Inlägg från: Anonym (mjg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mjg)

en "gråterska"?

Fick mig berättat på jobbet häromdan av en kollega att det finns något som kallas "gråterska". Aldrig hört men som man brukar säga "gammal är äldst" när man pratar med någon som är gammal och vis. Men till det hela nu är att man har detta som en personlighet. Man tar till gråten när man hamnar i knipa. Vi har flera "gråterskor" på jobbet att så fort det går emot dem och inte får sin vilja igenom eller det blir bråk så gråter dem helt öppet. Känner ni igen detta??
    Innan visste jag inte om ordet men nu när man tänker på det så finns det ju hur många "gråterskor" runt mig. Helt enkelt istället för att bli aggeterad och skälla så gråter man.

• Svar på tråden en "gråterska"?
  • Anonym (mjg)
    Anonym (vid vak) skrev 2014-06-05 10:44:19 följande:
    Gråterskor kallades in förr när en person avled. Det finns faktiskt fortfarande i vissa kulturer. Det är några kvinnor som faktiskt sitter och storgråter vid kistan. Men din kollega kanske menade nåt annat?
    jag menade inte sådana gråterskor. Dem vet jag om. Däremot beteendet att stört böla så fort det är något som egentligen inte är så allvarligt eller farligt. Hur skulle världen se ut om alla gick och bölade så fort de inte fick som de ville. Mina jobbarkompisar, kvinnor (kanske finns en och annan man med) så jag hänger inte ut kvinnor för det. Kvinna som jag är själv. Men dem gråter för minsta lilla.

• Anonym (mjg)
    Anonym (***) skrev 2014-06-06 07:45:03 följande:
    Hej
    Under mina tio år på jobbet har det hänt att jag har gråtit kanske 5-6 gånger så folk har märkt det. Desto fler gånger i ensamhet/ på toaletten.
    Känns hemskt att du mår som du gör.
    Men dessa kvinnor på mitt jobb skriker rakt ut, blir hysteriska och gråter så de istället får gå och sätta sig och bli tröstade av chefen. Gör en grej av det. Det är en "gråterska" i min kollegas ögon.
  • Anonym (mjg)
    taquine skrev 2014-06-06 12:27:28 följande:
    Men herregud var jobbar du? Har aldrig varit med om och då jobbade jag ändå inom vården med mycket svårt sjuka  i många år. Är man proffesionell  så går man antingen undan eller väntar till man kommer hem .  
    jag jobbar inom vården, visst att vi har det "tungt" emellanåt med patienter och ett stressigt yrke...
Svar på tråden en "gråterska"?