Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

trösta-missfall

TS, eftersom du själv inte verkar förstå skillnaden på missfall och att förlora ett barn ska göra det väldigt tydligt för dig.

I vecka 23 är det ett barn, i vecka 9 ett foster/embryo och alltså inte livsdugligt. Min brorsson föddes i vecka 23 och är idag en stor och stark 18 åring. Ett missfall i vecka 9 kan ALDRIG leda till ett livsdugligt barn"

Foster i vecka 9...

Bebis född i vecka 23...

Kan du kanske se skillnaden nu?

• Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 09:04:53 följande:
    Jo jag har en ganska bra relation med hennes sambo, men han står ju på hennes sida. Sen ringde han pappa nyss och sa till honom att inte ringa min mamma, för hon mår otroligt dåligt över detta som har hänt. Mamma och pappa gjorde slut för länge sedan, men han skällde ut henne för enligt han bryr hon sig mera om sitt döda barn en det levande hon har dvs mig.
    Men det är väl klart som fan hon sörjer. Eller tycker du att hon inte skulle sörja dig om du dog om hon hade andra barn i livet? Är du på riktigt?
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 16:31:04 följande:
    Men tycker inte du hon behandlar mig illa?
    Nej, för hon är i chock och djup sorg. Det är klart att hennes sambo förstår henne och att dom kan trösta varandra. För han har också förlorat ett barn.

Din pappa verkar vara ett riktigt jävla stolpskott, ursäkta uttrycket men man gör inte som han gjort när någon förlorat ett barn. Hans partner förlorade ett embryo, din mamma ett barn som skulle är ditt syskon, som du skulle få se växa upp..

Hur kan man vara så känslokalla som du och din pappa är..
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 15:14:49 följande:
    Jag är ledsen och behöver hennes hjälp nu, men hon kan inte hjälpa mig med plugget som hon annars alltid brukar göra
    Din fantastiska pappa får väl ställa upp och hjälpa dig, eller är han för upptagen med att trycka ner någon som sörjer?
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 16:46:11 följande:
    Han är bara ledsen för hon behandlar mig illa, hennes man får krama henne men inte jag. Jag får känslan att hon tycker om han mer. Det gör hon säkert, men nu till frågan vågar jag hälsa på barnet?
    Han är ledsen? undrar som den som skrivit ovan om han har någon form av empatistörning? För uppenbarligen klarar han inte av att sätta sig in i andras känslor... Hon behandlar dig inte illa, hon är som vilken annan som precis förlorat sitt barn. Hennes sms till dig som du citerat hör ovan bevisar bara hennes sorg där hon skriver att hon inte haft för avsikt att såra dig. Kan du inte ta till dig sånt?

Som jag skrev ovan har hon OCH hennes sambo gått igenom det värsta man kan gå igenom, förlora ett barn. Något jag för guds skull hoppas att du aldrig kommer behöva uppleva. Dom har ett band, DOM har tillsammans förlorat SITT barn. Att hon bara vill tröstas av honom är därför inte konstigt, utan något helt normalt... 
  • Sweet life

Och ja, du borde se ditt syskon för det är nog först då du kan förstå att det faktiskt är ett barn det handlar om och varför din mamma mår så dåligt som hon gör. Tänk dig att det där lilla barnet skulle sprungit omkring hemma hos din mamma och avgudat dig som storasyskon... 

Barn som är döfödda eller dött strax efter födseln ser oftast ut som sovande barn. 

• Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 16:52:40 följande:
    Men varför skulle min pappa bry sig om henne? Han tycker inte om henne. Han blev bara sur när hon inte lät mig vara nära henne och bara låg och grät. Dessutom känner hon inte ens barnet, det är hemskt det som hände men det är inte bara henne det är synd om
    För att han är en normalt funtad människa? Men uppenbarligen inte.. Jag känner för folk jag inte ens känner som förlorar sina barn. För det är som sagt det värsta man kan gå igenom!

Vem mer förutom din mamma och hennes sambo är det synd om? Dig, så klart för du har förlorat ett syskon. Men det är inte synd om dig för att din mamma inte vill kramas, hon klarar uppenbarligen inte av det just nu. Så låt det bara vara! Man ska aldrig tvinga sig på någon som är i sorg, låt henne komma till dig om hon vill. Men visa att du finns där för henne. Eller ja, börja visa det. Genom att svara på sms och i telefon! 

Frågar igen, om DU dog skulle du tycka att hon skulle gå vidare utan att sörja och må dåligt bara för att hon hade fler barn? Vi kan vända på historien. Hon hade ett barn och du var barnet hon förlorade i graviditeten... Kan du svara på det? För jag har ställt frågan tre gånger nu......
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:07:03 följande:
    Hon har självklart rätt att vara ledsen, har aldrig sagt att hon inte får det. Men det värkar som om hon bara ska prata med mig när hon själv känner för det. Sen är det klart hon är ledsen bebisen är ju hennes allt, hon fick bebisen med den killen hon älskar mest. Och ingen betyder säkert mer för henne än bebisen och självklart hennes sambo. Kollade igenom hennes Facebook där la hon upp en bild på bebisens lilla fot och hennes hand. Hon har fått massa kommentarer på den bilden.
    Ja, och det är sorg funkar. Man måste få ha rätt att prata med folk oavsett vem det är när man själv känner för det. När min mamma gick bort pratade jag inte ens med varken bonusdotter eller make på nästan en vecka... 

Ja, och vad var det som är fel med att hon fått massa kommentarer på den bilden? Förstår verkligen inte varför du är så grinig över det här.

Träffa ditt syskon, visa din mamma att du finns för henne OM och NÄR hon orkar med det och säg till din pappa att han ska sluta kalla DIN mamma för ragata osv. För det är verkligen inte hans uppgift att trycka ner någon som redan är i djup sorg. Tror ni det blir bättre?
  • Sweet life

Och fortfarande inget svar på min fråga om det var ombytta roller... Vågar du inte svara på den eftersom du vet att du tänker så fruktansvärt fel om din mammas skyldigheter till dig?

• Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:17:37 följande:
    Förlåt men vad är det du vill att jag ska svara på, vilken fråga? Vad betyder egentligen ragata? Ska jag kommentar något på bilden? Isf vad kan jag skriva
    Hur hade du tyckt om det var du som dött och din mamma hade fler barn? Skulle hon gått vidare som om inget hänt och gjort saker hon egentligen inte orkar eller klarar av bara för att "hon har ju faktiskt fler barn"?

Ragata är i rätt användningsområde en "äldre argsint och grälsjuk kvinna". Men används som nedvärderande ord i dagens samhälle när man menar att någon är otrevlig, elak, dum i huvudet..
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:26:07 följande:
    Skulle jag dö skulle jag ändå inte känna någonting, dessutom så har hon haft mig i 16 år, bebisen är ingen person hon känner. Klart det gör ont, men jag mår själv dåligt och hon vill inte ens hjälpa mig.
    Men hon KAN INTE hjälpa dig för hon har fullt upp med att själv klara av att hålla ihop efter att förlorat ett barn...

Ok, du skulle inte känna något.. Då vet jag vart din empatinivå ligger på. Tack för svaret, då förstår jag varför du resonerar som du gör med att det är DIG det är mest synd om..

Lycka till i framtiden och jag hoppas som sagt att du ALDRG själv behöver uppleva en förlust av ett barn, fött som ofött.
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:46:10 följande:
    På bilden med bebisens fot skrev otroligt många en massa kommentarer! Vad kan jag skriva, vill också kommentera något men vet inte vad
    gör bara ett <3 Man behöver inte skriva mer om man inte vet vad man vill säga. 
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:51:48 följande:
    Kan jag skriva typ älskar dig mamma eller låter det fel?
    Det kan du absolut skriva. 
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:56:07 följande:
    Jag tänker mer på om hon inte svarar på min kommentar. Vet inte om hon tycker jag är jobbig
    Det kommer hon inte tycka, inte utifrån det smset du postade tidigare i tråden.
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 17:59:23 följande:
    Är det fel om jag typ lägger upp bilden på bebisens fot som omslagsbild, tror du hon blir arg då?
    Nej, det tror jag inte.. Det är ditt syskon och jag tror att om du visar att du sörjer henne så tror jag även att din mamma kan ta till sig mer att du faktiskt bryr dig och vill din mamma väl och att du finns för henne.

skriv också ett sms till din mamma där du berättar hur mycket du älskar henne. Utan att skriva något om att du känner dig bortstöött.
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 18:05:20 följande:
    Skrev bara jag älskar dig! Hon är ju på sjukhuset då hon förlora mycket blod. Kanske inte är lämpligt att fråga om begravningen.
    Nej, jag skulle vänta lite med det. Men, om du känner att du skulle vilja se bebisen så säg det till henne. Tror det kan betyda mycket för din mamma.
  • Sweet life
    Anonym (:() skrev 2014-06-05 18:12:39 följande:
    Hon och hennes sambo fråga om jag ville se, men varför vill dem att jag ska se henne? Är rädd för att se en död människa, har aldrig gjort det. Pappa vill inte att jag ska se barnet, han vart arg när hon fråga. Bebisen fick iaf ett fint namn

Sjukvården rekommenderar att man erbjuder sin familj och vänner att träffa barnet. För det blir mer verkligt att dom som förlorat barnet faktiskt ÄR föräldrar. Men det är inget tvång, ingen kan tvinga dig och du kan förklara att du är rädd för att det ska se obehagligt ut osv.

Vad din pappa vill är inte relevant alls, utan du ska göra vad du vill och det som känns bra för dig. 

Svar på tråden trösta-missfall