• Anonym (mjau)

Vad gör du för vår miljö?

Som rubriken lyder; vad gör du för miljön?

Du kanske cyklar till jobbet, källsorterar, undviker ämnen i kosmetik som är farligt både för människa och miljö, skippar sköljmedlet, köper ekologiskt..?

Är det här viktigt för dig eller inte? Varför?

• Svar på tråden Vad gör du för vår miljö?
  • Anonym (...)
    boundforglory skrev 2014-06-06 19:35:09 följande:
    Dock så tror jag att räddningen blir kapitalismens fall, då kommer livet förändras så mycket ändå att sådana förändringar kommer av sig själv. Över hela planeten.
    Det kommer inte att ske så länge det finns människor... eller så är kapitalismens fall på grund av att det inte finns nåt att bruka (jorden blir obrukbar exempelvis) och det blir även människornas fall.

Dessutom ser jag Korporativism som ett större hot mot planeten än kapitalismen och då menar jag så stora bolag att de köper upp allt som kan köpas för pengar. Politiker, läkare, forskare med mera. Som då hindrar kunskapsspridningen för att deras forskning har inte alls samma resultat.
  • Anonym (mjau)

Svensk dokumentär för den som är intresserad (2 delar)

• Hallonbåt02

Köper ekologiskt  som är närodlat samt säsongsfrukt/bär och grönsaker som enbart finns i norden dvs inga bananer, persikor och ananas
    Vi odlar mycket själva och plockar ur det som finns i naturen redan 
      ägg och färsk mjölk från en ekofarm som ligger några km bort 
    Källsorterar och undviker metall burkar/konserver 
    Jag går och cyklar samt åker buss (bil i nödfall)
    Har lampor släckta så långt det går speciellt vär och sommartid
    Åker tåg hellre än flyger

• Dina08

Glömde att vi har valt grön el och bor i en relativt liten lägenhet.

• Anonym (mjau)

Om man skiter i miljön kanske man i alla fall kan tänka på oss som mår direkt dåligt av alla parfymer från bodylotions, hårgele, rakvatten, sköljmedel, parfym.. Ibland går man förbi någon som bara osar parfymer lång väg. Antar att dessa själva inte har mycket luktsinne kvar :-P

• Mme

Källsorterar. Handlar ekologiskt. Shoppar inte speciellt mycket. Bor i lägenhet istället för hus. Har däremot inte dragit ner på flygresor, skulle tro att det är min största "miljöskuld".

• Anonym (tåget har gått)

Inte ett skit, vi är körda ändå så jag har slutat bry mig för länge sen, tycker bara synd om barnen när vi lämnar kaos efter oss.

• Anonym (kan påverka)

Vi sopsorterar allt, även metall, hårdplast, kompost osv.
    I första hand försöker vi återanvända så mycket som går. Vi har mycket möbler som vi fått överta eller köpt av folk som inte vill ha dem längre av olika anledningar. Vi ger bort, lånar ut eller säljer barnkläder, leksaker och böcker. Vi skänker t.ex.vidare veckotidningar så att de läses säkert av 4-5 personer.
    Vi underhåller saker så att de håller längre. T.ex. målar utemöblerna, lagar saker.
    Vi köper såpa, tvättsåpa och Grummes diskmedel.
    Cyklar till jobbet.
    Odlar mycket i trädgården. Nu har vi rabarber, fläder, gräslök, rädisor och sallad i säsong. Vi kommer också att ha vinbär, krusbär, äpplen, päron, plommon, körsbär, dill, persilja, potatis, morötter, rödbetor och sockerärtor. Blåbär från skogen. Har egen äppelmust, gör mos osv.
    Jag klickar på ett klick för skogen varje dag på naturarvet.se för att bevara en bit gammelskog.
    Jag har godstart.se som startsida på datorn och skänker en slant till min valda organisation (naturarvet) utan att det kostar mig något. Sist jag beställde duschcreme etc gjorde jag det hos Yves Rocher genom länken på godstart. Jag valde organic produkter där de också planterar ett träd för varje produkt man köper. Beställde för ca 200 kr och planterar då 6-7 träd plus att 20 kr skänks till min valda organisation. (Förutom att jag fick väldigt bra och otroligt billiga organic-produkter.)
    Tänk också på att man kan påverka sin arbetsplats också. Vi har rättvisemärkt kaffe på jobbet och sorterar verkligen alla sopor.

• Anonym (kan påverka)
    boundforglory skrev 2014-06-06 19:01:52 följande:
    Problemet är att vi måste sluta med så mycket som vi idag tar för givet om vi ska undvika undergången. T ex sluta helt med att ha egen bil, äta kött enbart vid särskilda tillfällen, inga fler nya mobiltelefoner och facebookspel, ingen importerad mat så betydligt mindre och dyrare frukt och grönsaker och fisk, inte köpa nya kläder i närheten av den utsträckning som vi gör idag, bort med smink, bort med alla former av heminredning, bort med husdjur osv.
    Vi måste offra så mycket om vi ska rädda planeten, det räcker inte med att källsortera och panta burkar., det är inte dom flesta villiga att göra.
    Men man kan inte strunta i att göra någonting alls. Det är det sämsta valet. Vi har makten att göra många val. Vi väljer att ta bilen eller att gå/cykla. Vi väljer att köpa en 30e t-shirt eller att låta bli. Vi väljer att påverka på vår arbetsplats, i bostadsrättsföreningen (rejäla soprum, plantera fler träd på gården osv.), i vår matvarubutik. Vi röstar i allmänna val. Vi kan också sprida kunskap  till vänner, släkt, i fikarummet på jobbet (t.ex om rättvisemärkt, att använda porslinsmugg, att cykla till jobbet). Vi har en otroligt stor makt tillsammans.
Svar på tråden Vad gör du för vår miljö?