• Aniiee

10 av 613

Så många är tydligen guds budord som "gills". Så jag har en liten enkel fråga:

Resten då?

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Svar på tråden 10 av 613
  • oOHalalOo

Ja du kanske det är så, ibland blir det snurrigt.
    Hoppas du mår bättre efter en kopp kaffe!

• Aniiee
    oOHalalOo skrev 2014-06-15 13:33:26 följande:
    Ja du kanske det är så, ibland blir det snurrigt.
    Hoppas du mår bättre efter en kopp kaffe!
    Solig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Halvtre
    Aniiee skrev 2014-06-15 13:26:44 följande:
    What she said.....
    Så någon annan pratar för dig, fint. I så fall kanske du kan förklara hur en tripsyn är synonymt med en bukspottskörtel?

Jag har inte ens nämnt bukspottskörteln så den parallelen kommer från halal. men ni verkar eniga Foten i munnen
  • Aniiee
    Halvtre skrev 2014-06-15 13:52:37 följande:
    Så någon annan pratar för dig, fint. I så fall kanske du kan förklara hur en tripsyn är synonymt med en bukspottskörtel?

Jag har inte ens nämnt bukspottskörteln så den parallelen kommer från halal. men ni verkar eniga Foten i munnen
    Vi är eniga, ja, eftersom det är den enda synonym, (eller, synonym, trypsin är ett bukspotsskörtelenzym) jag kom på så där på morgonkvisten innan sömn och den ända jag kommer på nu. Vi kan vara hur överens som helst om vetenskapliga termer, även om vi inte är överens om religion. Så.

Eftersom jag fortfarande inte kommer på någon annan "synonym" så är det kanske dags att du förklarar dig. Eller erkänna att du skrev fel och skriva rätt. Eller erkänna att du inte har en aning om vad du själv skrev. Vilket som passar.

Sedan åter till sakfrågan. Som jag inte fått något som helst svar på ännu......
  • s0me1ne

Alla och inga gills. Även individer som bryter mot "lagen" i tredje/femte mosebok kan komma till himlen om de levt ett liv i enlighet med bergspredikans syfte.

Jesus fullbordade lagen, säger han själv.

• Aniiee
    s0me1ne skrev 2014-06-15 14:10:22 följande:
    Alla och inga gills. Även individer som bryter mot "lagen" i tredje/femte mosebok kan komma till himlen om de levt ett liv i enlighet med bergspredikans syfte.

Jesus fullbordade lagen, säger han själv.
    Det var ett intressant svar. Hur kan något både gillas och inte gillas samtidigt?
  • s0me1ne
    Aniiee skrev 2014-06-15 14:13:06 följande:
    Det var ett intressant svar. Hur kan något både gillas och inte gillas samtidigt?

Nu är jag inte sådär superkristen och tolkar det nog inte som alla säger, men såhär står det: 

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. (Matt 5:17-20)

samt:
    Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv. Galaterbrevet 5:14

Så både och. Sedan om man vill vara liten eller stor i himlen, det är ett aktivt val. 
  • Aniiee
    s0me1ne skrev 2014-06-15 14:19:01 följande:

Nu är jag inte sådär superkristen och tolkar det nog inte som alla säger, men såhär står det: 

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. (Matt 5:17-20)

samt:
    Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv. Galaterbrevet 5:14

Så både och. Sedan om man vill vara liten eller stor i himlen, det är ett aktivt val. 
    Ja, men det var en väldigt intressant tolkning som jag inte hör alltför ofta. Kudos till dig!
  • Halvtre

Inte riktigt,  

Trypsinet finns inuti ett ensym, en trypsin är alltså varken en ensym eller bukspottkörtel, utan en del som sönderdelar proteiner. Så hur har ni kommit till den slutsatsen att en trypsin är detsamma som en bukspottkörtel?

Jag hoppas du tar tillbaka de tokerierna halal drar in dig i.

• Aniiee
    Halvtre skrev 2014-06-15 14:28:41 följande:
    Inte riktigt,  

Trypsinet finns inuti ett ensym, en trypsin är alltså varken en ensym eller bukspottkörtel, utan en del som sönderdelar proteiner. Så hur har ni kommit till den slutsatsen att en trypsin är detsamma som en bukspottkörtel?

Jag hoppas du tar tillbaka de tokerierna halal drar in dig i.
    Det har fortfarande 0 och inget med sakfrågan att göra. Så... OT.... så det skriker om det...

Hade du något att säga om sakfrågan eller?
  • Aniiee

`För övrigt var det jag som först påstod att det var ett bukspottskörtelenzym, så det är snarare jag som drar in Halal i saker....

• Halvtre
    Aniiee skrev 2014-06-15 14:33:21 följande:
    Det har fortfarande 0 och inget med sakfrågan att göra. Så... OT.... så det skriker om det...

Hade du något att säga om sakfrågan eller?
    Nej, jag vill bara rätta till en det som jag inte sagt. Halal gjorde ett inlägg och skrev något felaktigt och du råkade haka på det. Det är Halal som fått för sig något och lägger ord i mun på folk. Det kommer inte från mig i alla fall och om du har samma ståndpunkt som henne så får du läsa biologi. Men jag hoppas att du vaknat upp och fått ditt kaffe och inte låter andra tala för dig. Det blir fel då.
  • oOHalalOo
    Halvtre skrev 2014-06-15 14:41:23 följande:
    Nej, jag vill bara rätta till en det som jag inte sagt. Halal gjorde ett inlägg och skrev något felaktigt och du råkade haka på det. Det är Halal som fått för sig något och lägger ord i mun på folk. Det kommer inte från mig i alla fall och om du har samma ståndpunkt som henne så får du läsa biologi. Men jag hoppas att du vaknat upp och fått ditt kaffe och inte låter andra tala för dig. Det blir fel då.

Det är du som har skrivit ett inlägg igår om trypsin, som i och för sig är obegripligt men ändå.

Sen undrar du vad trypsin har med bukspottskörteln att göra, och det tog ordentlig fart efter jag citerade från en länk hur de hör samman.

Men du menar alltså att detta inte stämmer då?

'''...En av de enzymer som buksottkörteln producerar är trypsinogen, som är en inaktiv form av trypsin....''
    http://biomedicinskanalytiker.wordpress.com/2014/05/24/nedbrytning-av-naringsamnen/

Så hur de 'hör samman' är väl rätt uppenbart, eller?

Sen om du har någon annan tolkning eller innebörd av ordet, tja du har i alla fall inte velat dela med dig av det i så fall.

• Halvtre

Halal, Försök att inte framstå som om du vet vad du pratar om för det gör du inte. 

• oOHalalOo
    Halvtre skrev 2014-06-15 15:46:51 följande:
    Halal, Försök att inte framstå som om du vet vad du pratar om för det gör du inte. 

Du har rätt, jag är inte biolog.
    Däremot så kan jag söka information via nätet och trovärdig information som jag hänvisat till förnekar du uppenbarligen, så nog ser det ut som du inte vet vad som är bak och fram.

Svar på tråden 10 av 613