• Aniiee

10 av 613

Så många är tydligen guds budord som "gills". Så jag har en liten enkel fråga:

Resten då?

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Svar på tråden 10 av 613
  • Aniiee

Jag puffar lite på den här....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2014-06-10 09:16:19 följande:
    Vilka tio är det som "gills"? 
    Ja, du... bra fråga..... 
  • Johan75

Tar man de vanliga tio guds bud så skiter det väl sig för de flesta vid det där om arbete och sabbatsdagen. 

Det är ju en vanlig synpunkt från troende att lagarna från Gamla Testamentet gäller så länge som inte Jesus sade något annat. Så därför är sabbaten inte så "helig" längre och det är ok att käka kräftor samt att äktenskapsbrott inte behöver sluta med stening. 

Däremot skulle det vara trevligt med en lista på vilka bud som gäller och vilka som är "strukna". Som det är nu verkar det nästan vara upp till enskild troende att välja vilka bud som passar just den. 

Behold, i come as a thief.
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2014-06-10 14:08:44 följande:
    Tar man de vanliga tio guds bud så skiter det väl sig för de flesta vid det där om arbete och sabbatsdagen. 

Det är ju en vanlig synpunkt från troende att lagarna från Gamla Testamentet gäller så länge som inte Jesus sade något annat. Så därför är sabbaten inte så "helig" längre och det är ok att käka kräftor samt att äktenskapsbrott inte behöver sluta med stening. 

Däremot skulle det vara trevligt med en lista på vilka bud som gäller och vilka som är "strukna". Som det är nu verkar det nästan vara upp till enskild troende att välja vilka bud som passar just den. 
    Jag håller med dig. Man kanske skulle skriva av listan och be de troende stryka de som inte gäller längre......
  • Halvtre
    Aniiee skrev 2014-06-06 03:17:40 följande:
    Så många är tydligen guds budord som "gills". Så jag har en liten enkel fråga:

Resten då?
    Men om man räknar med konsekvenserna från trypsinen så kan listan divideras med substansen. Då kvarstår frågan hur det "gills" i konklusionen av de kvarvarande. Eller hur tänker du?
  • Aniiee
    Halvtre skrev 2014-06-13 23:03:50 följande:
    Men om man räknar med konsekvenserna från trypsinen så kan listan divideras med substansen. Då kvarstår frågan hur det "gills" i konklusionen av de kvarvarande. Eller hur tänker du?
    Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad bukspottsenzym har med saken att göra, men det kan vara för att jag är lite trött så här dags......
  • Halvtre
    Aniiee skrev 2014-06-15 03:51:29 följande:
    Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad bukspottsenzym har med saken att göra, men det kan vara för att jag är lite trött så här dags......
    Det har den inte, vad får dig att tro det?
  • oOHalalOo
    Halvtre skrev 2014-06-15 09:07:08 följande:

Du skrev:

''Men om man räknar med konsekvenserna från trypsinen ...''

Trypsin är ett enzym som spjälkar proteiner i människans matspjälkningssystem.

Bildas som inaktivt trypsinogen i bukspottskörteln (pancreas) och utsöndras med bukspottet. I tunntarmen, främst i tolvfingertarmen, utsöndras enzymet enterokinase och bryter ned trypsinogen till aktivt trypsin.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Trypsin 

Så visst kan man undra hur du fått in bukspottskörtel och enzym i detta...

• Aniiee
    Halvtre skrev 2014-06-15 09:07:08 följande:
    What she said.....
    oOHalalOo skrev 2014-06-15 10:09:53 följande:

Du skrev:

''Men om man räknar med konsekvenserna från trypsinen ...''

Trypsin är ett enzym som spjälkar proteiner i människans matspjälkningssystem.

Bildas som inaktivt trypsinogen i bukspottskörteln (pancreas) och utsöndras med bukspottet. I tunntarmen, främst i tolvfingertarmen, utsöndras enzymet enterokinase och bryter ned trypsinogen till aktivt trypsin.
    sv.wikipedia.org/wiki/Trypsin 

Så visst kan man undra hur du fått in bukspottskörtel och enzym i detta...

...

Men igen, igår när jag såg att någon svarat i tråden (FL som inte uppdaterar knappen med aviseringar igen.... *suck*) så var jag aningens trött, så där, fura på morgonen, och nu är jag nyvaken, så det är mycket möjligt att det finns fler betydelser som jag inte kan komma på helt enkelt för att jag ännu inte kommit på vilken dag det är idag och varför det snurrar så förbenat när jag rör på mig,

Men upplys mig gärna, så kanske diskussionen kan fortgå aningens fortare

*går efter morgonkaffe*
Svar på tråden 10 av 613