Inlägg från: Ingensolstråle |Visa alla inlägg
  • Ingensolstråle

Spädbarn i eget rum?

Har en fundering kring kommande familjemedlemmen och hur vi ska göra då det är dags att sova. Helst vill jag såklart ha bebis i samma rum som vi sover, problemet är att vi har två innekatter varav honan är väldigt "klängig" och klarar inte av när vi stänger dörren då vi ska sova. Vi har provat att vänja henne men slutar med att jag öppnar dörren då hon står och jamar utanför som en tok! Kommer inte våga ha öppen dörr till rummet där bebisen sover då jag vet att hon gärna hoppar i spjälsängen, så alternativet blir väl då att skaffa en babyvakt och ha bebis i eget rum. Någon som också har katter som har något tips eller haft liknande problem, har vi tur vill hon inte lika gärna komma in i rummet när bebis kommit men tveksamt då hon inte har någonting emot barn.

• Svar på tråden Spädbarn i eget rum?
  • Ingensolstråle

Tack för alla svar! Jag tror absolut att katten överlever med stängd dörr, jag däremot är väldigt lättväckt och tänker mer att jag kommer behöva all sömn jag kan få när bebis kommit och att det kan bli lite svårt med en katt jamandes utanför dörren. Får göra ett nytt försök att ha dörren stängd nu innan så att hon vänjer sig..

Ni som har/haft katt som gärna vill vara i sovrummet på nätterna.. Är det ett helt förbjudet rum för katten då eller har ni haft öppet under dagtid? Är väl antagligen bäst att visa att det inte är okej för henne att vara där oavsett så att hon inte blir förvirrad kanske.

• Ingensolstråle

Vi bor i en lägenhet och har bara ett plan och att stänga in katterna i ett enda rum är inget alternativ, de är innekatter då många katter försvunnit, förgiftats och annat i området vi bor i.. Annars hade jag gärna haft dem som utekatter men är rädd om dem då de är som vilka familjemedlemmar som helst. Får prova att vänja henne nu och går det inte så går det inte, då får bebis ha ett eget rum helt enkelt. Tvivlar på att barnet dör pga att han/hon inte sover i samma rum som mig och likväl som katten kan väcka mig så kan hon även väcka bebisen så ett eget rum är främst för bebisens säkerhet och välmående. Har hört en del spädbarn som dessutom sover bättre i eget rum så tror man får prova sig fram helt enkelt.

• Ingensolstråle
    Natulcien skrev 2014-06-05 12:25:02 följande:
    Socialstyrelsen skrver i alla fall så här i sin skrift för att minska riskerna med PSD: "det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna" Sidan 15 i skriften: www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014...

Låter jobbigt att bebisen inte kan sova i ett rum själv utan att det ökar risken för psd, spädbarn sover väl en hel del även dagtid och då innebär det att jag måste befinna mig i samma rum då för att inte öka risken för psd.
  • Ingensolstråle
    isolande skrev 2014-06-05 14:17:13 följande:
    Ingen katt hade någonsin fått påverka min sömn eller kommit före bebisen. Den hade fått en vecka på sig att sluta jama utanför dörren, sedan hade den fått bo någon annanstans om det inte gick.

Resonerar du likadant när det gäller dina barn? Man får prova sig fram till bästa lösningen men ett husdjur är enligt mig ingen sak som man gör sig av med så fort det blir lite jobbigt, sen är ju inte alla människor djurvänner så alla tänker väl inte som jag där antar jag.
  • Ingensolstråle
    Natulcien skrev 2014-06-05 22:06:15 följande:
    Självklart dör inte en bebis, per automatik, bara för att man lägger hen i ett annat rum! Bebisen dör inte heller, per automatik, om du låter hen sova på mage eller röker i dess närhet. Men alla dessa faktorer innebär en förhöjd risk för PSD. Sen avgör ju var och en hur stora risker man vill ta med sin bebis, såklart...

Jag hade, i alla fall, aldrig lagt ett nyfött spädbarn ensamt i ett rum p.g.a. en katt!

Om vi bortser från katten en stund och om man nu ska ta hänsyn till att barnet behöver ha sin mamma i närheten då det sover, pga av min andning eller ljud eller vad det nu stod i länken ovan så innebär det att jag med andra ord måste befinna mig i samma rum som barnet hela tiden då det sover?

Är det inte så att spädbarn sover väldigt mycket under första tiden, så om barnet inte kan sova i eget rum under natten så borde jag då också vara i samma rum även då barnet sover under andra delen av dygnet..Annars borde ju det vara lika illa?
  • Ingensolstråle

Kattens behov kommer absolut inte gå före bebisens. Jag sökte efter tips från andra som kanske också har katt, men att ge katten en vecka att vänja sig tycker ju jag låter lite hårt.

• Ingensolstråle
    PrinsessanLeia skrev 2014-06-07 08:29:44 följande:

Precis detta jag menar, att man måste vara i närheten av barnet konstant då det sover för annars finns risken för psd.. Inte bara nattetid då för då ska det ju vara så alltid när barnet sover. Låter befängt....
  • Ingensolstråle

Självklart vill man vara nära sitt barn men man måste ju kunna gå ifrån, gå på toaletten osv.. Låter inte sunt att inte kunna göra det. Inte konstigt barnen inte vill sova i eget rum då de blir äldre heller då..

• Ingensolstråle
    Lillaloppa skrev 2014-06-07 11:12:42 följande:
    Var också orolig för detta då sonen skulle komma, han är nu 9 månader. Har två innekatter som alltid haft tillgång till alla rum. De visade också intresse för spjälsängen innan sonen föddes, men har varit mycket försiktiga och avvaktande sedan han kom. På sin höjd har de sovit vid våra fötter. Nu åker de dock ut i tvättstugan på natten, men det är för att de kommer in på natten och jamar och vill ha uppmärksamhet. Visa tydligt att spjälsängen är förbjudet område. Läste att man kan lägga ex plast i sängen, innan bebisen kommer givetvis, för att ev förhindra att katten lägger sig där.

Tack för tipset, tänkte jag skulle testa lägga folie i sängen om de skulle smita in i sovrummet. Ska först ge det ett ordentligt försök till att ha dörren stängd om natten. Får köpa öronproppar nu innan bebis kommer så får hon jama så mycket hon vill. Förhoppningsvis fattar hon till slut :)
  • Ingensolstråle
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 21:08:46 följande:

Jag, som mamma, hade tagit en madrass in till barnets rum och sovit där med barnet och fortsatt försöka avvänja katten med att sova i sovrummet.

Hade tyvärr inte funkat, antingen hade hon fortsatt jama utanför vårt sovrum och då hade sambon släppt in henne till slut då han vaknar av henne och behöver sin sömn då han jobbar. Eller så hade hon istället jamat utanför rummet där jag och bebisen sover.

Vi har en vattenflaska vi brukar använda men hjälper inget vidare.

Tror vi helt enkelt kommer att ha dörren öppen, ska flytta in spjälsängen ett tag innan bebis kommer och visa att det inte är okej för henne att var där och förhoppningsvis är hon inte heller intresserad när det ligger en bebis där sen.
Svar på tråden Spädbarn i eget rum?