• Anonym (mjg)

en "gråterska"?

Fick mig berättat på jobbet häromdan av en kollega att det finns något som kallas "gråterska". Aldrig hört men som man brukar säga "gammal är äldst" när man pratar med någon som är gammal och vis. Men till det hela nu är att man har detta som en personlighet. Man tar till gråten när man hamnar i knipa. Vi har flera "gråterskor" på jobbet att så fort det går emot dem och inte får sin vilja igenom eller det blir bråk så gråter dem helt öppet. Känner ni igen detta??
    Innan visste jag inte om ordet men nu när man tänker på det så finns det ju hur många "gråterskor" runt mig. Helt enkelt istället för att bli aggeterad och skälla så gråter man.

• Svar på tråden en "gråterska"?
  • Anonym (vid vak)

Gråterskor kallades in förr när en person avled. Det finns faktiskt fortfarande i vissa kulturer. Det är några kvinnor som faktiskt sitter och storgråter vid kistan. Men din kollega kanske menade nåt annat?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (mjg) skrev 2014-06-05 10:31:55 följande:
    Fick mig berättat på jobbet häromdan av en kollega att det finns något som kallas "gråterska". Aldrig hört men som man brukar säga "gammal är äldst" när man pratar med någon som är gammal och vis. Men till det hela nu är att man har detta som en personlighet. Man tar till gråten när man hamnar i knipa. Vi har flera "gråterskor" på jobbet att så fort det går emot dem och inte får sin vilja igenom eller det blir bråk så gråter dem helt öppet. Känner ni igen detta??
    Innan visste jag inte om ordet men nu när man tänker på det så finns det ju hur många "gråterskor" runt mig. Helt enkelt istället för att bli aggeterad och skälla så gråter man.
    Man behöver inte vara gammal och vis för att känna till vad gråteskor är, kvinnor som professionellt grät på begravningar under antiken.

Men det verkar ju inte vara det du talar om utan mer om personer som har starka känsloyttringar i form av tårar för att skaffa sig fördelar. Är det vanligt? Har inte hört talas om det tidigare i alla fall.
  • Fia 28

Har aldrig hört någon prata om gråterska, men känslomänniska har man läst om ett par gånger.

• Abc321

Finns såna lipsillar överallt.. Speciellt kvinnor.. Så patetiskt och börja böla som en 3åring bara för kärringen på 40+ inte får som hon vill.. Jag tror dom har stannat i utvecklingen där, för det är ju inte ett normalt beetende.

• Anonym (manipulativt)
    Abc321 skrev 2014-06-05 10:52:13 följande:
    Finns såna lipsillar överallt.. Speciellt kvinnor.. Så patetiskt och börja böla som en 3åring bara för kärringen på 40+ inte får som hon vill.. Jag tror dom har stannat i utvecklingen där, för det är ju inte ett normalt beetende.
    Ja, i många fall blir det manipulativt. Om man på arbetsplatsen eller med sin partner har en diskussion och den man diskuterar med börjar lipa sätter det ganska effektivt stopp för fortsatt diskussion. Eller uppfattas man som okänslig när man vill försöka gå framåt och hitta en lösning istället för att kapa kommunikationen.
  • Anonym (manipulativt)
    MikNis skrev 2014-06-05 10:58:54 följande:
    Ja det är ett av korten kvinnor har att spela ut...  
    Det låter som om du försvarar betéendet?
  • Anonym (z)

Jag hade en chef som fick kickar av att få sin personal att gråta, en riktig idiot!

• Anonym (mjg)
    Anonym (vid vak) skrev 2014-06-05 10:44:19 följande:
    Gråterskor kallades in förr när en person avled. Det finns faktiskt fortfarande i vissa kulturer. Det är några kvinnor som faktiskt sitter och storgråter vid kistan. Men din kollega kanske menade nåt annat?
    jag menade inte sådana gråterskor. Dem vet jag om. Däremot beteendet att stört böla så fort det är något som egentligen inte är så allvarligt eller farligt. Hur skulle världen se ut om alla gick och bölade så fort de inte fick som de ville. Mina jobbarkompisar, kvinnor (kanske finns en och annan man med) så jag hänger inte ut kvinnor för det. Kvinna som jag är själv. Men dem gråter för minsta lilla.

• Anonym (***)
    Anonym (mjg) skrev 2014-06-05 22:31:54 följande:
    jag menade inte sådana gråterskor. Dem vet jag om. Däremot beteendet att stört böla så fort det är något som egentligen inte är så allvarligt eller farligt. Hur skulle världen se ut om alla gick och bölade så fort de inte fick som de ville. Mina jobbarkompisar, kvinnor (kanske finns en och annan man med) så jag hänger inte ut kvinnor för det. Kvinna som jag är själv. Men dem gråter för minsta lilla.

Jag gråter för att jag blir arg och förbannad och slutligen ledsen. Inte för att få min vilja igenom. Tycker att det är sundare än att hålla mina känslor inom mig. Dock är inte alla lika känsliga och skulle bli lika arga, förbannade och/ eller ledsna som jag blir. Alla är olika och kanske dessa personer har andra saker som de är bättre på i andra sammanhang än vad du och/ eller andra är, Till exempel förmågan att kunna skilja på de och dem...
Svar på tråden en "gråterska"?