Inlägg från: mona83 |Visa alla inlägg
  • mona83

Ok blötmat?

Jean89A skrev 2014-06-05 20:52:34 följande:

Varför försäkrad?? Mina katter är varken vaccinerade eller försäkrade. Eller id märkta.. Klart hade det varit dyra katter hade man ju fått göra de.. Men annars onödigt enligt mig...

Men annars ja e duktig på att skämma bort katterna med royel canin.. Som är de bästa enligt visst dyrt men kvalite.. Och har man bara en katt räcker en säck 10kg royel canin i många månader. Så då tycker ja de inte är någon fara att skämma bort katten med det.
    För att det kan bli dyrt att gå till vet även med en "billig" katt. 
    Blir ju inte billigare att gå till veterinären med en bondkatt som kostade 20 kr än att gå dit med en raskatt som kostade 10.000 kr att köpa in. 
    L.O.V.E
  • mona83
    MångasMamma skrev 2014-06-06 10:44:50 följande:

De kattkunniga på detta forum säger att Mjau blötmat är det absolut bästa man kan ge sin katt. Och det mesta annat som finns är externt dåligt och man är en dålig kattägare om man inte väljer Mjau. Börjat undra om det är representanter från Mjau Kattmat som sitter här och skriver hela dagarna... ;)
    Anledningen till att man rekommenderar Mjau blötmat är att det inte innehåller spannmål alls vilket många andra märken gör. 
    Det är spannmålet som man bör undvika i kattmaten eftersom det inte är deras normala föda som köttätare. 
    L.O.V.E
  • mona83
    Arbetsvegan skrev 2014-06-06 11:28:08 följande:
    Det man inte ska glömma är att det är PK att rekommendera just Mjau.
    En av mina katter äter bara Coops eller Lidls egen kattmat. Jag hörde mig för på olika forum och fick ramaskri tillbaka - det är bara Mjau som duger.

problemet är att katten är en fd vanvårdskatt som har svåra problem med omställningar hur små de än är. Jag misstänker att hon växt upp på den billigaste maten och därför bara accepterar den nu.  I vilket fall som helst står inte jag ut med diarréer och spyor i ett halvår bara för att det ska vara Mjau så jag började undersöka maten istället. Lidls innehåller bla socker och spannmål så det går bort men Coops däremot gör det inte. När jag undrade i forumen om inte det dög ändå så fick jag svaren att det gjorde det inte för det innehåller köttbiprodukter!

Så rekommendationen Mjau ska man ta med en nypa salt och istället kolla vad maten innehåller. Det är det som är det viktiga och inte märket.  (Vissa av Mjaus sorter innehåller mindre protein än tex Coops...)
    Varför är det PK att rekomendera Mjau? 
    Jag har haft katter som bara ätit Friskies torrfoder allt annat har dom ratat och vägra äta trots att man försökt att vänta ut dom. 

Är nog den Mjau med som heter just Kött som dom som rekommenderar att man ska köpa i så fall. För man lär få svaret att fisk är inte normal föda för en katt.
    Yes jag har läst det här på FL. 
    L.O.V.E
Svar på tråden Ok blötmat?