Vi sopsorterar allt, även metall, hårdplast, kompost osv.
I första hand försöker vi återanvända så mycket som går. Vi har mycket möbler som vi fått överta eller köpt av folk som inte vill ha dem längre av olika anledningar. Vi ger bort, lånar ut eller säljer barnkläder, leksaker och böcker. Vi skänker t.ex.vidare veckotidningar så att de läses säkert av 4-5 personer.
Vi underhåller saker så att de håller längre. T.ex. målar utemöblerna, lagar saker.
Vi köper såpa, tvättsåpa och Grummes diskmedel.
Cyklar till jobbet.
Odlar mycket i trädgården. Nu har vi rabarber, fläder, gräslök, rädisor och sallad i säsong. Vi kommer också att ha vinbär, krusbär, äpplen, päron, plommon, körsbär, dill, persilja, potatis, morötter, rödbetor och sockerärtor. Blåbär från skogen. Har egen äppelmust, gör mos osv.
Jag klickar på ett klick för skogen varje dag på naturarvet.se för att bevara en bit gammelskog.
Jag har godstart.se som startsida på datorn och skänker en slant till min valda organisation (naturarvet) utan att det kostar mig något. Sist jag beställde duschcreme etc gjorde jag det hos Yves Rocher genom länken på godstart. Jag valde organic produkter där de också planterar ett träd för varje produkt man köper. Beställde för ca 200 kr och planterar då 6-7 träd plus att 20 kr skänks till min valda organisation. (Förutom att jag fick väldigt bra och otroligt billiga organic-produkter.)
Tänk också på att man kan påverka sin arbetsplats också. Vi har rättvisemärkt kaffe på jobbet och sorterar verkligen alla sopor.