• Anonym (?)

orkar inte!

Vad gör du när ditt biologiska barn är fött och du blir sjuk/trött? Ska du lämna bort det med för att du inte orkar?

• Anonym (?)
    nyans skrev 2014-06-07 10:26:39 följande:
    Det är viktigt att aldrig glömma att det är bioföräldrarna som äger problemet. Om en bonusförälder beter sig illa te x, är det bioförälderns ansvar att stå upp för sina barn och sätta ner foten. Om bioföräldrarna inte får ihop livspusslet, är det deras ansvar att lösa det på något sätt. De kan inte lasta ansvaret på bonusföräldrar.

Många glömmer detta och det är då det blir problem.

Observera att jag inte menar att bonusföräldrar ska få bete sig hur som helst. Bonusföräldrar har självklart också ansvar för sitt beteende och sina livsval. Men när det gäller BARNENS väl och ve, är ansvaret bioföräldrarnas. Period.

Och då är det också bioförälderns ansvar och skyldighet gentemot barnet att be "bonus" flyga och fara när denne gör skillnad på barnen i hushållet!
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2014-06-08 10:24:17 följande:
    Hon dumpar det på barnets styvmorsa som är fullt ansvarig för barn som inte är hennes, vad trodde du?

Klart hon gör eftersom biologiska pappan lämnat henne när han inser att hon gör skillnad på barn i hushållet.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2014-06-08 12:48:19 följande:
    Mao så tycker du det är okej att som förälder inte finnas där och ta hand om sina barn, utan ställa kravet på en annan människa att den personen ska göra det du själv inte vill?

Underlig inställning till föräldraskapet.

Är man så dum så man stannar hos och blir gravid med en man som man vet inte tar hand om sina tidigare barn så förtjänar man att behandlas som en dörrmatta. Som man bäddar får man ligga och ts får också komma ihåg att när hennes biologiska barn bor vv hos pappan kommer han ha en ny så småningom som behandlar det barnet sämre än sina egna biologiska barn....
  • Anonym (?)
    Anonym (orka) skrev 2014-06-08 20:32:25 följande:
    Ett av de märkligaste och minst insiktsfulla inlägg jag läst !Snacka om att jämföra äpplen och päron  Det går INTE att jämföra känslorna för och ansvaret för det egna biologiska barnet med eventuella känslor osv för någon annans barn!

Säger du samma sak till adoptivföräldrar?
  • Anonym (?)

Att

Ess skrev 2014-06-08 21:17:45 följande:
    Adoptivföräldrar har gemensamt bestämt sig för att skaffa barnet.

Kan inte jämföras med en som kommer in och dumpar ungarna över dig och drar. De ev bra känslorna för både partner och barn kommer snabbt att bytas ut mot irritation och ilska.

Anonym (orka) skrev 2014-06-08 21:24:42 följande:
    De som adopterar tar oftast det beslutet tillsammans med en partner efter år av försök och längtan. Man har som adoptivförälder alla skyldigheter OCH rättigheter inför barnet. Styvbarnen har partnern valt att skaffa en gång i tiden med sitt ex och DE TVÅ är de som har skyldig- och rättigheterna. Du som styvmamma riskerar att utnyttjas som bekvämlighetsinrättning. Jag har träffat många kvinnor som försatt sig i situationen att flytta ihop med män med bagage och jag avundas ej deras situation!

Nu svarade jag på inlägget jag citerade när jag ställde frågan.
Svar på tråden orkar inte!