Inlägg från: LindaSolis |Visa alla inlägg
  • LindaSolis

Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer

Det finns också fall där män har blivit attackerade av kvinnan med kniv och blivit knivskurna och där polisen svarat mannen att "du är väl en man eller".

Dessa män kommer aldrig så långt så det blir statistik av de fallen. De gömmer sig istället och får plåstra om sig själva och tappar all tilltro framöver till att överhuvudtaget få någon hjälp av samhället. 

• LindaSolis
    pomtiddelipom skrev 2014-06-23 21:19:58 följande:
    det gör jag verkligen inte. män som grupp blir utsatta för mindre grovt våld i snitt. 
    Hur är det med män som pucklar på män?
  • LindaSolis
    Palestrina skrev 2014-10-02 17:44:18 följande:
    Det är självklart inte ok att fysiskt gå på en man. De här filmklippen speglar ju bara våra föreställningar om kön och olika förväntningar på män och kvinnor. Folk sitter t.o.m. och flinar när tjejen går på killen, antagligen för att han framstår som omanlig?? Jag tänker att folk inte riktigt tror på vad de ser, eftersom det verkar så osannolikt, och att en man förväntas kunna försvara sig fysiskt medan kvinnor anses i behov av beskydd.

Ifall det är några som jobbar för att förändra synen på kön är det ju feminister. Det är i alla fall inte feministernas fel att ingen i klippet reagerar, precis som folks reaktioner, eller uteblivna reaktioner, inte heller är feministernas ansvar.
    Fast ingenstans ser man någon feminist som vill ändra på hur folk ser på män. Överallt ser man bara kampanjer om att stoppa mäns våld mot kvinnor. Hur mycket illa män gör osv. Ingenstans har jag sett en feminist publicera, skriva, eller jobba för att män ska få det likställt i sådana här frågor. 
  • LindaSolis
    Palestrina skrev 2015-07-21 11:25:41 följande:
    Vad menar du? Är det några som verkligen ifrågasätter föreställningar om kön, och är intresserade av att problematisera bilden av maskulinitet och femininitet, är det väl feminister.
    Jag menar att visst det är jätte bra om feminister vill problematisera bilden av maskulinitet och feminitet. Men man ser inget konkret arbete som är riktat till att försöka ändra på folks bild av män och uppfattningen av män. 

Ser bara arbete som handlar om kvinnor. 
  • LindaSolis
    Palestrina skrev 2015-07-24 17:26:34 följande:
    Av nyfikenhet då, hur tänker du dig att det konkreta arbetet ska se ut eller gå till? Tror du verkligen att du känner igen det när du ser det?
    Kanske, kanske inte man känner igen det. 

Men idag så är det många projekt som är väl uttalade hörs och syns på många sätt som arbetar för kvinnors problem. Dessa kan nästan vem som helst rabbla upp eller i alla fall nämna någon. 

Om det vore lika väl utvecklat arbete för att även hjälpa och ordna till mansrollen så vore det också lika uttalat. Det räcker att bara googla lite så hittar du 1000 saker om kvinnor och 0 projekt för män. 

Om det finns några så är de i så fall väldigt tysta. 

Man borde ha hört mer om feministernas mansprojekt i så fall. 
  • LindaSolis
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-24 17:53:05 följande:
    Män borde ägna sig åt detta, tycker jag. Det torde ju ligga dem närmare till hands.
    Personligen tycker jag alla borde ägna sig åt det. 

Det är många som sätter krav på att män bör bidra till att också lösa kvinnorfrågor varför kan vi inte vara rättvisa och även låta kvinnor vara med och bidra till att lösa mansfrågor. 

Men visst män kan också arbeta mer för det självklart. Bara vi låter dem få jobba med mansfrågor som de känner är problem för dem. Så vi inte går och protesterar eller tystar ner dem som vill ägna sig åt att lösa mansfrågor i samhället. 
  • LindaSolis
    Paulina P P skrev 2015-08-07 09:15:04 följande:
    Eftersom kvinnor varit förtryckta i tusentals år är det kanske inte så konstigt att man börjar med att fokusera där. Kvinnor har tex haft svårt att starta företag, dels för att banker inte vågat låna ut till dem, bilden av företagaren har varit en man, dels för att de haft hela lasset hemma att dras med. Därför har insatser för att hjälpa just kvinnliga företagare startats.

Visst får man börja där och jag har inget emot att vissa grupper vill fokusera på vissa områden, helt ok.

Men jag ser ett mönster i att när män kommer och vill lyfta sina problem så drar feministerna åt sig öronen och blir rädda att det ska på något sätt förminska deras problem och vågar inte släppa in dem på allvar i diskussionsarenan, ge resurser till mansproblemen osv. 

Hur ska de då kunna jobba för det om man inte också i praktiken tillåter frågorna att få utrymme? 

Även om man säger att de får jobba för sina problem så verkar det inte följas i praktiken utan att de får mothugg. När det istället borde välkomnas då vi snabbare når jämställdhet om vi kan jobba på två fronter samtidigt istället för bara en. Dessutom så får vi med den resterande halvan av befolkningen männen också på tåget. 

Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer