Eivie skrev 2014-06-06 17:07:09 följande:
Tack för fina svar!
Försäkring och vaccination är fixat i samråd med uppfödaren redan :)
Gällande infasningen av ny mat, katten har i princip uteslutande fått blötmat innan (och jag har tänkt köra på samma sorts blötmat hela tiden och torrfoder som komplement). Kan jag då redan från början introducera lite torrfoder som han får känna in sig på i egen takt nu när han ändå inte är van vid att äta torrfoder alls?
Skönt att höra angående kattsanden!
nemo1, jag vill verkligen ha 2 kattungar och jag och min sambo har dividerat i evigheter om detta, han vill dock börja med en och känna hur det känns typ. Min familjs katt fick precis kattungar (som är kusiner med min kattunge) och jag funderar på om en av dem ska få flytta hem till oss i augusti när de är 12 veckor just för sällskapets skull. Tror ni att katterna kommer komma överens om man lägger upp det så? Det finns tyvärr inga syskon kvar från den kullen vi får hem vår kattunge från snart.
Det är betydligt enklare att ta två kattungar samtidigt istället och de är på samma nivå när det gäller busande. Det är ju framför allt i början kattungen behöver det där kattsällskapet när den fått skiljas från mamma och syskon.
Hälsa sambon att det absolut inte är jobbigare med två kattungar, snarare tvärtom då de alltid har varandra. Och den behöver inte känna sig ensam när ni måste lämna hemmet.
Introducera inte torrfodret i början skulle jag säga om den inte är van vid det, då det som sagt kan ställa till det rejält i magen på den lilla bara med en flytt.
Extreme Classic är exakt lika bra som Ever Clean när det gäller att hålla undan odör och bilda stenhårda klumpar. Men Ever Clean dammar enormt vilket inte Extreme Classic gör.