• Anonym (Hjälp!)

    Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !

    Hej.
    Jag och min sambo med barn köpte vår första lägenhet i januari. Barnet började få utslag rätt snabbt, men inte så mycket och bara i omgångar. Det tog ett tag innan jag äntligen upptäckte en lus!
    Förra veckan var Anticimex här och sprutade något pulver i barnets rum, men även i vårt trots att vi inte hittade något där för att jag ville.
    Vi har hittat två döda löss och en halvdö sen dess. Men igår morse hittade jag även vad jag är ganska säker på lusbajs, i vår säng! Den är ju kollad och sprejad runt, både ramen och madrasserna.
    Jag är känslig redan innan + att jag är gravid.
    Så jag bara gråter över det här hela tiden! Jag vet inte om jag orkar mer. Och då har det ändå inte gått lång tid och verkar inte vara så mycket. ?
    Men nu är jag säker på att det finns i vardagsrummet också om dom ändå kommit in i vårt rum. Vi tvättar och tvättar och kollar ALLT!!
    Finns det någon som varit med om det här förut som kan komma med tips eller råd? Läser bara överallt att det är omöjligt att bli av med, är det verkligen så illa?? Jag ska ha barn om några månader, tänk om det är kvar då! :'(

  • Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !
  • viseversa

    Oj hör av er till mäklaren som sålde bostaden till er. Jag tycker att detta är något man berättar till sina kunder. Har hen inte gjorde det? Antar att det INTE är okej att undanhålla sånt. För den som bodde där innan borde ha vetat om detta..

  • Anonym (Hjälp!)

    Jag har ingen aning faktiskt. Vi har väl undersöknings plikt? Lägenheten var tom på visningarna också, vilket gör det såklart svårare att upptäcka. Det är som sagt vår första bostadsrätt. Och jag har haft det väldigt jobbigt innan och känner bara att det här är droppen. Behöver stöd eller något. Få höra vad andra har för erfarenheter, för på nätet är det ju såklart bara det värsta som står. . :(

  • Maddi

    Jag kan bara beklaga. Dessutom är det inte helt säkert att faktiskt säljaren visste om detta vid försäljning, men det är nog högst troligt. Om säljaren nekar, så kan ni inte göra så mycket. 

    Men om man ska upptäcka sådan så måste väl man även öppna väggen, och man får ju inte förstöra något vid en besiktning. Men jag tycker att du ska försöka ta reda på hur det ligger till, innan du kontaktar mäklaren angående detta. Så du med har något på fötterna. Samtidigt så tror jag inte att du ska vänta för länge med att kontakta mäklaren. Så gör detta inom kort. 

  • Anonym (otrevligt)

    Jag har bott med vägglöss ett tag. Det hann bli riktigt illa innan min hyresvärd tog problemet på allvar. Nånting man bör tänka på är att vissa intuitiva reaktioner kan förvärra situationen. Exempelvis dammsugning riskerar snarare att sprida problemet till andra delar av bostaden.

    Även i mitt fall sprutades ett pulver ut i bostaden. Först ett par gången vilket hjälpte men inte tog bort problemet helt. Sedan fick en annan kille komma och göra detsamma. Troligen var han mer nogrann med att lokalisera problemet. Men det krävdes ändå två omgångar för att få slut på problemet helt. De kan ju leva i ett år och sedan vakna till liv igen de små djävlarna.

    Köpte ni begagnade möbler inför inflytten?

  • ursula

    Linda sängbenen med flugpapper .
    Har ni bastu , kör sängbottnarna i bastun, lössen dör vid 55 grader
    Lössen är där maten finns i sovrummen, lever bara på blod
    Lössen överlever flera månader utan mat
    Lönlöst att leta efter de i dagslus
    Vi blev av med dem men det tog nog ett halvår

  • Anonym (Hjälp!)

    Tusen tack för era svar! !

    Vi har med oss våra egna möbler bara. Så det kommer garanterat från lägenheten. Det finns både sprickor och hål i väggen i hans rum, som snabbt ska täckas igen när det här är klart. Det värsta just nu är att jag har känslan att det aldrig kommer gå över. Jag vet inte vad jag ska göra med alla saker. Var jag ska börja osv. . Det psykiska är nog värst. Hittade två till små döda i våra sänglådor, bara under min madrass (närmast dörren). Vi har en sån säng med lådor under som vi tömde inför saneringen, och dom grejerna står nu i vardagsrummet i ikeapåsar för det får inte plats någon annanstans, så snart är dom väl där inne också :(

    Barnet är dessutom sjuk för tillfället och vaknade hela tiden i natt. Ville inte ta upp h*n pga det här. Och så kunde jag inte somna om själv. . Han får inte ta ut sina leksaker ur sitt rum stackaren!! Det sticker och kliar över hela kroppen!

    Jag tror tyvärr inte att mäklaren kan göra något åt det här eftersom vi köpt lägenheten och det är vi som har undersökningsplikt. :-/

  • Anonym (Hjälp!)

    Ingen annan med erfarenhet av det här? ?

  • Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-02 10:38:52 följande:
    Ingen annan med erfarenhet av det här? ?
    Vad mer vill du snacka om?

    Hur längesedan var det de sprayade pulver? Effekten kommer mycket snabbt. Men det bör kompletteras med en sprayning till efter ett tag. Är det inplanerat?
  • Anonym (Hjälp!)

    Tack för att du tar dig tid! Jag är väl mest ute efter att få veta ungefär hur lång tid det kan ta. Dom sprejade i tisdags, och sen dess har vi inte hittat mycket. Sen vad jag fattar det som så ska dom komma tillbaka om 4-5 eller 6-8 veckor. Får olika information hela tiden vilket inte gör saken bättre. Vi ska köpa såna vakuumpåsar och tvätta allt vi kan som vi inte riktigt behöver just nu och sen ta ner i källaren. Och sätta silvertejp längst kanten på sängarna och möblerna. Jag är livrädd att det inte är borta till september då vi ska en liten bebis.

    Räckte det med det där pulvret två gånger för dig? Hur lång tid tog det ungefär? Vad fick du göra själv?

Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !