40 följande:

Vad baserar du dina antaganden på?

Palestrina skrev 2014-10-05 12:58:02 följande:

Vilket är ditt syfte med att sprida den här typen av fördomar egentligen?

Vi alla vet att det finns bittra rabiata feminister som ser män som tex Jehovas ser på homosexuella. Dock som tur är så är det inte jätte många och därav skev jag en liten klick feminister.

Som det ser ut idag så betyder det inte automatiskt att man är för jämställer bara för att man är feminist utan för vissa så ser de på jämställer som ett sätt att istället ge tillbaka mot män som kollektiv.

Som källa är det bara att titta på de lite mer framträdande feministerna som inte direkt håller tillbaka när de beskyller män som kollektiv för det ena eller det andra.
  • a44

är det rätt att misshandla en man blodig för att denne varit otrogen? han anmälde inte henne.

• pyssel
    a44 skrev 2014-10-07 11:17:40 följande:

är det rätt att misshandla en man blodig för att denne varit otrogen? han anmälde inte henne.

Är du verkligen osäker på om grov misshandel är tillåtet i svensk lagstiftning?
    Alla hästar hemma
  • a44
    pyssel skrev 2014-10-07 20:05:50 följande:
    Är du verkligen osäker på om grov misshandel är tillåtet i svensk lagstiftning?
    grovt skulle jag inte säga. skulle du kunna hålla igen om du fått reda på att din man varit otrogen?
  • Grappa
    Threezool skrev 2014-10-07 00:29:32 följande:
    pyssel skrev 2014-10-04 16:47:40 följande:

Vad baserar du dina antaganden på?

Vi alla vet att det finns bittra rabiata feminister som ser män som tex Jehovas ser på homosexuella. Dock som tur är så är det inte jätte många och därav skev jag en liten klick feminister.

Som det ser ut idag så betyder det inte automatiskt att man är för jämställer bara för att man är feminist utan för vissa så ser de på jämställer som ett sätt att istället ge tillbaka mot män som kollektiv.

Som källa är det bara att titta på de lite mer framträdande feministerna som inte direkt håller tillbaka när de beskyller män som kollektiv för det ena eller det andra.
    Ok, ditt uttalande gäller bara en liten klick. Inte den stora massan feminister alltså. Är det inte mer intressant att fundera på hur den stora massan feminister ställer sig? Vad tror du?
    Och hur stor är den stora massan feminister? I procent? Och den lilla klicken i procent?
  • pyssel
    Threezool skrev 2014-10-07 00:29:32 följande:

Du antar alltså att en hejaklack av "en klick feminister" skulle dyka upp och fylla luften med victim blaming baserat på att du uppfattar att bittra manshatare dominerar media?

Okej, du anser att det är så. Jag lämnar din personliga åsikt därhän och undrar om du kan tänka dig att diskutera osynliggjort partnervåld med annan utgångspunkt än ditt eget feministhat?

Som någon tidigare nämnt så är du fel ute om du tror att det är de som ifrågasätter traditionella könsroller som skulle förlöjliga eller misstro en man som slagits av en kvinna. Du glömmer att även feminister är föräldrar till söner vi önskar jämställda och respektfulla relationer.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    a44 skrev 2014-10-07 20:17:11 följande:

grovt skulle jag inte säga. skulle du kunna hålla igen om du fått reda på att din man varit otrogen?

"Slå blodig", skulle ju kunna vara grovt, eller inte. Hur hänger ditt första inlägg ihop med trådstarten? Förklara gärna för jag hänger inte med. Rättsligt så går det under allmänt åtal så vet inte riktigt vad du menar ska tyckas om rätt och fel. Sedan finns det förstås människor som tycker att vissa moralbrott "förtjänar" den vedergällning de får även om den är olaglig.
    Alla hästar hemma
  • LindaSolis
    Palestrina skrev 2014-10-02 17:44:18 följande:
    Det är självklart inte ok att fysiskt gå på en man. De här filmklippen speglar ju bara våra föreställningar om kön och olika förväntningar på män och kvinnor. Folk sitter t.o.m. och flinar när tjejen går på killen, antagligen för att han framstår som omanlig?? Jag tänker att folk inte riktigt tror på vad de ser, eftersom det verkar så osannolikt, och att en man förväntas kunna försvara sig fysiskt medan kvinnor anses i behov av beskydd.

Ifall det är några som jobbar för att förändra synen på kön är det ju feminister. Det är i alla fall inte feministernas fel att ingen i klippet reagerar, precis som folks reaktioner, eller uteblivna reaktioner, inte heller är feministernas ansvar.
    Fast ingenstans ser man någon feminist som vill ändra på hur folk ser på män. Överallt ser man bara kampanjer om att stoppa mäns våld mot kvinnor. Hur mycket illa män gör osv. Ingenstans har jag sett en feminist publicera, skriva, eller jobba för att män ska få det likställt i sådana här frågor. 
  • euro7

Med små siffror blir procenttal lite statistiskt missvisande.

Här kommer ett klipp från BRÅ.

87 fall av dödligt våld konstaterades i Sverige 2014. Det är samma antal som 2013.
    Offret var i 71 procent av fallen en man och i 29 procent av fallen en kvinna (2014).
    I närmare en tredjedel (32%) av de konstaterade fallen av dödligt våld 2014 användes skjutvapen, vilket är en något högre andel än 2013 (30%).
    63 procent av de konstaterade fallen av dödligt våld 2014 anmäldes i något av storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Om man nu har 87 fall i landet per år, så kanske man skulle jämföra detta med "antalet psykotiska per 1 million innevånare" eller "antalet missbrukare per 1 million innevånare", istället för att läsa ut att "det är väl känt att alla män misshandlar sina  kvinnor i hemmet".

Dessutom undrar jag om antalet "balkong-fall" med dödlig utgång inte är högre än 25 per år, vilket det ju blir ( 29% av 87 st). Dessa kan inte vara inkluderade i staistiken.
  • m8r9a1j2
    LindaSolis skrev 2015-07-07 10:15:05 följande:

Fast ingenstans ser man någon feminist som vill ändra på hur folk ser på män. Överallt ser man bara kampanjer om att stoppa mäns våld mot kvinnor. Hur mycket illa män gör osv. Ingenstans har jag sett en feminist publicera, skriva, eller jobba för att män ska få det likställt i sådana här frågor. 

Feminister fokuserar väl på vad de vill?
Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer