• Eivie

Hur länge räcker det?

Hej! 

Får snart hem min kattunge (Skrattande!!!!!!!!Skrattande) och har lite frågor som jag hoppas att alla kunniga kattmänniskor här vill hjälpa mig med.

Efter att ha läst på så har jag nog beslutat mig för Eukanubas torrfoder för kattungar, bra val? Funderar även på kattsand, har läst någonstans att sådan sand som klumpar inte är bra för kattungar eftersom de leker i lådan, stämmer det? Eller funkar exempelvis Extreme Classic, som jag läst att många tycker är bra? 

Eftersom jag i vuxen ålder aldrig haft katt innan så undrar jag också hur länge en 10 kg säck räcker, både gällande kattsand och torrfoder, på ett ungefär? 

• Svar på tråden Hur länge räcker det?
  • Majsan70
    Eivie skrev 2014-06-06 16:44:14 följande:
    Hej! 

Får snart hem min kattunge (Skrattande!!!!!!!!Skrattande) och har lite frågor som jag hoppas att alla kunniga kattmänniskor här vill hjälpa mig med.

Efter att ha läst på så har jag nog beslutat mig för Eukanubas torrfoder för kattungar, bra val? Funderar även på kattsand, har läst någonstans att sådan sand som klumpar inte är bra för kattungar eftersom de leker i lådan, stämmer det? Eller funkar exempelvis Extreme Classic, som jag läst att många tycker är bra? 

Eftersom jag i vuxen ålder aldrig haft katt innan så undrar jag också hur länge en 10 kg säck räcker, både gällande kattsand och torrfoder, på ett ungefär? 
    Vad gäller valet av mat har jag ingen åsikt. Mina kattungar får RC baby cat innan de går över till Canagan som vuxna.

Klumpande kattsand är enligt mig bäst. Det är bara när kattungarna är riktigt små som de äter sanden. När de är 12 veckor och flyttar så gör dem som regel inte det längre. Det är typ under de första två veckorna som de går på lådan som det sker. Jag köper inga av de dyra sandpåsarna utan Compact care som kostar 279 spänn för 16 kilo. De räcker för våra katter ca 4-5 veckor. 

När vi hade bara en eller två katter köpte vi inga 10 kilos påsar eftersom det då blir "gammalt". Färsk mat är alltid godare tycker våra katter.  Nu har vi 6 katter och vi köper 8 kilo Canagan i månaden. Utöver det får de ganska mycket rått kött och en o annan burk med blötmat. 
  • nemo1

Bra val av foder, men kattungen ska de första veckorna äta det den är van vid. Magen kan annars krascha eftersom det är en stor stress för en kattunge att flytta från sin mamma. Sedan fasar du långsamt in det nya fodret under några veckor med början av några kulor bara. Ge gärna blötmat också eftersom det är bättre än torrfoder.

Klumpbildande sand använder du med fördel. Klumpbildande brukar man inte använda första tiden när kattungarna börjar gå på lådan vid 3-4 veckors ålder för att de gärna äter av sanden. En tolv veckors gör inte sånt.Jag använder Extreme classic (bytt namn till Intersand Classic) och är helnöjd då jag alltid har massor med jourkatter hemma och det luktar ingenting från lådorna. Fick även bäst i test.

Sedan måste jag rekommendera dig att köpa två kattungar, en kattunges liv går ut på att busa och du kan aldrig ersätta en annan katt även om du är hemma 24-7. Det är inte för intet inget katthem säljer kattungar som ensamkatter.

Se till så kattungen är vaccinerad x 2 innan flytt. Och försäkra den omedelbart då det är karens.

Läs gärna kattstatus.se också.

• nemo1

Och håller med, köp inte 10 kg påse när du bara har en katt, maten hinner bli dålig.

• Tutilure

Eukanuba är ok, men bäst är förstås ett helt spannmålsfritt foder som Orijen.
    Jag beställer Orijen från hemfoder.se, fri frakt om man handlar för över 500:- och då kör de det hem till dörren.

När det gäller kattsand så använder jag Everclean. Den är parfymerad, vilket gör att det inte luktar. Extra bonus är att även katterna luktar gott.
    Extreme classic har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.

Det är också bra att ge någon typ av blötfoder/färskfoder. Jag brukar ge en typ av frysta "korvar" som jag köper i djuraffären. Kommer tyvärr inte ihåg märket men om du frågar efter fryst färskfoder för katter så kan de visa dig.

Jag låter korvarna tina litegrann så att man kan skära i dem och så skär jag dem i lagom tjocka skivor och sen in i frysen igen. På så vid kan du ta fram en skiva i taget och servera.

• Majsan70
    Tutilure skrev 2014-06-06 17:00:48 följande:
    Jag beställer Orijen från hemfoder.se, fri frakt om man handlar för över 500:- och då kör de det hem till dörren.

När det gäller kattsand så använder jag Everclean. Den är parfymerad, vilket gör att det inte luktar. Extra bonus är att även katterna luktar gott.
    Extreme classic har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om. smile1.gif

Det är också bra att ge någon typ av blötfoder/färskfoder. Jag brukar ge en typ av frysta "korvar" som jag köper i djuraffären. Kommer tyvärr inte ihåg märket men om du frågar efter fryst färskfoder för katter så kan de visa dig.

Jag låter korvarna tina litegrann så att man kan skära i dem och så skär jag dem i lagom tjocka skivor och sen in i frysen igen. På så vid kan du ta fram en skiva i taget och servera. smile1.gif
    Intressant det där med fryst färskfoder! Måste vi kolla nästa gång vi åker o handlar. 
    Bra tips!
  • Tutilure
    Majsan70 skrev 2014-06-06 17:02:12 följande:
    Intressant det där med fryst färskfoder! Måste vi kolla nästa gång vi åker o handlar. 
    Bra tips!
    Det är relativt nytt, och katterna älskar det! En "korv" kostar 14 kronor och den räcker länge, så det blir inte så dyrt heller.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Eivie

Tack för fina svar! 

Försäkring och vaccination är fixat i samråd med uppfödaren redan :) 

Gällande infasningen av ny mat, katten har i princip uteslutande fått blötmat innan (och jag har tänkt köra på samma sorts blötmat hela tiden och torrfoder som komplement). Kan jag då redan från början introducera lite torrfoder som han får känna in sig på i egen takt nu när han ändå inte är van vid att äta torrfoder alls? 

Skönt att höra angående kattsanden! 

nemo1, jag vill verkligen ha 2 kattungar och jag och min sambo har dividerat i evigheter om detta, han vill dock börja med en och känna hur det känns typ. Min familjs katt fick precis kattungar (som är kusiner med min kattunge) och jag funderar på om en av dem ska få flytta hem till oss i augusti när de är 12 veckor just för sällskapets skull. Tror ni att katterna kommer komma överens om man lägger upp det så? Det finns tyvärr inga syskon kvar från den kullen vi får hem vår kattunge från snart.

• Eivie
    Tutilure skrev 2014-06-06 17:00:48 följande:

Extreme classic har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om. smile1.gif

Jag låter korvarna tina litegrann så att man kan skära i dem och så skär jag dem i lagom tjocka skivor och sen in i frysen igen. På så vid kan du ta fram en skiva i taget och servera. smile1.gif

Kommer ge blötmat som "huvudföda"! Samma som den fått från uppfödaren.

Tack för tipset om Orijen, ska kolla in det :) 

Jag tycker det känns lite "läskigt" med parfymerad kattsand om jag ska vara ärlig. Min skepsis har nog att göra med att jag själv inte gillar och är känslig för när saker luktar för mycket eller industriellt. Det låter lite knäppt och onaturligt men det kanske det inte är?

• nemo1
    Eivie skrev 2014-06-06 17:07:09 följande:
    Tack för fina svar! 

Försäkring och vaccination är fixat i samråd med uppfödaren redan :) 

Gällande infasningen av ny mat, katten har i princip uteslutande fått blötmat innan (och jag har tänkt köra på samma sorts blötmat hela tiden och torrfoder som komplement). Kan jag då redan från början introducera lite torrfoder som han får känna in sig på i egen takt nu när han ändå inte är van vid att äta torrfoder alls? 

Skönt att höra angående kattsanden! 

nemo1, jag vill verkligen ha 2 kattungar och jag och min sambo har dividerat i evigheter om detta, han vill dock börja med en och känna hur det känns typ. Min familjs katt fick precis kattungar (som är kusiner med min kattunge) och jag funderar på om en av dem ska få flytta hem till oss i augusti när de är 12 veckor just för sällskapets skull. Tror ni att katterna kommer komma överens om man lägger upp det så? Det finns tyvärr inga syskon kvar från den kullen vi får hem vår kattunge från snart.
    Det är betydligt enklare att ta två kattungar samtidigt istället och de är på samma nivå när det gäller busande. Det är ju framför allt i början kattungen behöver det där kattsällskapet när den fått skiljas från mamma och syskon.
    Hälsa sambon att det absolut inte är jobbigare med två kattungar, snarare tvärtom då de alltid har varandra. Och den behöver inte känna sig ensam när ni måste lämna hemmet.

Introducera inte torrfodret i början skulle jag säga om den inte är van vid det, då det som sagt kan ställa till det rejält i magen på den lilla bara med en flytt.

Extreme Classic är exakt lika bra som Ever Clean när det gäller att hålla undan odör och bilda stenhårda klumpar. Men Ever Clean dammar enormt vilket inte Extreme Classic gör.
  • nemo1

Berätta för sambon att katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter, det säger ju en hel del om deras behov. För tänk så många fler kattungar de hade kunnat sålt utan det kravet.

Personligen skulle jag aldrig över min döda kropp sälja en ensamkatt unge.

• Majsan70
    nemo1 skrev 2014-06-06 18:02:09 följande:
    Det här köper jag till mina katter.
    www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder/fryst-far...
    Jag skall undersöka hur det ser ut i vår zoobutik. Är lite tveksam dock så katterna inte brukar tycka om vom o liknande när jag köpt det färskt åt dem.Men absolut värt att prova. 
    Blir ju definitivt billigare om de skulle gilla de här korvarna. 
  • Dina08

Håller med om att det är konstigt med parfym i kattsand. Förklarar varför vår grannes katt luktar tantparfym. För vår vuxna katt räcker 2 kg torrfoder ca två månader. Hon får blötmat ibland. Skulle aldrig gå med på barf då hon har svårt för räkor, torkad fisk och annat gott som är alltför naturligt. Vanvårdskatt som är lite knepig.

• nemo1
    Dina08 skrev 2014-06-07 23:01:10 följande:
    Håller med om att det är konstigt med parfym i kattsand. Förklarar varför vår grannes katt luktar tantparfym. För vår vuxna katt räcker 2 kg torrfoder ca två månader. Hon får blötmat ibland. Skulle aldrig gå med på barf då hon har svårt för räkor, torkad fisk och annat gott som är alltför naturligt. Vanvårdskatt som är lite knepig.
    Räkor och fisk ingår inte i barf och är inget naturligt för en katt att äta.
  • Madmoiselle

Tio kilo räcker ungefär ett halvår (för en vuxen katt) fodret hinner inte bli dåligt som någon sa, det är väldigt lång hållbarhet på dessa foder. Det är ett mycket bra foder så satsa på det!

• nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-06-13 23:17:47 följande:
    Tio kilo räcker ungefär ett halvår (för en vuxen katt) fodret hinner inte bli dåligt som någon sa, det är väldigt lång hållbarhet på dessa foder. Det är ett mycket bra foder så satsa på det! smile1.gif
    Jo redan efter ca tre månader i öppen förpackning blir fodret sämre.
  • Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-06-14 09:12:33 följande:
    Jo redan efter ca tre månader i öppen förpackning blir fodret sämre.

Det gäller att förvara fodret rätt (torrt och svalt) och återsluta förpackningen noga eller köpa en bra fodertunna. Då håller det.
Svar på tråden Hur länge räcker det?