Inlägg från: Anonym (otrevligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (otrevligt)

Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !

Jag har bott med vägglöss ett tag. Det hann bli riktigt illa innan min hyresvärd tog problemet på allvar. Nånting man bör tänka på är att vissa intuitiva reaktioner kan förvärra situationen. Exempelvis dammsugning riskerar snarare att sprida problemet till andra delar av bostaden.

Även i mitt fall sprutades ett pulver ut i bostaden. Först ett par gången vilket hjälpte men inte tog bort problemet helt. Sedan fick en annan kille komma och göra detsamma. Troligen var han mer nogrann med att lokalisera problemet. Men det krävdes ändå två omgångar för att få slut på problemet helt. De kan ju leva i ett år och sedan vakna till liv igen de små djävlarna.

Köpte ni begagnade möbler inför inflytten?

• Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-02 10:38:52 följande:
    Ingen annan med erfarenhet av det här? ?
    Vad mer vill du snacka om?

Hur längesedan var det de sprayade pulver? Effekten kommer mycket snabbt. Men det bör kompletteras med en sprayning till efter ett tag. Är det inplanerat?
  • Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-02 13:53:04 följande:
    Tack för att du tar dig tid! Jag är väl mest ute efter att få veta ungefär hur lång tid det kan ta. Dom sprejade i tisdags, och sen dess har vi inte hittat mycket. Sen vad jag fattar det som så ska dom komma tillbaka om 4-5 eller 6-8 veckor. Får olika information hela tiden vilket inte gör saken bättre. Vi ska köpa såna vakuumpåsar och tvätta allt vi kan som vi inte riktigt behöver just nu och sen ta ner i källaren. Och sätta silvertejp längst kanten på sängarna och möblerna. Jag är livrädd att det inte är borta till september då vi ska en liten bebis. smile4.gif
    Räckte det med det där pulvret två gånger för dig? Hur lång tid tog det ungefär? Vad fick du göra själv?
    När det väl gjordes ordentligt räckte det med två sprejningar. Kommer inte ihåg hur lång tid mellan sprejningarna med en eller två månader. Sen var det över även om man ett tag efter var lite orolig över att de skulle komma tillbaka.

Jag behövde inte göra något själv. Man ska helst inte ens dammsuga eftersom man då städar bort pulvret och riskerar att sprida runt lössen. De dör inte i dammsugaren utan kryper ut igen och vandrar runt i bostaden.

Jag kan även nämna att jag efter detta har blivit ganska nogrann med att leta efter spår från vägglöss när jag reser. Även lyxhotel har haft stora problem med vägglöss. Lyft på madrasser och kolla i garderober.
  • Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-02 19:07:59 följande:
    Nu när jag satt tejp runt möblerna som går i sovrummet hittade jag en (har inte kommit fram bakom för att se om det fanns fler) lus under byrån där vi har kläder! :( Den står precis bredvid vår garderob som har skjut dörrar också! Så då är dom väl garanterat i garderoben också? ? :( Eller kan det varit så att den gått dit när den blev förgiftad bara ?
    Fan alltså! Paniken sprider sig igen!
    Men var den levande eller död då?

Jag kan säga att jag hade rejält med löss. På kvällen när jag låg och läste i sängen kunde jag se flera löss klättra uppför väggarna. När jag började undersöka vad det var frågan om hittade jag skrymslen där hundratals löss gömt sig tillsammans.

Det där med tejp (eller vaselin som jag även läst) tror jag tyvärr inte hjälper. De är bra på att gömma sig och finns säkert i sängen ändå. Dessutom kan de klättra upp på väggar/tak för att sedan hoppa ner.

Vägglöss är svåra att bli av med. Pulvret de sprutar fungerar bra, men den som gör det måste vara smart och veta hur det ska användas för att maximera effekten. Den första firman som användes hos oss fick komma flera gånger och de försvann alltid ett tag men sedan började de återkomma igen. När vi bytte till en annan mer erfaren kille på en annan firma så gjorde han en väldigt nogrann undersökning och sedan räckte det med två gånger.
  • Anonym (otrevligt)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-06-04 10:23:53 följande:
    Vi har lådor inser sängen som vi tömt. Men det är allt från väskor till böcker och papper. Måste allt det in i frysen nu? Håller teckningar och anteckningsblock m text i frysen? Vi har på två dagar inte hittat något mer :-/ Var är dom? !
    Varför har ni tömt lådorna under sängen? Ni kan aldrig bli av med vägglössen genom att städa bort dem på det sättet. Enda sättet är att ha ihjäl dem är med pulvret/giftet och då ska ni inte hålla på att städa och flytta grejer för det tar bara bort pulvret och sprider runt lössen i huset. Dessutom ställer jag mig tvivlande till om man kan ha ihjäl lössen i frysen?

Har inte anticimex eller vilka som nu har sprutat pulver förklarat detta för er?
  • Anonym (otrevligt)
    Amanda84 skrev 2014-06-04 11:46:33 följande:

Om de nyligen har flyttat in så hade jag trots allt kontaktat mäklaren, om inte annat för att undersöka möjlighet för ersättning från gamla ägarens försäkringsbolag.
    Fast det är väl ändå hyresvärden/bostadsrättsföreningen som ska stå för saneringen? Dessutom bör de se till att inspektera och troligen sanera gemensamma tvättrum eftersom det är en källa för spridning.
Svar på tråden Köpt bostad med vägglöss! ! Hjälp? !