• Jessie 89

Min 5åriga dotter ska dra ut sin tand nästa vecka pga fistel (orolig)

För två veckor sedan upptäckte vi att dottern (5år) fått en blåsa över sin ena framtand (en som hon slog i när hon var ca 18mån och har sedan 2års ålder varit mörkare).

Det visade sig vara en fistel så domen blev att dra ut den. Dock var tanden redan vid den undersökningen lite, lite lös.

På torsdag ska vi dit och kolla in alla saker de kommer att använda och vad jag förstod ska de ge bedövningsspruta till henne.

Min fråga/or; Hur har det gått för era barn i den åldern som tagit bort en tand med bedövningsspruta?

Fick ni välja bedövningsspruta eller lugnande, eller blev det för att era/erat barn vägrade ta sprutan?

Hur lång tid tog själva förloppet från bedövningen?

Grät era barn och tyckte det gjorde ont?

Fick ni ligga med era barn på magen/ha dom i knät under själva utdragningen?

Ursäkta alla mina frågor men är så orolig. Vid själva undersökningen gick allt jätte bra, men innan dess har hon alltid vägrat öppna munnen hos tandläkaren. Kan tilläggas att hon är en känslig tjej när det gäller sina tänder..

• Svar på tråden Min 5åriga dotter ska dra ut sin tand nästa vecka pga fistel (orolig)
  • Emmisen81

Hej! Jag jobbar som tandläkare och har tagit bort många tänder på 5-åriga flickor

Barn är ju väldigt olika men oftast går det väldigt bra! Förbered henne så mycket som möjligt hemma innan, informera om att tanden ska få sov-droppar så att den sover innan den tas bort. Vanligast är att man lägger lite salva först och sedan bedövningsaprutan. Sprutan sticks lite grann. Det är bättre att hon vet om det. En del föräldrar säger att det inte kommer att kännas alls men då känner sig barnet lurat om det ändå känns lite och det kan bli svårt att få barnet att lita på att det inte känns att ta bort tanden sen.

Efter bedövningen känner man att tanden och tandköttet sover ordentligt. Sen tar det bara några sekunder att ta bort tanden! Det gör inte ett dugg ont men kan spänna lite och knaka lite.

Det bästa du kan göra i förväg är att informera henne om vad som kommer att hända och kanske locka med någon bra belöning efteråt

Ibland har vi barn som inte vågar eller vill, vi brukar truga ett tag men fungerar det inte tvingar vi aldrig utan då sätter man bara upp en ny tid!

Lycka till

• Jessie 89
    Emmisen81 skrev 2014-06-04 15:25:03 följande:
    Hej! Jag jobbar som tandläkare och har tagit bort många tänder på 5-åriga flickor smile1.gif
    Barn är ju väldigt olika men oftast går det väldigt bra! Förbered henne så mycket som möjligt hemma innan, informera om att tanden ska få sov-droppar så att den sover innan den tas bort. Vanligast är att man lägger lite salva först och sedan bedövningsaprutan. Sprutan sticks lite grann. Det är bättre att hon vet om det. En del föräldrar säger att det inte kommer att kännas alls men då känner sig barnet lurat om det ändå känns lite och det kan bli svårt att få barnet att lita på att det inte känns att ta bort tanden sen.
    Efter bedövningen känner man att tanden och tandköttet sover ordentligt. Sen tar det bara några sekunder att ta bort tanden! Det gör inte ett dugg ont men kan spänna lite och knaka lite.
    Det bästa du kan göra i förväg är att informera henne om vad som kommer att hända och kanske locka med någon bra belöning efteråt smile1.gif
    Ibland har vi barn som inte vågar eller vill, vi brukar truga ett tag men fungerar det inte tvingar vi aldrig utan då sätter man bara upp en ny tid!
    Lycka till smile1.gif

Tack så jätte mycket för ditt svar! 

Vi har sagt till henne att det kommer kännas lite när sprutan tas (vilket hon också säger till sina vänner som hon berättar för), och så ska vi få komma in i morgon för en genomgång av sakerna de ska använda när de tar bort den och hur. :) Ja självklart kommer hon få en belöning, då vi själva vet hur otäckt man tycker det är att dra ut en tand. Hehe.

Det jag mest undrar nu är varför denna fistel nu börjat försvinna? När vi var inne sist var blåsan ganska stor och varfylld, nu är det enbart en utbuktning - utan var. Vi såg att det var lite vitt gegg uppe vid tanden/tandköttet och tänkte om varet nu börjat sippra ut där istället för vid blåsan?!

När de röntgade såg de att rötterna var helt borta från tanden som ska ta bort och den "nya" ligger och trycker på ganska tätt bakom. Tänkte om det gör förloppet lite snabbare?

Har känt mig jätte orolig för detta men tackvare ditt svar känns det hela lite lättare att ta sig igenom, i hopp om att de lägger lite salva på innan. :) Hehe.

• Dasha

Min dotter 4,5 år ramlade i höstas, och fick dra ut en tand.

Nyligen fick hon dra ut en till tand, för att den skadades också och började göra ont.

Det gick till bra, i flera etaper:

1. Hemma - alvedon.

2. Hos tandläkare: lugnande medicin + saft.

3. 40 minuters bokläsning i specialrummet

4. bedövningssalva.

5. Bedövningssprutor (flera)

6. Tog bort tanden.

Pappan var med första gången, och han tyckte det var otäckt att se sin 4-åriga dotter bete sig som berusad efter lugnande medicin. Han var mycket spänd före andra gången, då jag skulle också vara med.

Andra gången gick det bättre, förmodlingen fick hon  inte lika mycket lugnande medicin, utan läkaren och sköterskan höll på i en evighet med bedövande sprutor i tandköttet.
    Mannen sa att det gick mycket bättre andra gången:

1. Hon var inte som berusad (vinglade inte, stönade inte, pratade inte strunt).

2. Tandläkare och sköterskan var underbara, passade presis för vår dotter: jättegulliga, unga, söta, hela tiden babblade på (dottern också babblade på, till och med under sprutningen och borttagggnigen), pratade prinsessor och rosa kläder med henne (det som gäller för vår dotter just nu), sa att hon var underbar, modig och stark (det vill hon alltid höra).
    Hon fick räkna till 10 högt vid varje spruta, kanske 5-6 gånger, och sedan 2-3 gånger på engelska. Det var många sprutor! Jobbigt att se på, men hon tog det bra!

3. Tanden togs bort på en vips! Mannen sa att det tog lång tid förra gången.

• Dasha

Glömde att säga: den gången när jag var med, grät hon inte. Hon var ganska nöjd och intresserad.
    Hon var bara rädd efteråt, att bedövningen inte skulle gå över.

• Dasha

första gången satt hon i mannens knä.
    andra gången satt hon själv och vi satt i stolarna bredvid.

• Jessie 89

Var på besök idag och hon fick gå igenom alla etapper som de ska utföra på tisdag.

Hon fick salvan och sedan stack dom med den böjda vassa instrumentet (heter??)
    Och sedan stack dom henne med sprutan (utan bedövning såklart!) efter det visade hon hur själva tången såg ut som de ska dra ut tanden med.

Hon var jätte duktig på bara denna lilla "övning", låg helt still i stolen, lyssnade på vad tandhygienisten sa när hon berättade och verkade inte alls vara så bekymrad över sprutan alls! :)

Just nu känns det bra, nervositeten har lagt sig eftersom det gick så himla bra idag, fick känna Hur det kommer sticka till på tisdag när bedövningen tas m.m. Hoppas nu på att tösan inte blev avskräckt men hon var så glad efteråt :)

• cosinus

Lite sent kanske men min son har plockat ut 2 tänder hos tandläkare med bedövning, båda var relativt lösa så det var inget stort våld som behövdes utan det var själva bedövningen som han tyckte var jobbig.

Han var 7 när det gjordes och han var så rädd så fötterna började skaka och sen hela kroppen. Men grejen är den att han har fått vara hos tandläkaren rätt mycket och de har fått (och kommer få) bråka en hel del med hans tänder så han är liksom lite bränd från det.

Men bedövningen har varit ok ändå, han har legat själv och jag har hållit honom i handen. Sagt att jag räknar till 10 och så är det klart sen och så har jag fått anpassa räknehastigheten mot hur mycket tid tandläkaren behöver men för honom har det ändå hjälpt att liksom ha ett slutmål.

Han har även behövt bedöva för att laga hål och även där är bedövningen det jobbiga, sen är han rätt obrydd.

• Jessie 89

Tack för alla era svar!  Allting gick jätte bra och hon låg helt stilla under hela förloppet och var så stolt (även jag såklart!) när det var över. Tandläkaren blev mycket förvånad över hur lugn hon var och hur stilla hon var, extra leksaker fick hon efteråt utav tandläkaren och sköterskan pga att hon var så duktig. Inte ett ljud sa hon, låg och gjorde precis som hon blev tillsagd och inte en enda gång ville hon resa sig upp och gå därifrån. Jag är himla stolt!! Det var som om hon hade gjort det flera gånger tidigare.. :)

Svar på tråden Min 5åriga dotter ska dra ut sin tand nästa vecka pga fistel (orolig)