• Anonym (Kännabis)

Din granne röker cannabis, vad gör du?

Tänk er att ni bor i en hyreslägenhet. En morgon när ni kliver ut på balkongen för att möta solens varma strålar lägger ni märke till en skojig lukt, du tittar vänster och ser då att grannen röker en liten cigarett som luktar lustigt. Du kanske rent av känner igen lukten eller så lägger du ihop 1 och 1. 

Vad gör du?

Grannarna är 20-35 år, ett par utan barn men har en hund. De är okej grannar i övrigt, fester ibland men inte för ofta, musik ibland men inte jättehögt. Båda jobbar i butik. 

KÖR!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din granne röker cannabis, vad gör du?
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Ronga skrev 2014-06-08 13:03:33 följande:
    Så bara för att svenska staten säger att marijuana är KNARK så är det knark, livsfarligt och EXTREMT beroendeframkallande? Snooälla..

ENDA anledningen till att Marijuana är olagligt i Sverige och ses som någon giftig drog är enbart pga PENGAR.
    Brukar gilla det du skriver, men nu svamlar du bara!
  • korralin
    Anonym (fan granne är 80) skrev 2014-06-08 13:30:44 följande:

i vanlig ordning är det folk utan kunskap som uttalar sig att dom skulle dels slösa bort samhällets resurser, gladligen på att förstöra för sin granne.

Jag tycker att man ska belysa okunskap och ignorans där det hittas, du håller inte med?

mja alltså är ganska rejält trött på att det inte går att ha en diskussion om cannabis som inte fastnar i att två sidor kastar skit på varandra och vägrar lyssna på varandra. det är inte precis så att debatten är konstruktiv haha. samtliga cannabisdebatter ser i princip likadana ut och har du deltagit i en har du deltagit i alla typ. det händer aldrig något nytt och mmm blir trött bara av att tänka på det. 
    Mina tjejer är fucking revolutionärer, vi kastar molotovs och ni är inte som nån av oss!
  • Ronga
    Anonym (fan granne är 80) skrev 2014-06-08 13:29:15 följande:

Du borde kolla din historia bättre, det var usa och inte byggbransch, du har dock rätt i att hampa blev förbjuden med rasism som ursäkt för den utgjorde ett för stort hot mot syntetiska industrin.

Men fortfarande är vi på punkt ett, ersätta en smutsig industri som förstör jorden vi bor på med förnybar energi i form av hampa.

Ja det är dom, i motsatsen till plast vi använder så kan man slänga väck hampa producerade produkter med bättre tålighet än plast i naturen där dom helt enkelt löses upp.

Igen ser jag bara vinst här.

Det stämmer också, cannabis baserad cancermedicin är under utväkling, man har haft stor framgång mot vissa typer av tumör/cancer, cannabis olja fungerar mot hudcancer.

Igen ser man bara vinst för alla.

Du har inte gjort så jag förstår frasen bättre.

Men en "vinst för alla" ses inte allt som så, speciellt inte av mupparna på toppen. 
    För att vara lite paranoid och konspiratorisk så tror jag t.ex inte att ett botemedel mot cancer hade gjort ALLA glada, speciellt företagsmän inom medicin/apotek osv. Men det är jag ;)
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Ronga
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-08 13:33:55 följande:
    Brukar gilla det du skriver, men nu svamlar du bara!
    Och? Kunde inte bry mig mindre om du inte gillar det jag skriver. 
  • Anonym (fan granne är 80)
    korralin skrev 2014-06-08 13:34:57 följande:
    mja alltså är ganska rejält trött på att det inte går att ha en diskussion om cannabis som inte fastnar i att två sidor kastar skit på varandra och vägrar lyssna på varandra. det är inte precis så att debatten är konstruktiv haha. samtliga cannabisdebatter ser i princip likadana ut och har du deltagit i en har du deltagit i alla typ. det händer aldrig något nytt och mmm blir trött bara av att tänka på det. 

Ja tyvärr, i varenda en är det nån köttskalle som hivar en massa felaktig dynga omkring sig man får för 5000,de gången rätta till.

Tröttsamt och irriterande men så länge folk sprider faktafel eller fördomar omkring sig så är jobbet inte klart.

Ronga skrev 2014-06-08 13:35:18 följande:
    Men en "vinst för alla" ses inte allt som så, speciellt inte av mupparna på toppen. 
    För att vara lite paranoid och konspiratorisk så tror jag t.ex inte att ett botemedel mot cancer hade gjort ALLA glada, speciellt företagsmän inom medicin/apotek osv. Men det är jag ;)

Mupparna på topp tänker inte speciellt mycket, har aldrig gjort men det var du som slängde ifrån dig påståendet att allt handlar om pengar, enda anledning till att det är illegalt, bara det att det kostar pengar att hålla det illegalt.

Nej, en botemedel mot cancer skulle inte motas med glädje av läkemedels industrin som lever på att folk är sjuka, dom är inte ute efter att bota nått, om folk är friska säljs inga mediciner.

Det i sig förändrar inte mycket.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Ronga skrev 2014-06-08 13:37:41 följande:
    Och? Kunde inte bry mig mindre om du inte gillar det jag skriver. 
    Vad du är larvig, klart du bryr dig vad jag tycker!
  • Ronga
    Anonym (fan granne är 80) skrev 2014-06-08 13:42:13 följande:

Ja tyvärr, i varenda en är det nån köttskalle som hivar en massa felaktig dynga omkring sig man får för 5000,de gången rätta till.

Tröttsamt och irriterande men så länge folk sprider faktafel eller fördomar omkring sig så är jobbet inte klart.

Mupparna på topp tänker inte speciellt mycket, har aldrig gjort men det var du som slängde ifrån dig påståendet att allt handlar om pengar, enda anledning till att det är illegalt, bara det att det kostar pengar att hålla det illegalt.

Nej, en botemedel mot cancer skulle inte motas med glädje av läkemedels industrin som lever på att folk är sjuka, dom är inte ute efter att bota nått, om folk är friska säljs inga mediciner.

Det i sig förändrar inte mycket.

Kanske var dumt sagt av mig, men mycket, om inte det mesta, handlar faktiskt om pengar.
  • Ronga
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-08 13:50:14 följande:
    Vad du är larvig, klart du bryr dig vad jag tycker!
    Bara när du är djävulens vänstra hand :D
  • Anonym (Grillarn)

Om Pro-cannabis sidan skulle ta samma text och byta ut röka braj mot att snorta kokain så skulle de lättare förstå anti-cannabis sidan och kunna möta deras argument bättre.

Jag påstår inte att cannabis är nyttigt, tvärtom, det kan ställa till det en del, men istället för att jämföra det med annat knark är det mer rättvist att jämföra det med alkohol.

Ser du grannen stå och hinka i sig fem öl på balkongen klockan tio en vardagsmorgon så förstår du att det inte är nyttigt, men det ligger på samma nivå som om han skulle röka braj. Ser du han däremot snorta kokain så är det en fullt rimlig reaktion att överreagera.

• Anonym (fan granne är 80)
    Anonym (Grillarn) skrev 2014-06-08 16:59:58 följande:
    Om Pro-cannabis sidan skulle ta samma text och byta ut röka braj mot att snorta kokain så skulle de lättare förstå anti-cannabis sidan och kunna möta deras argument bättre.

Jag påstår inte att cannabis är nyttigt, tvärtom, det kan ställa till det en del, men istället för att jämföra det med annat knark är det mer rättvist att jämföra det med alkohol.

Ser du grannen stå och hinka i sig fem öl på balkongen klockan tio en vardagsmorgon så förstår du att det inte är nyttigt, men det ligger på samma nivå som om han skulle röka braj. Ser du han däremot snorta kokain så är det en fullt rimlig reaktion att överreagera.

Ingen drog ska vara illegal, det göder bara kriminella nätverk, kostar oss alla pengar och skadar slutkonsument som inte begår några verkliga brott.

Jag bryr mig ärligt talat inte ett smack om grannen föredrar att röka cannabis, hinka öl eller snorta koks, hans kropp hans liv hans beslut, så länge det görs utan att skada andra så är det fritt fram att roa sig bäst man vill.

• Crash Man
    Anonym (Grillarn) skrev 2014-06-08 16:59:58 följande:

Öh, nej. Det är väldigt svårt att debattera med "anti-cannabis lobbyn" eftersom de inte har någon jävla aning om hur verkligheten ser ut. Skillnaden mellan att snorta kokain och röka cannabis är att det är otroligt jävla mycket farligare att snorta kokain än att röka cannabis. Bara för att båsa är droger så betyder det inte att båda är lika farliga. Nu stödjer jag förvisso rätten att snorta kokain då jag anser att man aldrig ska bestraffas för skada man enbart åsamkar sig själv.

Och att hinka i sig fem öl ligger inte på samma nivå som att röka gräs. Att hinka i sig fem öl är mycket värre än att röa gräs rent skademässigt sett.
  • Anonym (ej bry,)

Skulle inte bry mig ett dugg :) 

det skadar ingen, bättre att lägga pengarna och polisresurserna på annat. 

• dessan59

Varför svarar 10 stycken att dom skulle polisanmäla??

Det låter inte klokt i mina öron. Jag tycker inte om lukten, men så länge det inte kommer

in i min lägenhet så behöver jag inte göra något. mina grannar brukar "röka på"

men så länge det stannar vid att just röka på så okej då.

Men jag är inte sen att kontakta polisen eller hyresvärden

om det blir stökigt.

• Anonym (blyg)

Jag skulle inte göra någonting. Jag har haft både grannar som supit mycket och grannar som rökt på mycket och det är inte svårt att välja om man fick. Alkisarna var asjobbiga och haschtomtarna var glada och lugna.

Det sjuka i sammanhanget är att alkisarnas beteende är helt OK i legal och kulturell mening men hachtomtarnas kan (och skall enligt vissa) polisanmälas. Glad att se att det sker en förändring i attityderna bland de yngre.

En OT-fråga (om ni ursäktar) till er som röker på: Hur hade ni reagerat om ni tog en joint på balkongen och er granne frågade om hen fick smaka/köpa loss ett gram?

• Anonym (ej bry,)
    Anonym (blyg) skrev 2014-06-09 09:37:53 följande:
    Jag skulle inte göra någonting. Jag har haft både grannar som supit mycket och grannar som rökt på mycket och det är inte svårt att välja om man fick. Alkisarna var asjobbiga och haschtomtarna var glada och lugna.

Det sjuka i sammanhanget är att alkisarnas beteende är helt OK i legal och kulturell mening men hachtomtarnas kan (och skall enligt vissa) polisanmälas. Glad att se att det sker en förändring i attityderna bland de yngre.

En OT-fråga (om ni ursäktar) till er som röker på: Hur hade ni reagerat om ni tog en joint på balkongen och er granne frågade om hen fick smaka/köpa loss ett gram?
    jag skulle bjuda för grannsämjans skull :) 

ja, hashtomtar är lugna, konstigt att man väljer alkohol framför cannabis när folk faktiskt dör av alkohol men det finns inte ett end dödsfall av att röka cannabis(om man inte kör hög, men kör man hög kör man förmodligen full då, troligare att man kör full eftersom man blir mer impulsiv av alkohol än av cannabis..och så är det olagligt...)
  • Kofot
    MxMeNow skrev 2014-06-04 12:19:06 följande:

För att?
    För att jag inte vill ha haschtomtar som röker på i den uppgång jag bor i.
  • Kofot
    Ronga skrev 2014-06-08 13:14:51 följande:
    Sen är produkter skapade av hampa väldigt miljövänligt också. Värt att tillägga!
    Inte när det hamnar i skallen på folk. De blir kokorkade och får närminne som en förvirrad husmus.
  • Anonym (Uschisch)

Jag har aldrig mött en tomte som det varit lite go i, tycker alla verkar slöa, tröga och meningslösa. 
    Därför är jag emot rökat av alla dess slag.

Tycker inte suputer tillför speciellt mycket heller och det är egentligen underligt att det är så okej att supa skallen i bitar.

Folk som knarkar pulver blir iaf ambitiösa en stund, tills livet faller i bitar.

Svar på tråden Din granne röker cannabis, vad gör du?