• MångasMamma

Ok blötmat?

Förbereder inför att bli med katt, förhoppningsvis kommer jag ha hittat rätt katt/katter nu i sommar :) Funderar under tiden på det här med mat. Förstår av trådar här och på andra forum att det är bäst med blötmat. Och allra helst mjau. Men finns det fler sorter som är ok? Jag vill ge bra mat men går det att undvika att bli ruinerad så hittar jag gärna ett prisvärt alternativ :) Hittade den här sorten på zooplus. Är den ok eller dålig?

Catessy

protein 8.5 %
    fett 5.0 %
    fibrer 0.3 %
    aska 2.5 %
    fukt 81 %

Kyckling i gelé: Kött och köttbiprodukter (5,0 % kyckling), mineraler, inulin (0,1 %). Inga färgämnen och konserveringsmedel. Utan aromer. Utan tillsatt socker.

Går att köpa i 24 pack till bra pris. Vore ju fantastiskt om det är bra mat. :) Någon som vet om det är ok mat?

• Svar på tråden Ok blötmat?
  • MångasMamma

Missade det här:

Näringstillsatser per kg:

Vitamin D3 250 IE, vitamin E som ?-tokoferolacetat 15 mg, koppar som koppar(II)sulfat, pentahydrat 1 mg, mangan som mangan(II)sulfat, monohydrat 1 mg, biotin 20 ?g, taurin 445 mg, zink som zinksulfat, monohydrat 15 mg.

• nemo1

Min direkta tanke är, har du verkligen råd att ha katt? Jag menar Mjau blötmat för en eller två katter är banne mig inte dyrt.
    Har du en aning om egentligen vad en katt kostar? Den ska hållas försäkrad, kastreras, årlig vaccination, idmärkas och alltid ha tillgång till kvalitetsfoder.Vad gör du om katten blir sjuk? Avlivar? Det kostar enorma pengar hos veterinären även med försäkring.

Jag tycker du ska tänka efter både en och två ggr till innan du köper katt, för som sagt Mjau är inte dyrt!
    Läs gärna även igenom ALLT vad som står på kattstatus.se

• GossipGirl

Jag kan ingenting om kattmat men ville bara inflika att du låter som en väldigt ansvarstagande kattägare, som kollar upp sånt här. :) Alltså, nog för att man måste ha råd med husdjur men så jävla dyrt är det inte. Mest av allt måste de få en himla massa kärlek. 

Men, bara en grej. Fukt och aska? I kattmat? Fattar ingenting.

• Jean89A
    nemo1 skrev 2014-06-05 20:41:06 följande:
    Min direkta tanke är, har du verkligen råd att ha katt? Jag menar Mjau blötmat för en eller två katter är banne mig inte dyrt.

Har du en aning om egentligen vad en katt kostar? Den ska hållas försäkrad, kastreras, årlig vaccination, idmärkas och alltid ha tillgång till kvalitetsfoder.Vad gör du om katten blir sjuk? Avlivar? Det kostar enorma pengar hos veterinären även med försäkring.

Jag tycker du ska tänka efter både en och två ggr till innan du köper katt, för som sagt Mjau är inte dyrt!

Varför försäkrad?? Mina katter är varken vaccinerade eller försäkrade. Eller id märkta.. Klart hade det varit dyra katter hade man ju fått göra de.. Men annars onödigt enligt mig...

Men annars ja e duktig på att skämma bort katterna med royel canin.. Som är de bästa enligt visst dyrt men kvalite.. Och har man bara en katt räcker en säck 10kg royel canin i många månader. Så då tycker ja de inte är någon fara att skämma bort katten med det.
  • MångasMamma
    nemo1 skrev 2014-06-05 20:41:06 följande:

Tack för ett intet-svar på min fråga. ;)

Håller på att kolla runt på olika sorters mat. Jämför och läser på. Hörde efter här ifall någon kunde tolka innehållsförteckningen bättre än mig. Ditt "svar" var ju helt irrelevant. Jag bad inte om råd ang vaccinering, försäkring eller huruvida jag har råd med katt. Vet att det kostar med djur. Jag är varken ett barn eller lågbegåvad.

Tänker förbise dina dryga rader och vända mig till någon annan, som kan fokusera på min fråga: ser det ut att vara bra kattmat?
  • Axo

Aldrig blötmat skulle jag säga. Du betalar bara massa pengar för vatten, dessutom behöver katter torrfoder för sina tänders skull. Om du skaffar katt så satsa på ett bra torrfoder istället.

Jean89A skrev 2014-06-05 20:52:34 följande:

Varför försäkrad?? Mina katter är varken vaccinerade eller försäkrade. Eller id märkta.. Klart hade det varit dyra katter hade man ju fått göra de.. Men annars onödigt enligt mig...

Men annars ja e duktig på att skämma bort katterna med royel canin.. Som är de bästa enligt visst dyrt men kvalite.. Och har man bara en katt räcker en säck 10kg royel canin i många månader. Så då tycker ja de inte är någon fara att skämma bort katten med det.

Vad gör du om katten kommer hem och är skadad? Har du råd att lägga ut 10-20 000 för veterinärkostnader då eller är det avlivning direkt? Kostnad för en försäkring på en katt är runt 500 kr/år.
    Spelar ingen roll om katten är dyr eller inte, den ska idmärkas, vaccineras och kastreras i alla fall.
  • nemo1

Så du menar att det är skillnad på katt och katt? Jag blir grymt förbannad över din syn på dina katter. Har du råd med veterinärkostnader den dagen dina katter behöver sådan, för det lär de behöva någon gång? 
    Och så att du vet är RC ett väldigt dåligt foder och de lever endast kvar pga sitt namn. Fullt med spannmål som successivt gör din katt tjock och sjuk.
  • gudsfurste
    MångasMamma skrev 2014-06-05 20:57:37 följande:

Tack för ett intet-svar på min fråga. ;)
    Håller på att kolla runt på olika sorters mat. Jämför och läser på. Hörde efter här ifall någon kunde tolka innehållsförteckningen bättre än mig. Ditt "svar" var ju helt irrelevant. Jag bad inte om råd ang vaccinering, försäkring eller huruvida jag har råd med katt. Vet att det kostar med djur. Jag är varken ett barn eller lågbegåvad.

Tänker förbise dina dryga rader och vända mig till någon annan, som kan fokusera på min fråga: ser det ut att vara bra kattmat?
    det verkar vara spannmål i vilket inte är bra, sen så finns ju zooplus i tyskland och själva tanken på att skeppa in mat för att handla lite billigare (miljö osv, ja jag är en miljönisse) känns ju sådär.

Mjau är det absolut bästa du kan ge katten. :)
  • nemo1
    Axo skrev 2014-06-05 20:59:09 följande:
    Aldrig blötmat skulle jag säga. Du betalar bara massa pengar för vatten, dessutom behöver katter torrfoder för sina tänders skull. Om du skaffar katt så satsa på ett bra torrfoder istället.

Vad gör du om katten kommer hem och är skadad? Har du råd att lägga ut 10-20 000 för veterinärkostnader då eller är det avlivning direkt? Kostnad för en försäkring på en katt är runt 500 kr/år.
    Spelar ingen roll om katten är dyr eller inte, den ska idmärkas, vaccineras och kastreras i alla fall.
    Oj, du måste läsa på innan du ger helt galna kommentarer. Blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, precis som kattens naturliga bytesdjur. Råttor och dyl innehåller omvandlat ca 75% vatten, precis som blötmaten. 
    Och att torrfoder skulle vara bra för tänderna, ja lika bra som att vi skiter i att borsta tänderna och tar en knäckemacka istället. Till och med Agria går ut på sin hemsida och skriver att man bör ge blötmat.
    Som sagt, läs kattstatus.se
  • gudsfurste

RC,s torrfoder är riktigt dåligt, du betalar överpris för något som gör dina katter sjuka i slutändan, njursten and shit. 
Svar på tråden Ok blötmat?