Inlägg från: Anonym (Hjälp!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp!)

Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !

Hej.
    Jag och min sambo med barn köpte vår första lägenhet i januari. Barnet började få utslag rätt snabbt, men inte så mycket och bara i omgångar. Det tog ett tag innan jag äntligen upptäckte en lus!
    Förra veckan var Anticimex här och sprutade något pulver i barnets rum, men även i vårt trots att vi inte hittade något där för att jag ville.
    Vi har hittat två döda löss och en halvdö sen dess. Men igår morse hittade jag även vad jag är ganska säker på lusbajs, i vår säng! Den är ju kollad och sprejad runt, både ramen och madrasserna.
    Jag är känslig redan innan + att jag är gravid.
    Så jag bara gråter över det här hela tiden! Jag vet inte om jag orkar mer. Och då har det ändå inte gått lång tid och verkar inte vara så mycket. ?
    Men nu är jag säker på att det finns i vardagsrummet också om dom ändå kommit in i vårt rum. Vi tvättar och tvättar och kollar ALLT!!
    Finns det någon som varit med om det här förut som kan komma med tips eller råd? Läser bara överallt att det är omöjligt att bli av med, är det verkligen så illa?? Jag ska ha barn om några månader, tänk om det är kvar då! :'(

• Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !
  • Anonym (Hjälp!)

Jag har ingen aning faktiskt. Vi har väl undersöknings plikt? Lägenheten var tom på visningarna också, vilket gör det såklart svårare att upptäcka. Det är som sagt vår första bostadsrätt. Och jag har haft det väldigt jobbigt innan och känner bara att det här är droppen. Behöver stöd eller något. Få höra vad andra har för erfarenheter, för på nätet är det ju såklart bara det värsta som står. . :(

• Anonym (Hjälp!)

Tusen tack för era svar! !

Vi har med oss våra egna möbler bara. Så det kommer garanterat från lägenheten. Det finns både sprickor och hål i väggen i hans rum, som snabbt ska täckas igen när det här är klart. Det värsta just nu är att jag har känslan att det aldrig kommer gå över. Jag vet inte vad jag ska göra med alla saker. Var jag ska börja osv. . Det psykiska är nog värst. Hittade två till små döda i våra sänglådor, bara under min madrass (närmast dörren). Vi har en sån säng med lådor under som vi tömde inför saneringen, och dom grejerna står nu i vardagsrummet i ikeapåsar för det får inte plats någon annanstans, så snart är dom väl där inne också :(

Barnet är dessutom sjuk för tillfället och vaknade hela tiden i natt. Ville inte ta upp h*n pga det här. Och så kunde jag inte somna om själv. . Han får inte ta ut sina leksaker ur sitt rum stackaren!! Det sticker och kliar över hela kroppen!

Jag tror tyvärr inte att mäklaren kan göra något åt det här eftersom vi köpt lägenheten och det är vi som har undersökningsplikt. :-/

• Anonym (Hjälp!)

Ingen annan med erfarenhet av det här? ?

• Anonym (Hjälp!)

Tack för att du tar dig tid! Jag är väl mest ute efter att få veta ungefär hur lång tid det kan ta. Dom sprejade i tisdags, och sen dess har vi inte hittat mycket. Sen vad jag fattar det som så ska dom komma tillbaka om 4-5 eller 6-8 veckor. Får olika information hela tiden vilket inte gör saken bättre. Vi ska köpa såna vakuumpåsar och tvätta allt vi kan som vi inte riktigt behöver just nu och sen ta ner i källaren. Och sätta silvertejp längst kanten på sängarna och möblerna. Jag är livrädd att det inte är borta till september då vi ska en liten bebis.

Räckte det med det där pulvret två gånger för dig? Hur lång tid tog det ungefär? Vad fick du göra själv?

• Anonym (Hjälp!)

Jo, det där med resor osv vet jag om. Men nu var det tyvärr så att vi köpte en lägenhet som dom redan bodde i, hur f*n man nu kan sälja den! ! Jag har köpt silvertejp nu. Han som behandlade hos oss körde ju bara sovrummen. Inför nästa gång kommer jag be dom att spreja hela lägenheten.

Men du gjorde inget med sängen eller soffan? Eller möbler och textilier? Vi har ju innan vi visste om det här tagit med oss täcken och kuddar ut i soffan i vardagsrummet. Och barnet har ju kommit in till oss på nätterna. Är livrädd att dom nu kanske finns i soffan pga det. Jag vet inte vad som räknas som mycket eller lite löss, men eftersom vi bara hittat några få nu senaste veckan känns det som det kanske är lite ändå? Eller så är det bara att vi har massa ägg och det fungerar ju inte mjölet på Jag kan inte sova på nätterna och får sån ångest när jag tänker på att vi snart ska ha en bebis där mitt i allt ! Man läser ju om skräckhistorierna där det tagit fruktansvärt lång tid och nästan varit omöjligt att få bort :'(

Jag väntar på samtal av ordföranden i föreningen för att se hur dom gör och be dom kontakta dom som bor över oss..

• Anonym (Hjälp!)

Nu när jag satt tejp runt möblerna som går i sovrummet hittade jag en (har inte kommit fram bakom för att se om det fanns fler) lus under byrån där vi har kläder! :( Den står precis bredvid vår garderob som har skjut dörrar också! Så då är dom väl garanterat i garderoben också? ? :( Eller kan det varit så att den gått dit när den blev förgiftad bara ?

Fan alltså! Paniken sprider sig igen!

• Anonym (Hjälp!)

De jag hittat har varit döda. Men någon har varit på mig och bitit ,för jag har för första gången hittat utslag (stort) som kliar. .

Jag har hittat två mini löss under vår säng döda, en stor död under en byrå en bit från sängen. I barnets rum har jag kanske hittat typ 5 stycken. Var är resten? !?! Fattar inte varför de inte kryllar? ? Kan vi haft sån tur? ! Barnet har inte haft några fler utslag. Och förut har han haft väldigt sporadiskt, inte överallt kliande stora röda sår som man ser på nätet.

Gjorde du ingenting med kläder, tavlor osv?

Jag är livrädd att vi råkat ta med det till landet då vi haft barnets sängkläder och täcke med oss för någon månad sedan.

Och rädd att vi kanske fått det i vardagsrummet pga vi tagit ut täcken och kuddar där förut :-/

Sanerade dom alla dina rum?

Här gjordes bara i sovrummen. Och vi hittade innan bara i barnets säng. . På sidomadrasserna (växasäng).

Inga löss i silvertejpen idag, inga nya bajsspår, inga nya prickar eller döda löss.

• Anonym (Hjälp!)

Vi har lådor inser sängen som vi tömt. Men det är allt från väskor till böcker och papper. Måste allt det in i frysen nu? Håller teckningar och anteckningsblock m text i frysen? Vi har på två dagar inte hittat något mer :-/ Var är dom? !

• Anonym (Hjälp!)

Jag har självklart kontaktat alla inblandade. Vi var tvungna att ta ur grejerna för att kunna flytta sängen överhuvudtaget, men allt ligger i ikeapåsar, alltså inte tvättade. Informationen från Anticimex har varit väldigt dålig! Har fått ringa flera gånger för att fråga saker, får ofta olika svar tyvärr. Hon idag sa att jag inte skulle frysa in grejerna. Blev orolig att dom var bland alla våra kläder , men hon sa att dom inte gillade kläder. Tyvärr tror jag inte att mäklaren kan göra något. Hon var inte bra från början! Och mäklarna hade anlitat de som städade här, och städningen var hemsk. Klagade men fick ingen hjälp. Bara mail om att dom skulle fixa och återkomma. Det gjorde dom inte trots alla sms och mail. Det jag också tänker på är att barnet leker i sitt rum varje dag där det där pulvret är. Vi har sagt att alla leksaker måste stanna i rummet, men känns ändå jobbigt att h*n rör runt där inne :-/ Ni som haft lössen, hur var det för er efter en vecka? Känns så konstigt att vi inte hittat några döda (eller levande) på två dagar. Hon på Anticimex sa att dom kommer fram var åttonde dag, kanske därför? Sen ska dom komma tillbaka och spruta om typ fem veckor, men vi ska ju iväg på semester. Måste man avboka hela semestern nu för att va hemma och locka ut dom?! Förr verkade det som dom behandlade igen efter bara fyra veckor, men inte nu?..

• Anonym (Hjälp!)

Okej, hos oss har dom både pulver och spray. Hade ni mycket löss? Hade ni i barnens rum?

• Anonym (Hjälp!)

Kalle, hur länge fick ni hålla på med saneringen? Var dom där många gånger? Vi hade bara upptäckt i barnets rum. Och i helgen så hittade jag svarta prickar och utslag från vår säng. Även tre döda löss där. Så förmodligen har vi fått i vårt rum också :'( Gjorde ni mycket själva förutom att tvätta mycket? Jag hoppas att föreningen tar det här på allvar, upplyser de andra osv. Att berätta när vi säljer sen vet jag inte. Det måste ju garanterat vara borta innan vi säljer. Vi måste bo kvar många år innan vi säljer. När dom sanerat klart och säger att det verkar lugnt så kommer vi se till att alla springor osv är täppta ordentligt!

• Anonym (Hjälp!)

Ååå vilken tur att ni har en bastu! Vi har ju inte det då vi bor i lägenhet Därför är jag mer orolig för att vi inte ska få bort dom Känns som att dom aldrig kommer försvinna! Hade ni mycket? Vi hittade lite På undersidan av barnets madrass när Anticimex var här för en vecka sen. Då hade vi struntat i att städa på en vecka innan dom kom, för det var den informationen vi fick att vi skulle göra, vilket tydligen var fel. Fick för mig att jag måste tvätta ALLA våra kläder och skaffa plastlådor till dom, men på telefonen idag sa dom att det inte behövdes då lössen ändå inte gillar kläder, utan sängar och lister, sprickor typ. Jag blir mer och mer stressad och panikslagen. Ska ju ha en bebis snart mitt i allt det här ! Psyket blir fan förstört!

• Anonym (Hjälp!)

Tack för svaret! Alla svar ger mig lite svar på frågor och en gnutta hopp!

Vi har bara hittat väldigt få, så jag hoppas att det inte är fler. Det jag kom och tänka på i veckan är att vi var ute på landet för någon månad sedan och hade då med barnets täcke, och det är i det rummet vi har hittat.

Kan risken vara stor att det följt med dit då? Vi funderar på att åka dit i helgen, men jag vet inte om jag pallar att veta om ifall dom är där också! :-/

Hade ni mycket? Dom har inte tagit bort listerna utan bara sprejat runt och i dom. Måste man kanske ta bort listerna ändå? :(

Har inte hittat några löss på flera dagar.

Kan dom ligga och lura kanske?

• Anonym (Hjälp!)

Vaknade med ett bett idag på armen. Inga hittade löss ännu varken på golvet eller i tejpen runt sängen

Jag kommer bli sinnessjukt innan det här är över. Om det någonsin är över! :(

Vi som inte hittade NÅGONTING i vårt rum innan :'( fan alltså! !

• Anonym (Hjälp!)
    Kriya skrev 2014-06-06 08:07:10 följande:
    Hej TS,

löss i lägenheten är inte ett lätt problem och inget du kunnat förvänta dig när du köpte lägenheten. Om du tycker att problemet är så allvarligt att du känner att hela köpet är förfelat eller i vart fall vill ha prisnedsättning, så bör du kunna nå framgång i det rent juridiskt. I så fall är det viktigt att du inte dröjer med en reklamation till säljaren för då kan din behörighet att åberopa felet försittas. Vidare är det bäst om en jurist framställer reklamationen så att den inte sker på ett sätt som "kan vändas emot" dig. Rättsskyddet i din hemförsäkring täcker ombudskostnaden förutom självrisken (som förövrigt också ska ersättas av motparten/säljaren om denne blir tappande part).

Summa: Verkar läge att anlita jurist som arbetar med fastighetsrätt.

Tyvärr tror jag inte att jag orkar med jurister och såna saker, men funderar starkt på att kontakta mäklaren. Finns det verkligen ens en chans att få igenom någonting?

Det känns faktiskt förjävligt att det får gå till så här!

Allt känns så hopplöst! ! :(
  • Anonym (Hjälp!)

Någon som klarat sig på bara en sprayning? Vi har inte hittat något mer och när dom var här i förra veckan fanns inga tecken på vägglöss kvar. Vi bestämde oss för att inte göra en ny sanering då vi ändå åker iväg på semester flera veckor. Vi städade ordentligt i de angripna rummen. När vi var klara så tömde vi våra påsar i lådorna under sängen . Det var grejer vi haft i påsar bredvid i sovrummet. Sen när vi skulle lägga oss skulle jag bara kolla en grej i ena sänglådan och fick syn på en väldigt liten lus. Fick Panik igen!

Ringde direkt dagen efter igen till Anticimex och dom trodde att den legat i en av påsarna. Vi fick åka dit och hämta pulver som vi kunde strö ut i lådorna och runt sängen osv som vi ville. Min största skräck nu är att de ändå är tillbaka. Hur ska vi kunna ta fram spjälsäng osv till bebis som ska komma augusti/september. Tänk om dom invaderat lägenheten igen? ! :'( Eller kan det vara så att den bara legat i påsarna och väntat. Vi slängde in alla papper och böcker som legat i den lådan i frysen så får det ligga där medan vi är borta. .

• Anonym (Hjälp!)

Ja, det blir nog så att vi får väl ringa när vi kommer hem och be om en ny sanering. Kände bara att det kanske är onödigt om det inte behövs. Vi har som sagt kanske hittat sex-åtta löss sen vi upptäckte vad det var i maj. Och inga fler utslag eller tecken på löss. Det pulvret vi fått nu är det som dom använde vid saneringen , plus något mer. Kan det inte räcka med det då? Usch, blir för mycket i mitt huvud känner jag! Har det räckt med två för er? ?

• Anonym (Hjälp!)

Hoppas verkligen inte att det är det du har. Håll lite koll. Oftast får man fler bett på rad vad jag förstår. Vi Har som sagt inte haft så mycket. Kolla främst på lakanen och betten. Det är säkert ingenting, men skadar aldrig att hålla koll. Hade inte en lus lyckats följa med på barnets pyjamas ut i soffan en väldigt tidig morgon här så hade vi nog inte hittat dom förrän långt efteråt. Kolla sömmar på madrassen och lakanen.

Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !