• Anonym (Orolig)

Enorma blödningar

För ca. 4 veckor sedan fick jag veta att jag fått ett ma, jag fick med mig tabletter hem som skulle hjälpa till att få ut allt som jag gått med i 6 veckor... Allt med tabletterna gick bra och jag gick på återbesök till Gun en vecka efter detta och allt såg bra ut. Han sa att jag skulle blöda i någon vecka till. Har inte blött sådär super mycket sedan dess. I tisdags natt tror jag att min första mens efter hela denna rundan kom igång. (Senaste mens i februari) vaknade kl. 6 onsdag morgon och hade såna sinnessjuka mens smärtor som jag kan jämföra med de smärtor man har när man gör en abort eller nu som när jag fick ta tabletter för att stöta ut de som fanns kvar. Tryckte i mig 2 Ipren och värmde vetekudden och gick och la mig igen. Lyckades somna efter en liten stund när smärtorna började lugna sig. Vaknade 3,5 timme senare med blod i sängen... Jag blödde något enormt! Efter detta kom de också en stor klump när jag gick på toa. Men sen slutade de blöda... Plötsligt igår (torsdag) eftermiddag börjar jag känna mens värk igen och efter ca 30 minuter forsade de återigen blod ur mig, satt på toa i 2 timmar och blödde konstant. De fanns inget stopp på de, satt där som en rinnande kran... Kom 2 stora klumpar och efter den sista klumpen avtog blödningarna. Samma sak nu ikväll, plötslig mens värk och sen som en rinnande kran.... De har dock lugnat sig lite nu. Vad är detta? En mens i kombination med att rensa ut allt efter missfallet?? Bör jag uppsöka läkare eftersom jag blöder så mycket? Har ju ändå förlorat en del blod de senaste 3 dagarna. (Tänk er en rinnande kran i 2 timmar, hur mycket vatten blir inte de?! + de som kom i onsdagsmorse och detta nu ikväll) Vad ska jag göra? Någon som råkat ut för samma sak??

• Svar på tråden Enorma blödningar
  • Flygfotogen
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-08 21:16:44 följande:

Ambulans åker man pga ett akut behov av prehospital sjukvård. Din definitionen på må dåligt vore intressant att höra!
    Du tycker inte att två påsar blod är en tillräcklig blodförlust som ursäktar ambulansbruk? I kombination med smärta och rädsla? Vem gav dig legitimation i så fall? Men visst, sätt dig i en taxi med en främling som inte har en aning om vad som händer i det läget du.... 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-08 20:24:30 följande:
    För att kön va för lång? Taxi? Egen bil?

Jag höll på att svimma i väntan på att det skulle bli min tur i sjukvårdsupplysningens kö, därför fick de bli ambulans. Men kanske hade varit bättre jag blött ner bil/taxi och att någon från akuten sen fått hämta mig på parkeringen avtuppad utanför akuten? Eller att min sambo burit mig in till akuten från parkering? Detta var första gången någonsin jag åkt ambulans och verkligen inte något jag strävade efter, men jag ber så hemsk mycket om ursäkt om jag tagit upp en ambulans för någon annan. Och alla har heller inte 3 minuters bilfärd till akuten... Men jag ska tänka på detta nästa gång att åka bil eller taxi oavsett tillstånd!
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-08 21:27:21 följande:

Jag höll på att svimma i väntan på att det skulle bli min tur i sjukvårdsupplysningens kö, därför fick de bli ambulans. Men kanske hade varit bättre jag blött ner bil/taxi och att någon från akuten sen fått hämta mig på parkeringen avtuppad utanför akuten? Eller att min sambo burit mig in till akuten från parkering? Detta var första gången någonsin jag åkt ambulans och verkligen inte något jag strävade efter, men jag ber så hemsk mycket om ursäkt om jag tagit upp en ambulans för någon annan. Och alla har heller inte 3 minuters bilfärd till akuten... Men jag ska tänka på detta nästa gång att åka bil eller taxi oavsett tillstånd!
    Du ska absolut, lixom alla andra, tänka sig för innan man ringer ambulans! Nu fick jag ett stort personligt påhopp enbart för att jag FRÅGADE dig, om alternativen. Jag fick inget svar, men jag blir svartmålad för min fråga och för att jag har den bestämdaste åsikt att ambulans är en absolut sista utväg!!!! ALLTID!!!!! Ambulans är inte till för att "slippa" bloda ner. För att det är pinsamt att berätta nåt, för att man mår dåligt, rätt och slätt. 
    Jag var inte där, ingen annan utom du var där! Jag pratar generellt, notera det, men blir uthängd som nån djävla skurk! Det här var ditt första inlägg efter att jag frågat DIG!

Men må ALLA som anser ambulans är till för kreti och pleti och för att man betalar skatt så har man rätt, lida ont när dom behöver vänta den dagen de VERKLIGEN behöver!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-08 21:32:43 följande:
    Du ska absolut, lixom alla andra, tänka sig för innan man ringer ambulans! Nu fick jag ett stort personligt påhopp enbart för att jag FRÅGADE dig, om alternativen. Jag fick inget svar, men jag blir svartmålad för min fråga och för att jag har den bestämdaste åsikt att ambulans är en absolut sista utväg!!!! ALLTID!!!!! Ambulans är inte till för att "slippa" bloda ner. För att det är pinsamt att berätta nåt, för att man mår dåligt, rätt och slätt.  Jag var inte där, ingen annan utom du var där! Jag pratar generellt, notera det, men blir uthängd som nån djävla skurk! Det här var ditt första inlägg efter att jag frågat DIG! Men må ALLA som anser ambulans är till för kreti och pleti och för att man betalar skatt så har man rätt, lida ont när dom behöver vänta den dagen de VERKLIGEN behöver!

Jag kan inte stå för att du blir svartmålad pga av din fråga och jag sitter inte och kollar familjeliv 24/7 så att jag ser alla kommentarer som kommer in. Att åka in själv med bil eller taxi vart inget alternativ för mig som du uppenbart fortfarande inte förstått. Och som sagt så hade jag förlorat oerhört mycket blod, jag höll på att svimma på toastolen. Och jag har väl såklart tänk mig för när jag väntat i 2,5 timme på att ringa sjukvårdsupplysningen och sen åter 30 minuter innan de ringdes en ambulans. Jag tycker det är att tänka sig för innan man använder nummer som 112... Jag valde inte ambulans för att "slippa" bloda ner eller "slippa" gå själv. Vi valde ambulans EFTER 3 TIMMAR på TOASTOLEN!!!!!!
  • Anonym (skillnad?)
    Anonym (Empati?) skrev 2014-06-08 20:32:08 följande:
    Anonym (ssk) är du seriös?? Hon sitter på toa för att hon håller på att förblöda ska hon bloda ner en taxi?köra bil??herregud en svimfärdig människa vill man inte ha i trafiken heller! ??Ambulans finns just för fall som dessa.

Du kan inte vara klok.
    Är det inte skillnad på att man själv tror att man ska förblöda jämfört med att bokstavligen hålla på att förblöda?

Detta kan låta oempatiskt men med hjälp av sin partner,massa handdukar,bindor,plast att lägga som skydd på sätet osv går det att åka egen bil in till akuten alternativt ta en Taxi.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (skillnad?) skrev 2014-06-08 21:49:46 följande:
    Är det inte skillnad på att man själv tror att man ska förblöda jämfört med att bokstavligen hålla på att förblöda? Detta kan låta oempatiskt men med hjälp av sin partner,massa handdukar,bindor,plast att lägga som skydd på sätet osv går det att åka egen bil in till akuten alternativt ta en Taxi.

Tror?? Jag fick två påsar blod av en anledning på sjukan...
  • Anonym (skillnad?)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-08 21:55:43 följande:

Tror?? Jag fick två påsar blod av en anledning på sjukan...
    Inget anklagande men när du satt på toaletten forsade blodet ut eller kom det ut stötvis som klumpar?
    Det har stor betydelse då jag själv har problem med blödningar till och från men därmed inte livshotande.

• Anonym (Orolig)

Tycker faktiskt bara detta är sjuk... Jag har ringt 112 en gång i hela mitt 28åriga liv och det verkar vara fel! Men vet ni vad, jag låter er diskutera mitt sätt att hantera MITT tillstånd på egen hand. För JAG gör precis som JAG vill, vi upplevde mitt tillstånd riktigt allvarlig, sen vad alla andra tycker skiter vi fullständigt i... Ni får gärna ha era åsikter även om jag inte bad om dom men låter er ha dom! Jag kommer ge upp här....

• Anonym (Orolig)
    Anonym (skillnad?) skrev 2014-06-08 22:00:45 följande:
    Inget anklagande men när du satt på toaletten forsade blodet ut eller kom det ut stötvis som klumpar? Det har stor betydelse då jag själv har problem med blödningar till och från men därmed inte livshotande.

De droppade hela tiden som en droppande kran och i mellan åt lät de som jag kissade men det var blod. Så blandat mellan droppande, pissande och klumpar i detta också såklart. I mellan åt stora klumpar och i mellan åt mindre klumpar.
  • Anonym (:O)

Det låter precis som när jag gjorde abort. Gjorde en skrapning och blödde inget nästan första dagen för att sen börja forsa. Jag fick sova med plastade underlakanen i sängen och gå på toa en gång i timmen minst för att "kissa" blod och byta binda. Jag har blött i snart 2 månader fast mer sparsamt efter första veckan. Jag trodde det var normalt? Borde jag kolla upp det här?

Svar på tråden Enorma blödningar