att han har makten över dig beror egentligen på att han bit för bit bryter ner dig , ditt självförtroende raseras sakta men säkert och han matar dig med så mycket negativt att du till sist börjar tro det han säger .
Du börjar liksom alltihopa med att känna stor hopplöshet och den gör dig handlingsförlamad, skulle du börja tänka på att hitta lägenhet , ringa för hjälp osv kommer din första tanke vara att "oj vad jobbigt, oj vad omständigt, nej jag får se hur jag gör, inte idag, och nu har han faktiskt varit snäll ett tag" osv...
Hela tiden finner man automatiska ursäkter för att inte gå därifrån, man kan känna trygghet inför det välbekanta man ändå har och känner fullständig panik inför att gå därifrån. Du vet din identitet i ert äktenskap, du är fru och mamma. Men vem är du om du lämnar? Vem ska du bli ? Det kan vara oerhört skrämmande.
och det man känner igen, det invanda och trygga är det som gör att man går tillbaka. Man minns kärleken och man minns det som man blivit lovad. Nu den här gången ska det bli bra, den här gången håller han vad han lovar. Den här gången ska jag verkligen bli den fru han verkligen vill ha. Kanske också tanken på att han hittar en annan blir jobbig, ska en annan kvinna få mannen jag älskar? Det blir ångest.
Att bli ifråntagen sin självkänsla och självförtroende är också ganska bekvämt på många sätt. Man kan gå runt och ha sitt liv och vara rätt skönt radiostyrd. Man behöver inte ta några beslut , man vet hur dagarna ser ut i det stora hela, inga överaskningar och man finner sig i det mesta. Att då behöva själv ta beslutet att gå därifrån blir motigt, att själv få börja tänka igen och få börja känna. Kroppen slår ifrån och går i försvar , psyket strejkar och tar inte in informationen. Det är enklast att stanna kvar. ångesten sliter inom en. Förnuftet vet att man borde gå, gå och gå och aldrig komma tillbaka. Men hjärtat och hoppet säger stanna, det kan ju vara något bra i det här också. Inte behöver man flytta för att det ska bli bra, han har ju lovat, jag har lovat. Det skulle säkert funka om jag bara... om han bara....
Illusionen av hur det perfekta parförhållandet ska vara är det som gör att man går tillbaka. Partnern vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att få en att stanna - det är klart han vet det - det är ju han som skapat den du är ...
Rädsla och hot följer med. Går du får du inte träffa ditt barn något mer. Går du ska alla få veta vilken hora man är, går du får inte ta med dig något du äger. Alla ömma punkter som går att trycka på trycker partnern på när man säger att man ska lämna. Lämna mig och se hur länge du klarar dig utan mig säger han med ett flin...
Det här är psykologiskt spel helt enkelt. Du måste genomskåda honom och hans bluff för att lyckas hålla dig därifrån.