Nyfiken gul skrev 2014-06-15 14:49:20 följande:
fast egentligen handlar det inte alls någonstans om att man är redo.
Det var ren flytkplanering. Jag insåg att jag skulle dö om jag stannade kvar och det var ren och skär dödsångest som fick mig att handla. Det var iskallt planerande som höll mig uppe. Tanken på att överleva.
Hela min kropp skrek - fly fly fly fly. och det var det som min planering handlade om.
och jag planerade min flykt så det inte fanns någon väg tillbaka helt enkelt för att jag visste att jag skrev under min dödsdom om jag stannade kvar eller återvände. Om inte han tog död på mig skulle jag ta mitt eget liv. Att dö eller dödas - det var frågan...
Så när jag ringde min vän var det att fly. Jag tog mina två kassar och mina fotoalbum under armen och flydde.
så det handlar inte om att man ska vara redo, det handlar om att man måste inse att det inte finns några alternativ. När man får den insikten är det bara att kliva ut genom dörren och fly. Punkt.
En sak som jag upplever om och om i mitt jobb med misshandlade kvinnor är att de som lämnat innan de är redo ( och då menar jag att man är redo i huvudet, är färdig med relationen) är de som återvänder.
Sen kan man hamna i akuta situationer som gör att man måste lämna på stört.
Men även då är det många om går tillbaka om de inte var färdiga med relationen eller sin egen situation i huvudet.
Det jag menar är att det är kvinnan själv som vet när hon kan lämna, hon skall inte plockas bort av oroliga släktingar, eller vänner. Risken är då enorm att hon går tillbaka och att våldet trappas upp. Den skuld hon då känner gentemot de som bara ville hjälpa henne kan hålla henne ifrån att prata om det våld hon råkar ut för ( igen) Mellan 5 och 7 gånger tar det i snitt för en kvinna att lämna en destruktiv relation.
jag upplever att du ändå var klar, redo, nr du bestämde dej för att göra en flyktplanering och sen genomföra den. Hade du inte varit klar, så hade du kanske gått tillbaka efter en tid borta från mannen.
Grattis till att du kommit därifrån