• Anonym (Hjälp!)

Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !

Hej.
    Jag och min sambo med barn köpte vår första lägenhet i januari. Barnet började få utslag rätt snabbt, men inte så mycket och bara i omgångar. Det tog ett tag innan jag äntligen upptäckte en lus!
    Förra veckan var Anticimex här och sprutade något pulver i barnets rum, men även i vårt trots att vi inte hittade något där för att jag ville.
    Vi har hittat två döda löss och en halvdö sen dess. Men igår morse hittade jag även vad jag är ganska säker på lusbajs, i vår säng! Den är ju kollad och sprejad runt, både ramen och madrasserna.
    Jag är känslig redan innan + att jag är gravid.
    Så jag bara gråter över det här hela tiden! Jag vet inte om jag orkar mer. Och då har det ändå inte gått lång tid och verkar inte vara så mycket. ?
    Men nu är jag säker på att det finns i vardagsrummet också om dom ändå kommit in i vårt rum. Vi tvättar och tvättar och kollar ALLT!!
    Finns det någon som varit med om det här förut som kan komma med tips eller råd? Läser bara överallt att det är omöjligt att bli av med, är det verkligen så illa?? Jag ska ha barn om några månader, tänk om det är kvar då! :'(

• Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !
  • Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-04 10:23:53 följande:
    Vi har lådor inser sängen som vi tömt. Men det är allt från väskor till böcker och papper. Måste allt det in i frysen nu? Håller teckningar och anteckningsblock m text i frysen? Vi har på två dagar inte hittat något mer :-/ Var är dom? !
    Varför har ni tömt lådorna under sängen? Ni kan aldrig bli av med vägglössen genom att städa bort dem på det sättet. Enda sättet är att ha ihjäl dem är med pulvret/giftet och då ska ni inte hålla på att städa och flytta grejer för det tar bara bort pulvret och sprider runt lössen i huset. Dessutom ställer jag mig tvivlande till om man kan ha ihjäl lössen i frysen?

Har inte anticimex eller vilka som nu har sprutat pulver förklarat detta för er?
  • ursula
    Anonym (otrevligt) skrev 2014-06-04 10:56:28 följande:
    Varför har ni tömt lådorna under sängen? Ni kan aldrig bli av med vägglössen genom att städa bort dem på det sättet. Enda sättet är att ha ihjäl dem är med pulvret/giftet och då ska ni inte hålla på att städa och flytta grejer för det tar bara bort pulvret och sprider runt lössen i huset. Dessutom ställer jag mig tvivlande till om man kan ha ihjäl lössen i frysen?

Har inte anticimex eller vilka som nu har sprutat pulver förklarat detta för er?
    Frysen funkar inte . Däremot värme över 55 grader
  • ursula

Vägglössen lägger 100 tals ägg. Någonstans har säkert någon lus lagt ägg. Vägglöss kan leva i månader utan mat

• Amanda84

Efter att ha googlat lite snabbt så kunde jag på två sekunder konstatera att det inte hjälper att lägga saker i frysen. Har inte Anticimex förklarst för er hur ni skall gå till väga? Varför har du inte kontaktat mäklaren?

• Anonym (kalle)
    Amanda84 skrev 2014-06-04 11:19:03 följande:
    Efter att ha googlat lite snabbt så kunde jag på två sekunder konstatera att det inte hjälper att lägga saker i frysen. Har inte Anticimex förklarst för er hur ni skall gå till väga? Varför har du inte kontaktat mäklaren?
    Hjälper inte , vägglöss kan förflytta sig mellan lägenheter rörgenomgångar etc.Ord mot ord, svårt att bevisa något
  • Amanda84
    Anonym (kalle) skrev 2014-06-04 11:31:04 följande:
    Hjälper inte , vägglöss kan förflytta sig mellan lägenheter rörgenomgångar etc.Ord mot ord, svårt att bevisa något

Om de nyligen har flyttat in så hade jag trots allt kontaktat mäklaren, om inte annat för att undersöka möjlighet för ersättning från gamla ägarens försäkringsbolag.
  • Anonym (otrevligt)
    Amanda84 skrev 2014-06-04 11:46:33 följande:

Om de nyligen har flyttat in så hade jag trots allt kontaktat mäklaren, om inte annat för att undersöka möjlighet för ersättning från gamla ägarens försäkringsbolag.
    Fast det är väl ändå hyresvärden/bostadsrättsföreningen som ska stå för saneringen? Dessutom bör de se till att inspektera och troligen sanera gemensamma tvättrum eftersom det är en källa för spridning.
  • Amanda84
    Anonym (otrevligt) skrev 2014-06-04 11:51:46 följande:
    Fast det är väl ändå hyresvärden/bostadsrättsföreningen som ska stå för saneringen? Dessutom bör de se till att inspektera och troligen sanera gemensamma tvättrum eftersom det är en källa för spridning.
    Jag förutsätter givetvis att TS har pratat med bostadsrättsföreningen eftersom det är anmälningsplikt om man har vägglöss.
  • Anonym (Hjälp!)

Jag har självklart kontaktat alla inblandade. Vi var tvungna att ta ur grejerna för att kunna flytta sängen överhuvudtaget, men allt ligger i ikeapåsar, alltså inte tvättade. Informationen från Anticimex har varit väldigt dålig! Har fått ringa flera gånger för att fråga saker, får ofta olika svar tyvärr. Hon idag sa att jag inte skulle frysa in grejerna. Blev orolig att dom var bland alla våra kläder , men hon sa att dom inte gillade kläder. Tyvärr tror jag inte att mäklaren kan göra något. Hon var inte bra från början! Och mäklarna hade anlitat de som städade här, och städningen var hemsk. Klagade men fick ingen hjälp. Bara mail om att dom skulle fixa och återkomma. Det gjorde dom inte trots alla sms och mail. Det jag också tänker på är att barnet leker i sitt rum varje dag där det där pulvret är. Vi har sagt att alla leksaker måste stanna i rummet, men känns ändå jobbigt att h*n rör runt där inne :-/ Ni som haft lössen, hur var det för er efter en vecka? Känns så konstigt att vi inte hittat några döda (eller levande) på två dagar. Hon på Anticimex sa att dom kommer fram var åttonde dag, kanske därför? Sen ska dom komma tillbaka och spruta om typ fem veckor, men vi ska ju iväg på semester. Måste man avboka hela semestern nu för att va hemma och locka ut dom?! Förr verkade det som dom behandlade igen efter bara fyra veckor, men inte nu?..

• ursula

Hos oss hade de inte pulver utan spray, De äldsta kanske är döda men det finns säkert ägg som inte är kläckta

Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !