Inlägg från: MångasMamma |Visa alla inlägg
  • MångasMamma

Ok blötmat?

Förbereder inför att bli med katt, förhoppningsvis kommer jag ha hittat rätt katt/katter nu i sommar :) Funderar under tiden på det här med mat. Förstår av trådar här och på andra forum att det är bäst med blötmat. Och allra helst mjau. Men finns det fler sorter som är ok? Jag vill ge bra mat men går det att undvika att bli ruinerad så hittar jag gärna ett prisvärt alternativ :) Hittade den här sorten på zooplus. Är den ok eller dålig?

Catessy

protein 8.5 %
    fett 5.0 %
    fibrer 0.3 %
    aska 2.5 %
    fukt 81 %

Kyckling i gelé: Kött och köttbiprodukter (5,0 % kyckling), mineraler, inulin (0,1 %). Inga färgämnen och konserveringsmedel. Utan aromer. Utan tillsatt socker.

Går att köpa i 24 pack till bra pris. Vore ju fantastiskt om det är bra mat. :) Någon som vet om det är ok mat?

• Svar på tråden Ok blötmat?
  • MångasMamma

Missade det här:

Näringstillsatser per kg:

Vitamin D3 250 IE, vitamin E som ?-tokoferolacetat 15 mg, koppar som koppar(II)sulfat, pentahydrat 1 mg, mangan som mangan(II)sulfat, monohydrat 1 mg, biotin 20 ?g, taurin 445 mg, zink som zinksulfat, monohydrat 15 mg.

• MångasMamma
    nemo1 skrev 2014-06-05 20:41:06 följande:
    Min direkta tanke är, har du verkligen råd att ha katt? Jag menar Mjau blötmat för en eller två katter är banne mig inte dyrt.

Har du en aning om egentligen vad en katt kostar? Den ska hållas försäkrad, kastreras, årlig vaccination, idmärkas och alltid ha tillgång till kvalitetsfoder.Vad gör du om katten blir sjuk? Avlivar? Det kostar enorma pengar hos veterinären även med försäkring.

Jag tycker du ska tänka efter både en och två ggr till innan du köper katt, för som sagt Mjau är inte dyrt!

Läs gärna även igenom ALLT vad som står på kattstatus.se

Tack för ett intet-svar på min fråga. ;)

Håller på att kolla runt på olika sorters mat. Jämför och läser på. Hörde efter här ifall någon kunde tolka innehållsförteckningen bättre än mig. Ditt "svar" var ju helt irrelevant. Jag bad inte om råd ang vaccinering, försäkring eller huruvida jag har råd med katt. Vet att det kostar med djur. Jag är varken ett barn eller lågbegåvad.

Tänker förbise dina dryga rader och vända mig till någon annan, som kan fokusera på min fråga: ser det ut att vara bra kattmat?
  • MångasMamma
    nemo1 skrev 2014-06-05 21:06:52 följande:
    Men ärligt. Om du tycker det är för mycket pengar att lägga på katterna med Mjau blötmat så ska du inte ha katter. 

Vilken himla tur att det inte är du som sitter med det gudomliga trolllspöt som bestämmer vem som får äga katt i detta land då. Maken till otrevliga kommentarer får man ju leta efter. Min fråga var som sagt ifall detta var bra mat. Om det nu skulle vara bra mat så skulle jag hellre köpa det eftersom det var en slant billigare. Gör det mig till en dålig människa? En ovärdig kattägare? En djurplågare?

Skulle det vara dålig mat. Så skulle jag inte köpa det. Ser du? Bra mat = jag köper. Dålig mat = jag köper inte. Hänger du med nu eller ska jag förklara mer noggrant?

Någon annan?

Ska jag strunta i denna kattmat då och köra på annan?
  • MångasMamma
    rainbowdog skrev 2014-06-06 10:11:17 följande:
    8,5% protein och 81% fukt - säger inte det någonting??

8,5% kött och 81% vatten! Näringsrikt? Nej, inte mycket...

Protein 8%, fettinnehåll 5%, kolhydrater (NFE) 1,2%, växttråd 0,5%, mineraler (råaska) 2,3% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 290kJ/100g.

Det här är innehållet i Mjau. 83% vatten. Ska enligt alla här vara mycket bra mat. Kan inte se den enorma skillnaden med det fodret jag frågade om. Men jag kanske missat något?
  • MångasMamma
    rainbowdog skrev 2014-06-06 10:42:22 följande:
    Alla har vi ju olika krav på mat. Skulle aldrig ge mina djur mat från ica men det är ju jag. Som att du skulle äta mamma scans köttbullar 7 dagar i veckan..

De kattkunniga på detta forum säger att Mjau blötmat är det absolut bästa man kan ge sin katt. Och det mesta annat som finns är externt dåligt och man är en dålig kattägare om man inte väljer Mjau. Börjat undra om det är representanter från Mjau Kattmat som sitter här och skriver hela dagarna... ;)
  • MångasMamma
    gudsfurste skrev 2014-06-06 10:50:41 följande:
    jag förstår inte varför du är spydig och otrevlig? Du ställer en fråga eftersom du är osäker, du vill ha svar, vi ger dig ett svar att mjau är bäst, googla och de flesta sidor/djurägare rekommendera mjau. 

om du ändå skriver sådär och inte är mottaglig för tipsen så köpt dålig kattmat som transporteras hela vägen från Tyskland för att spara några kronor, tänk för all del inte på katten eller på miljön. 

Lycka till med ditt kattköp och i framtiden ställ inga frågor eftersom du ändå inte lyssnar. 

Jag lyssnar och tar till mig. Har dock inte fått svar på min fråga. Huruvida det var bra mat eller inte? Jag har inga bekymmer med att beställa från Tyskland. Handlar saker till familjens övriga djur från zooplus och har inga betänkligheter kring det. Jag vet att många tycker mjau är bra mat, men min undran var ifall Catessy var bra mat också. Jag bad om råd att tolka innehållet. Men det svar jag fick var att ge Mjau. Förstår du min fundering?
  • MångasMamma
    Arbetsvegan skrev 2014-06-06 11:28:08 följande:
    Det man inte ska glömma är att det är PK att rekommendera just Mjau.

En av mina katter äter bara Coops eller Lidls egen kattmat. Jag hörde mig för på olika forum och fick ramaskri tillbaka - det är bara Mjau som duger.

problemet är att katten är en fd vanvårdskatt som har svåra problem med omställningar hur små de än är. Jag misstänker att hon växt upp på den billigaste maten och därför bara accepterar den nu.  I vilket fall som helst står inte jag ut med diarréer och spyor i ett halvår bara för att det ska vara Mjau så jag började undersöka maten istället. Lidls innehåller bla socker och spannmål så det går bort men Coops däremot gör det inte. När jag undrade i forumen om inte det dög ändå så fick jag svaren att det gjorde det inte för det innehåller köttbiprodukter!

Så rekommendationen Mjau ska man ta med en nypa salt och istället kolla vad maten innehåller. Det är det som är det viktiga och inte märket.  (Vissa av Mjaus sorter innehåller mindre protein än tex Coops...)

Ska jämföra och se vilket som verkar vettigast. (Och vad katten i fråga gillar)
  • MångasMamma
    snorkråka skrev 2014-06-06 11:41:08 följande:
    Hur kommer det sig att varenda jävla tråd om katter på det här forumet slutar med att folk blir anklagade för att vara hemska djurhållare? Här har vi en TS som frågar INNAN hon ens har fått hem sin katt om maten hon tittat på är bra, och poff, så kommer det massa idioter som ska mästra och anklaga folk för det ena och andra?

Jag tycker personligen att TS verkar vara enormt ansvarsfull som kollar upp maten innan, och jag är helt övertygad om att hon är kapabel att ta bra beslut gällande framtida katt. Frågan gällde inte kastrering, vaccinering eller eventuella sjukdomar. Kan Nemo1 och alla andra FÖRSÖKA hålla sig till frågan för en enda jävla gångs skull?

Ja tyvärr är det lite den typen av svar det verkar bli här. :s Om frågan är vad det kan vara för tok med en katt vars öga är rinnigt så blir svaret: du har väll vaccinerat och kastrerat? Du vet väll att man måste ha två katter. Ge mjau annars är du kass. Och inget svar på den faktiska frågan. Märkligt...
Svar på tråden Ok blötmat?