• Ramborg

Spädbarn i eget rum?

Om du väljer att ha bebisen i ett annat rum kommer det att bli jättejobbigt på nätterna. Katten kommer smita efter dig in till bebisen varenda gång du går i den dörren, och så måste du leta rätt på den och få den på rätt sida dörren innan du kan söva om bebisen. Och tro mig, varje extra moment på natten är värt femtio gånger mot samma sak på dagen!

Du skapar extra svårigheter för dig själv under bebistiden om du väljer bort att redan nu vänja katten vid att sova utanför.

42.
  • Ramborg
    Ingensolstråle skrev 2014-06-05 10:37:28 följande:
    Tack för alla svar! Jag tror absolut att katten överlever med stängd dörr, jag däremot är väldigt lättväckt och tänker mer att jag kommer behöva all sömn jag kan få när bebis kommit och att det kan bli lite svårt med en katt jamandes utanför dörren. Får göra ett nytt försök att ha dörren stängd nu innan så att hon vänjer sig..

Ni som har/haft katt som gärna vill vara i sovrummet på nätterna.. Är det ett helt förbjudet rum för katten då eller har ni haft öppet under dagtid? Är väl antagligen bäst att visa att det inte är okej för henne att vara där oavsett så att hon inte blir förvirrad kanske.

Vår katt får vara i sovrummet dagtid, och om min man är bortrest låter jag henne sova i hans säng. Men vanligtvis stänger vi dörren vid trappan på nätterna, så hon kommer inte upp till sovrummen alls. Det blev för jobbigt att låta henne vara på övervåningen med sovrumsdörrarna stängda när vi behöver gå in till barnen eller på toa. Hon smiter in då, och så får man tända för att hitta henne, och så väcker man varann.
    42.
  • Ramborg

För övrigt har båda mina barn sovit bättre i eget rum. De är 3 år respektive 4 månader gamla. Som inlägg nr 7, vi flyttade dem efter ett par månader och efter det sover både vi och bebisen bättre.

42.
Svar på tråden Spädbarn i eget rum?